۰
شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۳

مروری بر کارنامه‌ی اکبر عبدی و داریوش ارجمند در پی دریافت نشان دولتی

اکبر عبدی و داریوش ارجمند به عنوان دو چهره‌ی هنرمند و فرهیخته از رئیس جمهور نشان درجه یک دولتی فرهنگ و هنر دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داریوش ارجمند متولد ۵ مرداد ۱۳۲۳ در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما از دانشگاه پاریس و کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی از دانشگاه مشهد است.

او در دوره‌ی کارشناسی از شاگردان دکتر علی شریعتی بوده و از موسسین سینمای آزاد مشهد محسوب می‌شود و همچنین با کارگردانی فیلم سینمایی «گفت به زیر سلطه می‌آیید» در دوره‌های اول جشنواره فیلم فجر حاضر بوده است.

از جمله آثار مطرح این بازیگر می‌توان به «پاییزان»، «ناخداخورشید»، «کشتی آنجلیکا»، «پرده‌ی آخر»، «امام‌علی(ع)»، ‌«هبوط»، «آدم‌برفی»، «اعتراض»، «مسافر ری»، «سگ‌کشی»، «رئیس»، «راه آبی ابریشم»،‌«گزارش یک جشن» و «جرم» اشاره کرد.

این بازیگر برای دو فیلم «ناخدا خورشید» و «سگ‌کشی» از جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین دریافت کرده است.

ارجمند مدتی است که به عنوان سخنگوی فدارسیون پهلوانی و زورخانه‌ای فعالیت دارد.

اکبر عبدی هم متولد ۴شهریور ۱۳۳۹ در تهران است که با مجموعه‌های تلویزیونی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان مانند «محله‌ی بهداشت» و «محله‌ی بروبیا» فعالیت بازیگری‌اش را آغاز کرد و از سال ۱۳۶۳ با «جنجال بزرگ» وارد سینما شد.

از جمله آثار سینمایی این بازیگر می‌توان به «مردی که موش شد»، «اجاره‌نشین‌ها»، «مأموریت»، «گراند سینما»، «مادر»،‌«دزد عروسک‌ها»،‌«ای‌ ایران»، «سفر جادویی»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «دلشدگان»، «هنرپیشه»، «روز فرشته»، «آدم‌برفی»، «نان‌ و عشق و موتور ۱۰۰۰»، «قاعده‌ی بازی»، «اخراجی‌ها» و «خوابم میاد» اشاره کرد.

این بازیگر برای فیلم‌های «مادر» و «خوابم میاد» موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده است.

به گزارش ایسنا، این مراسم امروز اول تیر ماه در تالار وحدت با حضور رییس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد.
کد مطلب: 34183
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *