۰
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۱

تاج: برای پلی‌آف برنامه‌ریزی کرده بودیم

رئیس سازمان لیگ گفت: ایران جای خوبی برای کی‌روش است و او تمایل دارد که بماند.
 مهدی تاج شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی، قرارداد کی‌روش در برنامه سازمان لیگ صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانیم.

* فکر می‌کردید با 16 امتیاز و قرارگرفتن در جایگاه اول به جام‌جهانی برویم؟

باخت مقابل ازبکستان همه ما را ناامید کرد اگر قطر و لبنان را می‌بردیم 13 امتیاز کسب می‌کردیم که این برنامه‌ریزی‌ها روی کاغذ بود اما نتیجه ویژه‌ای رقم خورد. سازمان لیگ، لیگ را فشرده تمام کرد و این فرصت به کی‌روش داده شد تا تیم ملی را در اختیار داشته باشد. 9 امتیاز در سه بازی آخر واقعا شگفت‌انگیز بود یک عده‌ای جام‌جهانی را از دست رفته می‌دیدند خوش‌بین ها هم فکر می‌کردند به پلی‌آف می‌رویم اما دیدید که چه اتفاقی افتاد. بازی با کره استثنایی بود و بخش اعظم آن با اراده بازیکنان اتفاق افتاد. کی‌روش هم پاسخ سرمربی کره را به تندی داد و فضای رجز‌خوانی به نفع ما رقم خورد.

اگر به پلی‌آف می‌رفتیم صعودمان غیرممکن می‌شد، ما حتی با کی‌روش در سازمان لیگ برای حضور در پلی‌آف برنامه‌ریزی داشتیم. باید با تیم‌هایی بازی می‌کردیم که بردن‌شان سخت و پیچیده بود، اما راحت‌ترین راه اتفاق افتاد و به عنوان تیم اول صعود کردیم این رفتن شیرین بود خیلی‌ها شاید فکر می‌کردند ایران به جام جهانی نرود و خیلی خوش ‌بین نبودند.

* نقش تیم‌های لیگ برتری و همکاری باشگاه‌ها و سازمان لیگ با کی‌روش چقدر بود؟

کی‌روش به لیگ اعتماد کرد؛ دعوت از بازیکنان استقلال در خط دفاعی که بهترین خط دفاع را داشت مورد خوبی بود. وی لیگ را باور داشت و از بازیکنان استفاده کرد. بازیکنانی که همیشه در دسترس هستند و مربی می‌تواند به راحتی از آنها استفاده کند. به سرعت بازی‌ها را انجام دادیم و 45 روز تیم در اختیار کی‌روش بود. همه تیم‌ها همکاری لازم را داشتند، با اینکه روی استقلال و سپاهان فشار عمده‌ای بود اما همه یاری کردند و به کی‌روش کمک کردند. فهمیده بودند اولویت اول ما رفتن به جام‌جهانی و حضور در بین 32 کشور دنیا است.

کی‌روش هم در سازمان لیگ از مربیان تشکر کرد. فهمید که آنها کمک کردند. استقلال و پرسپولیس در شرایطی به تیم ملی بازیکن دادند که خودشان در لیگ قهرمانان بازی داشتند اما اولویت را تیم ملی دانستند.

* گروه‌بندی را چطور دیدید؟

گروه خوبی داشتیم، اما خودمان کار را سخت کردیم؛ باخت به لبنان و نتایج ضعیف‌ در دور رفت کار را سخت کرد، اما در دور برگشت ایده‌آل بودیم. اینکه در بدترین شرایط فشار روانی، بارندگی، مصاحبه‌های جنجالی و مهمتر از همه اینکه در جام‌جهانی حضور خواهیم داشت یا نه کره را در کشورش شکست دادیم.

* ما قبلا سه بار در جام‌جهانی حضور داشتیم اما بلافاصله حذف شدیم آیا برنامه‌ای دارید تا ساده کنار نرویم؟ نقاط ضعف شناسایی شده است؟

خوب‌های دنیا در جام‌جهانی هستند، 32 کشور صاحب سبک که روبرو شدن با آنها مانند دور مقدماتی آسان نیست. درست است ما همیشه در مرحله اول حذف شدیم، فقط یک بار در رده سنی نوجوانان از گروه‌مان بالا رفتیم و مقابل هلند به پیروزی رسیدیم. کی‌روش از امروز یک سال فرصت دارد باید وضعیت قراردادش را مشخص کند. لیگ هم تیر‌ماه آغاز می‌شود. صعود به مرحله دوم جام‌جهانی دور از دسترس نیست یک سال زمان، برگزاری لیگ و اردوی خوب فرصتی برای کی‌روش است.

* آیا کی‌روش ماندنی است؟

پاسخ به این سؤال در حوزه اختیارات مسئول سازمان لیگ نیست، کفاشیان باید پاسخ دهد، اما احساسم این است که می‌ماند. با کی‌روش صحبت شده و او تمایل دارد بماند. ایران جای خوبی برای کی‌روش است.

* نقاط ضعف تیم ملی را در چه می‌بینید؟

ما بازیکن‌سازی قوی نداریم؛ شناسایی پدیده‌ها و استعداد‌یابی باید در لیگ اتفاق بیفتد، اما ضعف عمده ما بازی تدارکاتی است که باید به دنبال تیم‌های قوی باشیم.

* از نظر سخت‌افزاری آیا امکانات لازم برای تیم ملی فراهم است؟

کمپ تیم ملی خوبی داریم که در آسیا فقط قابل مقایسه با کره و ژاپن است. مورد بعدی بحث اسپانسرینگ است؛ هواپیمایی آسمان در سه بازی لبنان، قطر و کره به ما کمک کرد. ما باید دنبال این بحث‌ها باشیم. رفتن به جام‌جهانی باعث می‌شود اسپانسر و دولت کمک کنند بنابراین پول تزریق می‌شود فکر می‌کنم سال آینده سال خوبی برای ما باشد.

* تعامل با وزارت ورزش به چه صورت است؟ آیا کمک‌های مالی وزارت کافی بوده است؟

آنها به اندازه خودشان کمک کردند، اما می‌تواند بهتر از این باشد که امیدوارم این اتفاق رخ دهد. نگاه به فوتبال، سیاسی نیست و هر دولتی به تیم ملی فوتبالش کمک می‌کند چرا که فوتبال شادی و غرور ملی را در پی دارد. این شادی نرخ بالایی دارد که نمی‌توان درباره‌اش صحبت کرد هزینه این حمایت را فقط باید دولت بدهد.

* ما دوبار به عنوان بهترین فدراسیون برتر آسیا شدیم در حالی که نتیجه خوبی در مسابقات نداشتیم؟

معیار AFC با داخل کشور فرق می‌کند اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند ما نفوذ داریم اشتباه است، ای کاش نفوذ داشتیم. شما می‌بینید مسابقات را قرعه‌کشی می‌کنند و کره در دو بازی آخر در خانه خودش مسابقه می‌دهد. ما در AFC نفوذ و پارتی نداریم. معیارهایی که AFC بهترین فدراسیون را انتخاب می‌کند براساس فوتبال پایه، کمپ تیم ملی، فوتسال، تماشاچی، میزان علاقه مردم و فوتبال بانوان است همه را می‌بیند و امتیاز‌بندی می‌کند. بعضی‌ها این انتخاب را باور نداشتند و به آن می‌خندیدند اما AFC سیستمی دارد و اینگونه دیده که ما را انتخاب کرده است.

* هادی عقیلی و رحمتی با اختلاف نظر از تیم ملی کناره‌گیری کردند و فدراسیون حمایت زیادی از کی‌روش داشت آیا این دو بازیکن بر می‌گردند؟

در فدراسیون فوتبال افراد مختلفی کار می‌کنند اما در امور فنی نقشی ندارند. مدیر یک باشگاه تنها می‌تواند مربی‌اش را تغییر دهد اما نمی‌تواند بگوید چه بازیکنانی در تیم ملی باشند. این مسئولیت برعهده کی‌روش است کار او حرفه‌ای است و می‌گوید باید آنچه که وظیفه‌ام است را انجام دهم. تیم ملی جای بهترین‌هاست و افتخار کردن. رحمتی را خیلی دوست دارم و چندین سال است که او را می‌شناسم. وی استثنایی است اما کارش خطا بود. کی‌روش می‌توانست این تصمیم را بگیرد و فدراسیون کار درستی کرد که پشت کی‌روش ایستاد.

* فکر می‌کنید فوتبال پایه آنطور که باید در ایران جان گرفته است؟

خیر در دنیا بازیکن‌سازی مورد توجه است اما در ایران مدارس فوتبال دکانی شده است برای پول درآوردن و این ناشی از مدیریت ما است، اما حالا فدراسیون خوب کار کرده و تنها باشگاه‌هایی می‌توانند کار کنند که از فدراسیون مجوز دارند. AFC کار خوبی انجام داده است کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده باید از بودجه یک باشگاه 20 درصد به فوتبال پایه اختصاص پیدا کند و لازم است این مورد در گزارشات مالی اعلام شود که در نهایت به نفع فوتبال ملی ما است قرار است نمایندگانی از AFC  تیرماه به ایران بیایند و به صورت تصادفی چهار باشگاه را انتخاب کنند. اگر آنها دیدند چنین درصدی به فوتبال پایه اختصاص پیدا نکرده تیم را حذف می‌کنند.

این قانون خوبی است، باشگاه‌هایی هستند که میلیارد‌ها تومان به بازیکن پول می‌دهند اما برای فوتبال پایه خرجی نمی کنند.

* صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص فوتبال ایران چقدر در روحیه بازیکنان ایران تأثیر گذاشته است؟

وقتی بالاترین عضو جامعه، مرجع تقلید و رهبر و چنین فردی درباره فوتبال نظر می‌دهد و ابراز رضایت می‌کند فی‌نفسه مهم است و تاثیرگذار در روحیه بازیکنان.

کد مطلب: 34127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *