۰
پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۴

رجایی: ردصلاحیت روحانی خودزنی شورای نگهبان است

غلامعلی رجایی گفت: مقدمه رد صلاحیت حسن روحانی برای خبرگان، عدم حضور او در مجمع مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. ما در خبرگان افرادی را داریم که یک دهم تجربه و کارآیی روحانی را ندارند، اما در این مجمع حضور دارند. 
رجایی: ردصلاحیت روحانی خودزنی شورای نگهبان است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،غلامعلی رجایی فعال سیاسی و از مشاوران سابق آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید؛

* من از اولین افرادی بودم که پیش‌بینی کردم با توجه به تغییر و تحولاتی که در مجلس خبرگان و رهبری آینده داریم، امکان رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان وجود دارد. هرچند که این رد صلاحیت به مذاق نزدیکان او خوش نیامده، اما دیدیم که این پیش‌بینی محقق شد.

*معتقدم رد صلاحیت حسن روحانی اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود. وقتی این‌ها اقدامی در اندازه رد صلاحیت فردی مانند آیت الله هاشمی انجام می‌دهند، طبیعتا رد صلاحیت چهره‌هایی مانند روحانی یا سید حسن خمینی برایشان آسان است.این رفتار و اقدامات یک نوع خودزنی است. شورای نگهبان با این اقدام کاری کرده تا مردم احساس کنند نظام کارش به جایی رسیده که کسی که دو دوره اداره دولت و کشور را در دست داشته و از اولین مجلس خبرگان تاکنون عضو این مجلس بوده، فاقد صلاحیت است.

*من بعید می‌دانم رهبری برای تایید صلاحیت حسن روحانی ورودی داشته باشند. همانطور که رهبری هم گفته‌اند، مجلس آینده خبرگان یکی از کارهایش این است که رهبر آینده را انتخاب کند بنابراین این مجلس اهمیت دارد.

*مدت‌هاست افرادی که رد صلاحیت می‌شوند بین مردم محبوبیت پیدا می‌کنند؛ البته به غیر از طیف سنتی که به لحاظ اعتقادی به نظام وفادار هستند. بخشی از مردم هم البته چپ و راست و نظام برایشان اهمیتی ندارد و برایشان مهم هم نیست که حسن روحانی تایید صلاحیت می‌شود و یا نمی‌شود. اما این تصور که حسن روحانی بعد از رد صلاحیت محبوبیتش احیا شده، تصور درستی است. اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت این افراد یکجور خودزنی است. هرچند که در تاریخ، خودزنی‌ای در سطح رد صلاحیت آیت الله هاشمی نداشتیم؛ اما رد صلاحیت فردی که هم رئیس جمهور بوده، هم نماینده خبرگان و هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، واقعا خودزنی است.

*مقدمه رد صلاحیت حسن روحانی برای خبرگان، عدم حضور او در مجمع مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. ما در خبرگان افرادی را داریم که یک دهم تجربه و کارآیی روحانی را ندارند، اما در این مجمع حضور دارند.

*انتخابات این دوره با موضعی که اخیرا اصلاح طلبان گرفته‌اند، یکی از کم فروغترین انتخابات‌ها در چهاردهه گذشته خواهد بود.

*حتی آقای مصطفی پورمحمدی هم برای خبرگان رد صلاحیت شده‌اند. من فکر می‌کنم رد صلاحیت ایشان با توجه به سابقه طولانی که در نهادهای مختلفی از جمله اطلاعات دارند، خطا بوده است. پورمحمدی حتی نقدی هم به وضعیت موجود و حاکمیت نداشت. گمان می‌کنم وقتی دامنه رد صلاحیت به پورمحمدی رسیده، باید بیشتر نگران بود.

*این رد صلاحیت‌ها در تضاد با منویات رهبری برای ایجاد زمینه افزایش مشارکت در انتخابات است. مخصوصا روحانی از کسانی بود که تا همین دو روز قبل مردم را برای مشارکت پرشور در انتخابات تشویق می‌کرد و حالا که رد صلاحیت شده، ممکن است حرفش را پس بگیرد یا مانند اقای هاشمی این رد صلاحیت را به خدا واگذار کند.

*من فکر می‌کنم دامنه برخورد با روحانی به همین رد صلاحیت نشود و برای آقای روحانی برنامه‌های دیگری هم داشته باشند؛ مثلا برای ۸ سال ریاست جمهوری‌اش، پرونده‌ای حقوقی تشکیل دهند. گفته می‌شود گروهی در حال بررسی پرونده‌ کسانی هستند که در ابتدای کرونا فوت شدند و قصد دارند از شخص روحانی تقاضای دیه کنند.

*آقای روحانی به دلیل سابقه، تجربه و روابطی که دارد، قطعا قابل حذف نیست؛ اما باید منتظر باشیم. او یک کنشگر سیاسی است و احتمالا فعالیت سیاسی را تقویت می‌کند و برای افزایش نیروهای حزب اعتدال در مجلس و شورا اقدامی انجام خواهد داد.

کد مطلب: 210510
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *