۰
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
دسانتيس از رقابت‌های درون حزبی جمهوری خواهان کنار کشيد

سلطه بی چون و چرای ترامپ

کمتر از يکسال تا انتخابات الکترال 2024 باقي مانده‌است اما تنور رقابت‌ها در اردوگاه جمهوري‌خواهان توسط «دونالد ترامپ» داغ شده‌است. در اردوگاه رقيب ، دموکرات‌ها فعلا حرفي براي گفتن ندارند ؛شايد امروز بتوان گفت که «جوبايدن» يک شکست خورده مطلق است.
سلطه بی چون و چرای ترامپ
گروه بينالملل - علي ودايع:  کمتر از يکسال تا انتخابات الکترال 2024 باقي مانده‌است اما تنور رقابت‌ها در اردوگاه جمهوري‌خواهان توسط «دونالد ترامپ» داغ شده‌است. در اردوگاه رقيب ، دموکرات‌ها فعلا حرفي براي گفتن ندارند ؛شايد امروز بتوان گفت که «جوبايدن» يک شکست خورده مطلق است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نخبگان حاکميت ايالات متحده در واشنگتن معتقدند که بازگشت طراح کودتاي نافرجام ششم ژانويه به کاخ سفيد يک خطر بزرگ براي آمريکا است اما آنها نمي‌توانند حريف «مرد ديوانه» شوند. جمهوري‌خواهان زير فشار رواني ترامپ چاره‌اي جز تمکين به او نمي‌بينند.محافظه کاران منتقد ترامپ هم به نوعي بايکوت شده‌اند. نکته اينجاست که عملکرد رئيس‌جمهوري پير و سالخورده آمريکا زمينه را براي «ساختن دوباره قدرت آمريکا» محيا کرده‌است.تا پيش از رقابت‌هاي درون حزبي همه نگاه‌ها معطوف به شانس بالار «ران دسانتيس» فرماندار سرسخت فلوريدا بود اما اين چهره نومحافظه‌کار خيلي کمتر از انتظارات ظاهر شد. دسانتيس در خبري ناگهاني بامداد ديروز (دوشنبه) به نفع ترامپ از رقابت‌ها کنار کشيد.  دسانتيس ضمن اذعان به ناتواني در جمع‌آوري حامي مالي با انتشار فيلمي در شبکه اجتماعي ايکس (توئيتر سابق) با نقل قولي از «وينستون چرچيل» نخست‌وزير پيشين بريتانيا نوشت: «در را براي رقابت ديگري باز بگذاريد. موفقيت، نهايي نيست و شکست، کشنده نيست. اين شجاعت ادامه دادن است که مهم است.» نتيجه انتخابات هفته گذشته در آيووا که در آن دسانتيس با اختلاف قابل توجه 30 امتيازي بعد از ترامپ دوم شد، ‌ضربه اي ويرانگر بود.تصميم دسانتيس با استقبال ترامپ رو به رو شد. رئيس جمهوري سابق که در ماه‌هاي اخير بارها فرماندار فلوريدا را مورد تمسخر قرار مي‌داد او را فردي «واقعا فوق‌العاده» توصيف کرد. ترامپ در يکي از سخنراني‌هاي انتخاباتي خود و در جمع هوادارانش گفت: «من فقط مي‌خواهم از ران تشکر کنم و به او به خاطر انجام يک کار بسيار خوب تبريک بگويم. او بسيار مهربان بود و از من حمايت کرد. من از آن قدرداني مي‌کنم و مشتاقانه منتظر همکاري با ران هستم.»در همين حال، نيکي هيلي هم در گفتگو با سي‌ان ان نسبت به کناره‌گيري دسانتيس واکنش نشان داد و برايش آرزوي موفقيت کرد. اظهارات خانم هيلي در حالي مطرح مي‌شود که دسانتيس در متن خداحافظي خود از او انتقاد و تاکيد کرده بود که ترامپ رئيس جمهوري بهتري براي آمريکا خواهد بود. هيلي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با سي‌ان‌ان گفت که از تصميم دسانتيس از پيش مطلع نبوده و فرماندار ايالت فلوريدا، او را از کناره‌گيري خود آگاه نکرده بود.گفته مي‌شود که دسانتيس با وعده کسب حمايت در انتخابات 2028 از رقابت‌ها کنار کشيده است. برخي هم مي‌گويند او مي‌تواند گزينه معاون اولي ترامپ باشد. پيشتر نيز «ويوک راماسوامي» در پي کسب نتايج مايوس‌کننده در مرحله اول انتخابات مقدماتي حزب جمهوريخواه آمريکا که در ايالت آيووا برگزار شد، کناره‌گيري خود را از اين رقابت اعلام کرد و ترامپ را مورد تاييد قرار داد.  حالا تنها «نيکي هيلي» در اردوگاه فيل‌ها باقي مانده‌است. با توجه به اينکه ترامپ تاکنون در مناظره‌هاي انتخاباتي حزب جمهوري‌خواه شرکت نمي‌کرد مشخص نيست از اين پس اين مناظره‌ها چه سرنوشتي پيدا مي‌کند چرا که ديگر به جز نيکي هيلي هيچ نامزد ديگري باقي نمانده و اگر ترامپ همچنان به سياست پيشين خود ادامه دهد، ديگر برگزاري اين مناظره‌ها تنها با حضور هيلي بي‌معني خواهد بود.
رقابت در نيوهمپشاير
بر اساس نظرسنجي جديد که پس از پيروزي 30 امتيازي ترامپ در انتخابات آيووا در هفته گذشته، ‌با همکاري مشترک دانشگاه نيوهمپشاير و سي ان ان انجام شد، ‌رييس‌جمهوري سابق آمريکا از حمايت 50 درصدي راي‌دهندگان احتمالي جمهوري‌خواه در ايالت نيوهمپشاير برخوردار است، در حالي که نزديک‌ترين رقيب او، هيلي، 39 درصد از آرا را به دست آورده است. ترامپ و هيلي اکنون بالاترين سطح حمايت خود را از سال 2021 در اين نظرسنجي دريافت کرده‌اند. اما دستاوردهاي خوب هيلي از اواخر تابستان گذشته براي جلب طرفداران ترامپ هنوز کافي نبوده و اختلاف بين آنها يک بار ديگر به يک عدد دو رقمي افزايش يافته است.
ترامپ در نيوهمپشاير از حمايت 67 درصد از جمهوري‌خواهان ثبت نام شده، 71 درصد از محافظه کاران و 55 درصد از کساني که مدرک دانشگاهي ندارند، برخوردار است. 88 درصد از حاميان ترامپ، مي‌گويند که قطعاً از او حمايت مي‌کنند در حالي که تنها 74 درصد از حاميان هيلي گفته اند قطعا به او راي مي‌دهند.
هرچند با انصراف دسانتيس حالا رقابت ميان جمهوري‌خواهان به تنها دو نامزد محدود شده اما با توجه به روند نزولي کمپين انتخاباتي فرماندار فلوريدا، بسياري از تحليگران انتخابات آمريکا اين اتفاق را قابل پيش‌بيني مي‌دانستند و تاکيد دارند که جهش مهمي در وضعيت ترامپ و هيلي رخ نخواهد داد و احتمالا همان روندهاي پيشين در جريان کمپين‌ها ادامه خواهد يافت.
سرسختي دختر گاوچران
«نيکي هيلي» در مصاحبه با برنامه «فيس دِ نيشن» از تلويزيون سي‌بي‌اس بيان کرد: «اگر اخيرا نگاهي کرده باشيد، چندين مسئله وجود داشته است. ترامپ ادعا کرده که جو بايدن ما را به سمت جنگ جهاني دوم سوق مي‌دهد. حدس مي‌زنم منظورش جنگ‌جهاني سوم بوده باشد. او هم‌چنين گفت که با اوباما رقابت کرده اما درحاليکه او هرگز رقابتي با اوباما نداشته است.»
وي افزود: اگر يک شخص 80 ساله رياست را برعهده بگيرد، متعجب نشويد که ثبات عقلي آنها رو به زوال است و اين ذات بشر است.
رئيس‌جمهور پيشين آمريکا که بارها گاف‌ها و حرکات عجيب «جو بايدن» رئيس‌جمهور کنوني اين کشور را به باد انتقاد و تمسخر گرفته است، اين بار خودش مرتکب اشتباه شد و گفت «نيکي هيلي» در توقف شورش ششم ژانويه و حمله به کنگره ناکام ماند.
نيکي هيلي در اين خصوص گفت: آن‌ها مي‌گويند او دست‌پاچه شده است و درباره موضوع ديگري حرف مي‌زد. من از اين نگران هستم وقتي که با فشار رياست‌جمهوري مواجه مي‌شويد، نمي‌توانيم شخص ديگري را داشته باشيم که اين پرسش را مطرح کنيم آيا آن‌ها از نظر ذهني براي انجام اين کار آماده هستند يا خير.
البته ترامپ هم بيکار نماند و در سخنراني تبليغاتي ، خانم هيلي را يک جنگ‌طلب توصيف و درباره او گفت: «ما کساني را که هميشه مي‌خواهند جنگ به‌راه بياندازند، [از دولت]اخراج مي‌کنيم. نيکي هم جزو آن‎هاست.» بديهي است که بنابر آخرين نتايج نظرسنجي‌ها ، ترامپ وضعيت بسيار بهتري نسبت به هيلي دارد اما بعيد است کنار رفتن دسانتيس هم در نهايت به بهود شرايط براي سفير پيشين آمريکا در سازمان ملل منتهي شود. نکته اينجاست که رئيس جمهور سابق ايالات متحده با پرونده‌هاي کيفري متعددي رو به رو است و همچنين برخي از ايالت‌ها تلاش‌هايي براي منع حضور او در انتخابات انجام داده‌اند. در چنين شرايطي هيلي احتمالا مي‌تواند اميدوار باشد که نهادهاي عالي قضايي حکم نهايي عليه ترامپ را صادر و اجازه کانديداتوري از اين سياستمدار جنجالي را منع کنند. در آن صورت نيکي هيلي مي‌تواند در انتخابات ماه نوامبر در مقابل جو بايدن بايستد در غيراين صورت و اگر روندها به همين شکلي که در ماه‌هاي اخير پيش رفته، ترامپ نامزد نهايي جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست جمهوري خواهد بود. بايد منتظرم تصميم نهايي حاکميت ايالات متحده ماند.
کد مطلب: 210368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *