; ?>; ?> چرا سخنان دبير ستاد امر به معروف خسارت بار بود؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵
بالاخره سخنان تحريک‌کننده مردم، صداي اصولگرايان را هم درآورد

چرا سخنان دبير ستاد امر به معروف خسارت بار بود؟

در طول سه هفته‌اي که در پي درگذشت مهسا اميني در گشت ارشاد،  اعتراض‌ها و ناآرامي‌هايي شکل گرفت سخنان مختلفي گفته شد که چون نمکي بر زخم مردم معترض بود، اما اصولگرايان توجه چنداني به آن نداشتند؛ اما در چند روز اخير سخنان تازه‌هاشمي گلپايگاني، دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر مشمول اين بي اعتنايي نشد و بعضي از چهره‌هاي اصولگرا هم همراه با منتقدان اين سخنان را ناشايست يا خسارت بار دانستند. 
چرا سخنان دبير ستاد امر به معروف خسارت بار بود؟
گروه سياسي - محمدحسين روانبخش: در طول سه هفته‌اي که در پي درگذشت مهسا اميني در گشت ارشاد،  اعتراض‌ها و ناآرامي‌هايي شکل گرفت سخنان مختلفي گفته شد که چون نمکي بر زخم مردم معترض بود، اما اصولگرايان توجه چنداني به آن نداشتند؛ اما در چند روز اخير سخنان تازه‌هاشمي گلپايگاني، دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر مشمول اين بي اعتنايي نشد و بعضي از چهره‌هاي اصولگرا هم همراه با منتقدان اين سخنان را ناشايست يا خسارت بار دانستند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بخشي از سخنان‌هاشمي گلپايگاني که مورد نقد رسانه‌هاي مستقل قرار گرفته بود، اين بود که « چند ميليون راننده تاکسي‌ اينترنتي اگر بدانند که با سوار کردن فرد بي حجاب جريمه مي‌شوند بالاي 50 درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل مي‌شود و در اين صورت 4 ميليون آمر به معروف و ناهي از منکر بدون هرگونه تنشي خواهيم داشت.» وي همچنين عنوان کرده بود « خروجي طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهي از منکر کشور بازگشت عفاف و حجاب به روال قانوني و طبيعي خود و خروج از التهاب و هنجارشکني ظرف 2 سال است.»
سايت عصر ايران در مطلبي در انتقاد به اين سخنان نوشت: « بارها نوشته‌ايم  مردم را در برابر هم قرار ندهيد اما به نظر مي‌رسد مهم‌ترين هدف اين آقا و ستاد امر به معروف، قرار دادن مردم روبروي هم است. با اين کار مردم ديگر در برابر پليس به عنوان ضابط گشت ارشاد نيستند بلکه رو به روي هم قرار دارند. مسافر در برابر راننده و راننده در برابر مسافر! کجاي دنيا را مي‌شناسيد که به همين راحتي از در برابر هم قرار گرفتن مردم حرف بزنند و آن را ستايش کنند؟ ... بعد چه کسي به شما اجازه داده است که مردم را از دسترسي به امکانات اجتماعي محروم کنيد؟ طبق کدام قانون به دنبال ايجاد شهروند درجه يک و دو بر اساس حجاب هستيد؟ مردم ماليات مي‌دهند تا خدمات بگيرند و تازه هزينه اين خدمات را هم مي‌پردازند... بهتر است دبير ستاد امربه معروف و البته رئيس آن حجت‌الاسلام صديقي امام جمعه موقت تهران، به جاي دادن طرح‌هاي عجيب، پاسخگوي رفتار و تصميم‌هاي خود در اين مدت باشند. کيست که نداند بسياري از حساسيت‌ها به گشت ارشاد در کشور از زماني آغاز شد که اين آقا هر روز در مورد حجاب و گشت ارشاد حرف زد. کاش ايشان مثل دو، سه هفته اخير سکوت اختيار مي‌کرد تا ما فکر مي‌کرديم  ايشان در افق محو شده است.»
اعتراض به اين سخنان البته در فضاي مجازي بيشتر و تندتر بود، اما نکته جالب اين بود که اعتراض به اين سخنان به اصولگرايان هم کشيده شد. مهدي فضائلي عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، موضع حسن عباسي عليه ورزشکاران و سخنان‌هاشمي گلپايگاني در باره برخورد با بدحجابي، بويژه در اين شرايط را خسارات بار خواند. وي در توييتر نوشت: موضع غير اخلاقي حسن عباسي عليه ورزشکاران و سخنان نامعقول‌هاشمي گلپايگاني در باره برخورد با بدحجابي، بويژه در اين شرايط، خسارت بار است و حضرت آقا نيز درگذشته چنين مواضع و نظراتي را نفي کرده‌اند.
يک عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس نيز گفت: اظهار نظرهايي مانند نظر اخير دبير ستاد امر به معروف درباره بي حجابي نه تنها مشکل را حل نمي‌کند، بلکه آن را تشديد کرده و آب ريختن در آسياب دشمن است.
کيومرث سرمدي در گفت و گو با ايسنا، در واکنش به اظهارات اخير دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر در رابطه با بحث حجاب، گفت: در موضوع برخورد با پديده بي حجابي، استدلالات اينچنيني مانند صحبت‌هاي آقاي‌هاشمي گلپايگاني دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر، نه تنها مشکل را حل نمي‌کند بلکه به هر صورت مشکلات را بيشتر مي‌کند و به تعبيري آب ريختن در آسياب دشمن  است. اين موضوع بايد از طريق فرهنگ سازي، گفت و گو، ارتباط و انجام وظايف سازمان‌هايي که مرتبط با مسائل فرهنگي و مذهبي هستند مورد توجه قرار گيرد، و الا اينگونه اظهار نظرها و برخوردهاي چکشي اين‌چنيني نه تنها مشکل را حل نمي‌کند، بلکه مشکل را تشديد مي‌کند.
محمد رشيدي عضو هيات رييسه مجلس در اين زمينه نوشته است: حضور پر رنگ  خواص عاقل در شرايط امروز کشور مي‌تواند خط اعتراض را از اغتشاش جداکند و دهان‌هاي بي موقع بازشونده را باتذکر جدي ببندد،که بيش از اين براي انقلاب و ايران هزينه نتراشند.
سيدمحمود رضوي مشاور فرهنگي رئيس مجلس نيز در واکنش به اظهارات دبير ستاد امر به معروف نوشت: «عدالت آن است که در کنار تذکر به هنرمندان و ورزشکاران بابت اتفاقات اخير، دستگاه‌هاي امنيتي و قضائي با افرادي همچون آقاي‌هاشمي گلپايگاني که اظهارات تحريک آميز و بي‌مورد مي‌کنند به سرعت و شدت برخورد نمايند. لعنت بر دهاني که بي موقع باز شود.»
 يکي از فعالان رسانه اي اصولگرا نيز در توئيتر نوشت: «چند روز پس از تأکيد رهبر انقلاب بر اينکه بحث بر سر حجاب نيست، امروز ‌هاشمي گلپايگاني باز همان فايل را با راهکاري از جنس قرار دادن مردم مقابل هم، باز کرد. اين موتور توليد نفرت که در ماههاي اخير به سود پروژه قطبي‌ساز دشمن پمپاژ کرد، طبيعي و صرفا از سر ناداني است؟ قرار نيست خاموش شود؟».
همچنين مجتبي اميني تهيه کننده سريال گاندو در توييتي از دستگاه‌هاي اطلاعاتي خواست پرونده و عقبه دبير ستاد امر به معروف را بررسي کنند. وي نوشت: «به عنوان يک دلسوز نظام و شهروند از دستگاه‌هاي اطلاعاتي کشور خواهشمندم پرونده و عقبه جناب آقاي‌هاشمي گلپايگاني دبير ستاد امر به معروف را بررسي کنند.
مهدي عرفاتي دبير شوراي اطلاع رساني دولت در واکنش به اين اظهارات در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: « بصيرت فقط در اعلام موضع نيست، گاهي در سکوت است! مواضع شما و امثال شما که عامل شکاف و دو دستگي مردم است، خود بزرگترين منکر است. لطفا خاموش!»
احمد اميرآبادي نماينده مردم قم در مجلس نيز در توييتي با هشتگ‌هاي #نهي_از منکر و #بصيرت در اين باره نوشت: «‏يکي به اين برادر بگه حرف نزن يا کمتر حرف بزن !!!چقدر بايد نيروهاي انقلابي به خاطر ندانم کاري‌هاي شما هزينه بدهند. آيا افرادي مثل ايشان با اين سخنان باعث شکاف و دودستگي در جامعه نمي‌شوند؟»
اين اعتراض‌ها در حالي شکل گرفته که به نظر مي‌رسد اظهارات افرادي چون حميد رسايي، محمود نبويان و مجتبي ذوالنوري از نمايندگان قبلي و فعلي مجلس به مراتب تندتر و باعث دودستگي مي‌شود. به اين ترتيب اين سوال شکل مي‌گيرد که چرا فقط‌هاشمي گلپايگاني اين طور مورد نقد اصولگرايان قرار گرفت؟
شايد بتوان جواب اين سوال را در بخش‌هايي ديگر از سخنان‌هاشمي گلپايپاني دانست که مورد پسند اصولگرايان نيست. وي در همان سخناني که جملات بالا را گفته، حرف‌هاي ديگري هم زده است؛ از جمله اينکه: « مجلس درباره حجاب خود را کنار کشيده و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز قوانيني را تصويب مي‌کند که ضمانت اجرايي ندارد»، «دولت اگر بتواند مسئله عفاف و حجاب را در ادارات حل کند50 تا 60 درصد مشکل رفع مي‌شود ولي وقتي قادر نيست، چگونه مي‌خواهد مسئوليت حل مشکلات عفاف و حجاب در سطح جامعه را برعهده بگيرد؟! » و «عملکرد ما در حوزه عفاف و حجاب به قدري نامناسب بوده که چه بسا بتوان گفت دشمن موافق ادامه عملکرد فعلي است.».
شايد اين‌ حرف‌هاست که‌هاشمي گلپايگاني را مغضوب کرده است، اعتراف به غلط بودن عملکردشان، ناتواني دولت و بي‌مسئوليتي مجلس؛ آن هم در روزگاري که همه قوا در اختيار خودي‌هاست. اين‌هاست سخناني که از نظر اصحاب امروز قدرت، خسارت‌بار است، نه آنچه مردم به آن اعتراض دارند!
کد مطلب: 177006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *