۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۹

چـه كـسـي از تـفـكـيـك ري ضـرر مـي‌كـنـد؟

با وجود مخالفت‌هاي مجموعه مديريت شهري پايتخت با طرح جداسازي ري از تهران، اين طور به نظر مي‌رسد كه دولت در اجراي اين طرح كاملا مصمم است و در همين راستا قرار است كه تا سه ماه آينده، شهردار شهر ري انتخاب شود.
شهرري در جنوبي‌ترين منطقه شهرداري تهران يعني منطقه ۲۰ قرار گرفته است، از هفت ناحيه تشكيل شده و ۲۲ محله از ميان ۳۷۴ محله پايتخت در اين منطقه قرار دارد؛ محلاتي نظير عباس آباد، تقي آباد، هاشم آباد، علايين، فيروز آبادي، شهيد بهشتي، ظهيرآباد، ابن بابويه، ديلمان، صفاييه و دولت آباد كه در هر يك از آنها شوراياري مستقلي تشكيل شده است. اين منطقه از شمال با بزرگراه آزادگان و از شرق و غرب و جنوب با حومه شهر تهران هم‌مرز است.

مساحت شهرري حدود ۲۳۰۰ كیلومتر مربع است و در صورت تفكيك، از شمال به تهران، از جنوب به شهرستان قم، از شرق به شهرستان‌هاي ورامین و پاکدشت، از غرب به شهرستان‌های اسلامشهر، رباط کریم و زرندیه محدود می‌شود.

در صورت استقلال ري، درآمدهاي حريم تنها در همان‌ منطقه هزينه مي‌شود
وجود فعاليت‌هاي صنعتي همچون پالايشگاه تهران، كارخانجات متعدد ريسندگي و بافندگي، كنسروسازي، محصولات غذايي و بهداشتي، در حريم منطقه ۲۰، فرصت‌هاي گوناگوني را براي اهالي ري فراهم كرده است كه از آن جمله مي‌توان به اشتغال‌زايي و همين‌طور كسب درآمد از محل عوارض كارخانجات حريم اشاره كرد.

با اين حال برخي اعضاي شوراي شهر تهران اعتقاد دارند كه ري درآمد كافي براي استقلال از تهران را ندارد.

عليرضا دبير ـ عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران ـ در اين باره با اشاره به اينكه كل درآمدهاي سالانه منطقه ۲۰، حدود ۳۵ ميليارد تومان است، اظهار كرد: اين در حاليست كه شهرداري تهران از محل منابع مناطق پردرآمد پايتخت، سالانه بالغ بر ۲۵۰ ميليارد تومان در ري هزينه مي‌كند.

البته محمدرضا محمودي ـ معاون استاندار تهران ـ اعتقاد دارد كه ارقام ياد شده صحت ندارد و ۳۵ ميليارد تومان، تنها درآمد حاصل از ساخت‌وساز در منطقه ۲۰ است. در حالي كه با توجه به فعاليت كارخانجات بزرگ صنعتي در حاشيه ري، درآمدهاي حاصل از عوارض فعاليت‌هاي صنعتي در ري، ميلياردها تومان بيشتر از اين رقم است.

برابر قانون، شهرداري موظف است كه ۸۰ درصد درآمدهاي حاصل از فعاليت‌هاي حريم را در همان‌جا هزينه كند. محمودي پيش‌بيني مي‌كند كه ري از محل حريم سالانه ۵۰۰ ميليارد تومان درآمد داشته باشد كه شهرداري تهران در طول ساليان گذشته به قانون پايبند نبوده و درآمدهاي ري را در همين منطقه هزينه نكرده است و همين مساله موجب ایجاد شكاف طبقاتی در تهران و حریم آن شده است.

سال گذشته هم استانداري تهران اين موضوع را كه درآمدهاي شهرداري از اين محل بايد بسيار بيش از مبالغ اعلام شده باشد، عنوان كرد. اما اين مساله بعد از مدتي رها شد و استانداري هم از پيگيري آن صرف نظر كرد.

از سوي ديگر، مرتضي تمدن ـ استاندار تهران ـ هم تاكيد كرد كه با تشكيل يك شهرداري مستقل در ري، طبعا دولت بودجه و منابعي را در اختيار اين شهرداري قرار مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، مسئولان مديريت شهري تهران اعم از شهردار و اعضاي شوراي شهر به جداسازي ري يكي از مهم‌ترين دلاليل مخالفت خود با اين موضوع را نگراني براي كمبود درآمد شهرري پس از تفكيك، توصيف مي‌كنند. اما محمودي ـ معاون استاندار تهران ـ در خصوص میزان درآمدهای شهر ری و اعتباراتی که شهرداری برای این منطقه هزینه می کند، بيان داشت: همه این اعداد و ارقام سندسازی و روی کاغذ است تا شهروندان شهر ری را قانع کنند که شهرداري تهران پول بیشتری برای ري هزینه می‌کند و این جدا شدن به صلاح آنها نیست. اما به اعتقاد من تمام این موارد عددسازی است.

مرتضي تمدن، استاندار تهران هم در اين باره گفت: چرا نبايد علاقمند باشيم كه ديگران پيشرفت كنند در حالي كه عنوان مي‌شود درآمد شهرستان ري در سال ۳۰ ميليارد تومان است و شهرداري ۳۰۰ ميليارد تومان هزينه مي‌كند! اگر اين‌طور است، بايد خوشحال باشند كه يك شهر پرهزينه از مديريت تهران خارج مي‌شود.

درآمد هنگفت شهرري از مركز دفن زباله كهريزك
به گزارش ايسنا، مخالفان طرح جداسازي ري از تهران به‌ويژه نمايندگان مردم پايتخت در شوراي شهر، جداسازي ري از تهران را موجب بروز اخلال در ارائه «خدمات ‌شهري» به شهروندان مي‌دانند و اعتقاد دارند كه جداسازي نظام خدمات شهري در ري و تهران به نفع اهالي اين منطقه نخواهد بود. در حالي كه به نظر مي‌رسد بيشتر از مردم ري، تهراني‌ها در حوزه دريافت برخي خدمات شهري دچار مشكل خواهند شد. چراكه بهشت زهرا(س)، تنها آرامستان متمركز پايتخت، در حاشيه اين منطقه قرار دارد. همچنين تنها مركز دفن بهداشتي زباله تهران، يعني مجتمع آرادكوه كهريزك هم با ضلع جنوبي منطقه ۲۰ همسايه است.

محمودی، معاون استاندار تهران دفن زباله در کهریزک را منبع درآمدی دیگری برای شهرری عنوان کرد و گفت : در حال حاضر روزانه هفت هزار تن زباله شهر تهران در کهریزک دفن می‌شود که اگر قیمت دفن هر کیلوگرم زباله را یک تومان هم محاسبه کنیم، میلیون‌ها تومان درآمد روزانه تنها از اين محل براي ري حاصل خواهد شد.

بهشت زهرا (س) ميان دو شهرداري مستقل تقسيم مي‌شود؟
معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اينكه سازمان بهشت زهرا (س) یکی از سازمان‌های سود آور شهرداري تهران است، گفت: قبور قطعات مرغوب بهشت زهرا (س) به طور میانگین ۱۵ میلیون تومان به فروش مي‌رسد و حتی قبرهای ۶۰ میلیونی هم در بهشت زهرا(س) وجود دارد که می توان گفت زمين در اين منطقه، از الهیه تهران هم گران‌تر است!

به گزارش ايسنا، به نظر مي‌رسد سرعت پيشرفت طرح تفكيك ري از تهران بيشتر از سرعت پيگيري شهرداري براي ساخت آرامستان جديد پايتخت است و فعلا كسي درباره سرنوشت دفن اموات تهراني پس از جداسازي ري از تهران و احتمالا واگذاري سازمان بهشت زهرا (س) به شهرداري ري، چيزي نگفته است.

اواسط سال گذشته بود كه مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اعلام كرد، شمار قبور اين سازمان تنها براي نياز هفت‌سال ديگر پايتخت كافي است. در حالي كه شهردار تهران از سال‌ها پيش دغدغه ساخت آرامستان‌هاي ديگري در شرق، غرب و شمال تهران را داشته است؛ اما هنوز چنين پروژه‌اي كليد نخورده و براي تامين اراضي آن، مشكلاتي وجود دارد. بايد ديد كه در جريان تشكيل ساختار سازماني شهرداري جديد‌التاسيس ري، تنها آرامستان متمركز پايتخت چگونه ميان دو شهرداري مستقل تقسيم مي‌شود.

رونق ري با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي گردشگري موجود
به گزارش ايسنا، با توجه به قرار گرفتن حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در شهرري، بسياري اين منطقه را قبله تهران مي‌دانند. با اين وجود در طول دوره‌هاي گذشته، شهرري هيچ‌گاه به جايگاهي كه با توجه به برخورداري از اين ظرفيت بزرگ گردشگري، شايسته آن است، نرسيده و مقهور اختلاف طبقاتي بالا و پايين شهر بوده است.

از سوي ديگر ري جزو قديمي‌ترين شهرهاي جهان محسوب مي‌شود و سابقه آن به اقوام آريايي و دوره مادها مي‌رسد. گفته مي‌شود ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده و تاریخ سکونت در آن به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مي‌رسد و جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي بسياري را در دل خود جاي داده است كه از آن جمله مي‌توان به باروي ري، دژ رشكان، برج طغرل، كاروانسراي شاه‌عباسي و چشمه علي اشاره كرد. با اين همه، وجود جاذبه‌هاي گردشگري متعدد در اين منطقه تاكنون نتوانسته عامل آباداني و توسعه آن باشد و ظرفيت‌هاي اين حوزه چندان مفيد نبوده است.

بر اساس مستندات تاريخي، شهر تهران هم توسعه يافته و مولود شهرري است و در حقيقت، ري هسته مركزي شكل‌گيري پايتخت كشورمان بوده است.

محمودي ـ معاون استاندار تهران ـ اعتقاد دارد كه تفكيك ري با توجه به اين ظرفيت‌ها، موجب رونق اين شهر مي‌شود و به شهروندان ری وعده داد که با رونق اقتصادی اين منطقه پس از جداسازی از پایتخت، شهر ری همچون شيراز به نگین شهرهای کشور بدل شود.

تغيير كاربري اراضي ري، بر اساس ضوابط طرح جامع و تفصيلي كنترل مي‌شود
يكي ديگر از مهم‌ترين دلايل مخالفت مديران شهري تهران با تفكيك ري، كاهش ارزش زمين و تغيير كاربري اراضي اين منطقه، در صورت استقلال از تهران است.

تمدن، استاندار تهران در اين رابطه گفت: برخي عنوان مي‌كنند كه با مستقل شدن شهرستان ري اراضي كشاورزي آن تغيير كاربري داده و به كاربري مسكوني تبديل مي‌شوند؛ اما اين يك پيش داوري است، چرا كه اين شهر داراي طرح جامع و تفصيلي است و هر نوع تغيير كاربري در هر بخشي از شهر و يا شهرستان، بايد بر اساس ضوابط طرح‌هاي موجود انجام شود، بنابراين در شهرستان ري نيز هر نوع تغيير كاربري مورد نظارت قرار مي‌گيرد و از اقدامات غيرقانوني جلوگيري خواهد شد.

تمدن تاكيد كرد: با مستقل شدن شهرستان ري از بسياري ساخت و سازهاي غيرمجاز و غيرقانوني جلوگيري شده و اين روند سر و سامان مي‌گيرد.

گلايه تلويحي شهروندان ري از عدم دسترسي به مديران شهري پايتخت
به گزارش ايسنا، در كنار همه اظهارات مخالف و موافق درباره جداسازي ري از تهران، سخنان سبزعلي ـ دبير دبيران شوراياري‌هاي منطقه ۲۰ ـ هم جالب توجه است.

وي در گفت‌وگو با ايسنا به اين موضوع اشاره كرد كه تشكيل شهرداري مستقل براي شهر ري، دسترسي شهروندان به مديران شهري را ساده‌تر مي‌كند و موافقت خود را با استقلال ري اعلام كرد.

پروژه‌های حمل و نقلی در «ری» با جدیت دنبال می‌شود
در اين حال تصميم شهرداري تهران نيز براي عدم توقف پروژه‌های حمل و نقلی در «ری» نشان از عزم كارشناسي مسئولان براي توسعه در اين خصوص است.

مهندس تشكري هاشمي، معاون ترافيك شهردار تهران نيز در اين باره گفت: با توجه به تأکید شهردار تهران در خصوص توزیع عادلانه امکانات شهری برای شهروندان شمال و جنوب شهر، پروژه‌های اجرایی در حوزه حمل و نقل از جمله امتداد خط ۶ مترو که از سوی مدیریت شهری در «ری» در دست اجراست، فارغ از تصمیم‌گیری‌های سیاسی با هدف خدمت به مردم ری با جدیت دنبال می‌شود.

اما صرف نظر از همه اظهارات مطرح شده در اين رابطه، طرح جداسازي ري از تهران پشتوانه قانوني دارد و فراموش نكنيم كه همه، چه مسئولان و چه مردم، بايد هنگام اختلاف ديدگاه درباره يك موضوع، به قانون به عنوان فصل‌الخطاب رجوع كنند. از سوي ديگر همه مسئولان بايد تلاش كنند تا همانا «نفع مردم» در تصميم‌گيري‌ها مد نظر قرار گيرد و اين امر فداي برخي اختلافات سليقه‌اي نشود.
کد مطلب: 1346
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *