۰
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸

خودروساز براي نفس كشيدن هم استاندارد دارد؛عوامل ديگر را بررسي كنيد!

گاهی در فضای مجازی ویدیوها و فیلم های کوتاهِ بی نام و نشانی از برخی اشکالات عجیب و غریب خودروهای ساخت داخل به نمایش در می آید که چندان با عقل سلیم قابل پذیرش نیست؛ مثلا با روشن شدن سیستم صوتی، کولر خودرو هم به کار می افتد، یا خودرویی دنده عقب ندارد! در جای دیگری به بیننده القا می شود که خودرو دکمه روشن و خاموش کردن کولر و بخاری را دارد، اما فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی است و از اين دست ايرادها كه در جاي خود قابل تامل است!
خودروساز براي نفس كشيدن هم استاندارد دارد؛عوامل ديگر را بررسي كنيد!
اما اين روزها بدنه خودروها و ورق هايي كه بدنه را تشكيل مي دهد مورد تاخت و تاز قرار گرفته و با نمايش خودروهاي صفر و محصولات جديد، استحكام و ايمني آن ها را زير سوال مي برند. اين در حالي است كه ورق هاي مصرفي شركت هايي مانند ايران خودرو و سايپا عمدتا از شركت فولاد مباركه اصفهان و با گريد و ضخامت مشخص تامين مي شود. ورق هاي مورد اشاره داراي گواهي كيفيت بوده و از سوي شركت هاي بازرسي مورد تاييد سازمان ملي استاندارد ايران، صحه گذاري مي گردد. لازم به تاكيد است كه ورق هاي بدنه موجود در شركت هاي ياد شده داراي استانداردهاي معتبر اروپا بوده و شركت فولاد مباركه نيز موظف به رعايت استانداردهاي مورد نظر مي باشد. به فرض محال چنانچه مشكلي در اين زمينه به وجود آيد، اين شركت فولاد است كه بايد پاسخگوي كيفيت ورق ها باشد. از ديگر سو نظارت و مهر تاييد نهادهايي چون شركت بازرسي، سازمان ملي استاندارد ايران و وزارت صمت، حجت را بر خودروساز تمام مي كند.
 
بديهي است خودروساز نه توليد كننده ورق هاي بدنه بوده و نه مهر تاييد استاندارد محصولات را در اختيار دارد! در همين راستا خودروهاي توليد شده بر اساس دستورالعمل تاييديه نوع، آزمون هاي مرتبط با استاندارد 85 گانه را پشت سر مي گذارند تا موفق به دريافت تاييديه از سوي سازمان ملي استاندارد ايران بشوند. از اين رو خودروسازها براي شماره گذاري محصولات توليدي خود نيازمند تاييديه نوع، هستند. براي عبور از اين مرحله، تست تصادف در موسسات معتبر بين المللي انجام مي پذيرد تا مجوز توليد دريافت كنند. اين نوع آزمون هاي سخت گيرانه هر سال تكرار مي شود تا تخطي از استانداردها توسط سازندگان و نيز توليد كنندگان ورق هاي بدنه مانند فولاد مباركه اصفهان رخ ندهد.
 
خودروسازان كشورمان بويژه گروه صنعتي ايران خودرو در فواصل مشخص بر اساس استانداردهاي جهاني تست هاي منظم غير مخرب و مخرب اتصالات جوشي را انجام مي دهند تا ميزان كيفيت و استحكام اتصالات جوشي محصولات رقم بيش از 99.5 درصد را محقق سازند. بايد به اين نكته توجه كرد كه در تصادفات رانندگي بسيار شديد، آسيب پذيري براي سرنشين ها گريز ناپذير است، چرا كه تست هاي تصادف در جهان با سرعت حداكثر 64 كيلومتر در ساعت براي خودروهاي سواري انجام مي پذيرد.
 
آنچه مسلم است در تمامي تصادفات منجر به فوت و صدمات بسيار شديد، بر اساس آورده هاي آماري سرعت خودروها عمدتا بيش از 90 يا 100 كيلومتر گزارش شده است. طبعا در چنين شرايطي هيچ خودرويي تاب مقاومت و تحمل در مقابل چنين برخوردهاي وحشتناكي را نخواهد داشت. ضمن اينكه مسائلي همچون رعايت استانداردهاي راه سازي، علائم راهنمايي و رانندگي و حضور پيوسته و فعال پليس راهنمايي در جاده ها در رخ دادن اين گونه حوادث بسيار موثر خواهد بود.
 
تخریب وجهه خودروسازان داخلی از سوی افراد و گروه های دلال مسلک که نان شان از واردت خودرو تامين مي شود، بر کسی پوشیده نیست. این دست های پيدا و پنهان سال هاست در تلاشند صنعت خودروسازی داخل را به انحای گوناگون از چشم مردم بیندازند و آن را بی ارج و قرب جلوه دهند. بدیهی است اين زالو صفت ها، تنها در فضای مسموم می توانند بر خر مراد سوار شده و به اهداف سودجویانه خود برسند، بنابراين هر مشكلي در اين راستا پيش بيايد بدون اشاره به منشا واقعي، آن را به خودروساز نسبت مي دهند تا با اين روش چهره آن را تخريب نمايند؛ در حالي كه خودروساز براي نفس كشيدنش هم استاندارد دارد!
 
توجه به اين نكته نيز حايز اهميت است كه تمامی خودروهای صفر یک تا چند سال از سوی شرکت های سازنده گارانتی می شوند. البته دور از انتظار نخواهد بود که از زمان تحویل تا پایان گارانتی محصول، ایراداتی بر عملکرد آن وارد باشد. بررسی ها نشان می دهد که در بسیاری مواقع با تعویض قطعه معیوب از سوي نمايندگي هاي مجاز، مشکل خودرو کاملا برطرف می شود. اين در حالي است كه ويديوهاي به اصطلاح افشاگرانه در شبكه هاي اجتماعي، اغلب خودروهاي صفري را به نمايش مي گذارند كه در تعميرگاهاي غير مجاز و متفرقه حضور يافته و يك مكانيك بي تجربه با آسمان ريسمان كردن، انگشت اتهام را به سوي خودروساز نشانه مي رود! حال اين پرسش مطرح مي شود كه چگونه يك خودروي نو و صفر كه داراي گارانتي است و با مسووليت شركت سازنده، رايگان قابل تعمير و رفع ايراد است، سر
 
از يك مكانيكي متفرقه در مي آورد تا با پرداخت هزينه، بدون هيچ تضميني و حتي به قيمت بي اعتبار شدن گارانتي خودرو، چنين اقدام نامعقولي انجام دهد؛ آيا كاسه اي زير نيم كاسه نيست؟! متاسفانه برخي از مخاطبان شبكه هاي اجتماعي نيز به دلیل ناآگاهی نسبت به موضوعات مطروحه و بی خبری از مکر و حیله دلالان صنعتی، با انتشار و تکثیر دروغ پردازی هاي ياد شده، در تخريب اين صنعت بزرگ و اشتغال آفرين سهيم مي شوند!
 
*سعيد اميريان
کد مطلب: 209046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *