۰
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۷
پس از انجام مصاحبه مطبوعاتی؛

بان کی مون تهران را ترک کرد

ايران به روند صلح كمك كند/با اخضرابراهيمي همكاري كنيد
دبيركل سازمان ملل كه براي شركت در شانزدهمين اجلاس غير متعهدها به ايران سفر كرده بود در ساعات پاياني اجلاس طي نشستي خبري در فرودگاه مهرآباد اعلام كرد كه در طول سفرش به ايران ديدار‌هايي داشته و نقطه نظرات خود را به مسولان جمهوري اسلامي ايران منتقل كرده است. وي پس از اين نشست خبري تهران را ترك كرد.
بان کی مون تهران را ترک کرد
دبيركل سازمان ملل متحد كه به منظور شركت در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به تهران آمده بود، امروز پيش از ترك كشور در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرد. 

بان‌كي‌مون به تشريح برنامه‌هاي سفر خود به تهران پرداخت و گفت: در اين ديدار با رهبر ايران، رئيس‌جمهور، دبير شوراي عالي امنيت ملي و چند تن ديگر از مقامات ايران ديدار داشتم و همچنين در ديدار با دانشجويان يكي از دانشگاه‌هاي تهران، با آنها گفت‌وگو كردم.

بان‌كي‌مون: درباره پرونده هسته‌يي ايران نيز مذاكراتي داشتيم و خواستار اقداماتي از سوي ايران شدم كه نشان دهد به دنبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز در پرونده هسته‌يي خود هستند. درباره مساله حقوق بشر نيز نگراني‌هاي خود را به دولت ايران انتقال دادم و خواستار توجه به اين مساله در انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين كشور شدم. همچنين از ايران خواستم كه با نماينده ويژه سازمان حقوق بشر در ايران همكاري بيشتري كند.
وي افزود: در اين سفر همچنين با نمايندگان دولت سوريه ديدار و در آنجا اعلام كردم كه ما با هرگونه خشونت در سوريه مخالفيم و هر دو طرف نبايد از سلاح‌هاي سنگين عليه يكديگر استفاده كنند.

با محمودعباس توافق‌هايي براي بررسي آغاز دوباره مذاكرات داشتيم
بان‌كي‌مون به ديدار خود با رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اشاره كرد و گفت: همچنين ديداري با محمودعباس داشتم و در آنجا وضعيت اسفناك صلح را بررسي كرديم و توافق‌هايي براي بررسي آغاز دوباره مذاكرات داشتيم و در اين زمينه از ايران نيز مي‌خواهم كه به روند صلح كمك كند.

ايران نشان دهد به دنبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي است
دبيركل سازمان ملل در ادامه خاطرنشان كرد: درباره پرونده هسته‌يي ايران نيز مذاكراتي داشتيم و خواستار اقداماتي از سوي ايران شدم كه نشان دهد به دنبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز در پرونده هسته‌يي خود هستند.

وي به تشريح بخش‌هاي ديگري از مذاكرات خود در ايران پرداخت و تصريح كرد: درباره مساله حقوق بشر نيز نگراني‌هاي خود را به دولت ايران انتقال دادم و خواستار توجه به اين مساله در انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين كشور شدم. همچنين از ايران خواستم كه با نماينده ويژه سازمان حقوق بشر در ايران همكاري بيشتري كند.

نبايد براي مشروعيت ساير اعضاي «نم» تهديد يا تحريم صورت گيرد
بان‌كي‌مون ادامه داد: در خلال مذاكرات، اين مساله را نيز اعلام كردم كه به هيچ‌وجه نبايد براي مشروعيت ساير اعضا تهديد يا تحريم صورت گيرد و اينكه نبايد روند تحريم‌ها به گونه‌اي باشد كه منجر به افزايش تنش شود. به باور من زمان آن رسيده است كه هر دولتي مسئوليت اقدامات خود را به عهده بگيرد و در جهت صلح حركت كند.

دبيركل سازمان ملل با اشاره به ميزباني ايران براي اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: اين موقعيت براي ايران فرصتي است كه نقش معتدل و صلح‌طلبانه خود در جهان را بيشتر ايفا كند و نشان دهد كه صاحب تمدن است و كشوري است كه خواهان منطقه عاري از سلاح‌هاي كشتارجمعي و گفت‌وگوي تمدن‌ها است.

دبيركل سازمان ملل همچنين به مساله آوارگان افغاني اشاره كرد و گفت: در اين زمينه نيز با توجه به اينكه ايران ميزبان تعداد زيادي از آوارگان افغاني است، مذاكره و گفت‌وگوهاي مهمي داشتيم.

خرسندم كه پيام‌هاي لازم را به ايران منتقل كردم
وي در ادامه اين نشست خبري اظهار كرد: ما انتظار داريم ايران از طريق گفت‌وگو و ديپلماسي بتواند به برنامه‌هاي جهاني و منطقه‌اي و صلح و امنيت جهاني كمك كند. به همين دليل به تهران آمده‌ام و در حالي اين كشور را ترك مي‌كنم كه با چالش‌ها آشنا شدم و همچنين خرسندم كه پيام‌ها را انتقال دادم، چراكه اين پيام‌ها بايد صرفا در يك مقطع حساس انتقال داده شود.

از اينكه مردم فلسطين و اسرائيل در كنار هم با صلح و امنيت زندگي كنند حمايت مي‌كنيم
بان‌كي‌مون در ادامه، موضع سازمان ملل در قبال مساله فلسطين را «واضح» توصيف كرد و گفت: تصوير دو دولت زمينه‌اي است براي تداوم صلح و ما از اين طرح دو ملت كه مردم فلسطين و اسرائيل بتوانند در كنار هم با صلح و امنيت زندگي كنند حمايت مي‌كنيم. من به دفعات بر اين موضع تاكيد كردم و امروز هم دوباره در ديدار با محمودعباس آن را به وي يادآوري كردم.

اجلاس نم موجب ارتقاء جايگاه سياسي ايران مي‌شود
وي با قدرداني از ميزباني جمهوري اسلامي ايران در برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: قبل از هر چيز از دولت و مردم جمهوري اسلامي تشكر مي‌كنم كه من را به اين اجلاس دعوت كردند. اين اجلاس فرصت مهمي براي ايران بود كه نه تنها موجب ارتقاء جايگاه سياسي ايران در جامعه بين‌المللي مي‌شود بلكه به معناي نشان دادن پيشگامي و رهبري ايران است تا بتواند يك نقش معتدل و سازنده را در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي ايفا كند.

دبيركل سازمان ملل، بازديد خود از ايران و شركت در اجلاس عدم تعهد را مفيد و سازنده توصيف كرد و گفت: من در حاشيه اين اجلاس بحث‌ها و گفت‌وگوهاي بسيار سازنده و مفيدي را با مسئولان ايراني و همچنين تعداد زيادي از رهبران دنيا داشتم.

از همه از جمله ايران مي‌خواهم با اخضر ابراهيمي همكاري كنند
بان‌كي‌مون همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره انتصاب اخضر ابراهيمي به عنوان نماينده ويژه اتحاديه عرب و سازمان ملل در امور سوريه گفت: بسيار مهم است كه تمام اعضاي جوامع بين‌المللي از ايشان حمايت و با ايشان همكاري كنند. من از مقامات و رهبري ايران هم درخواست كردم از ايشان حمايت كنند و به نظرم از مسئولان ايراني چنين حمايت قوي را دريافت كردم.

وي اضافه كرد: ما برنامه شش ماده‌اي كوفي عنان و بيانيه مشترك گروه‌هاي امل را داريم كه در ۳۱ ژوئن در ژنو تصويب شد. من پيش از اينكه به اينجا بيايم چندين جلسه مهم راهبردي با ايشان داشتم و تمامي پيشنهادات، بيانيه‌ها و توصيه‌ها به عنوان ابزار مهمي قابل استفاده هستند. هدف ديپلماتيك هم اين است كه شاهد ايجاد صلح و پايان دادن به خشونت در سوريه باشيم.

نظامي‌سازي موقعيت در سوريه باعث مي‌شود مردم تحت فشار قرار گيرند
بان‌كي‌مون تصريح كرد: در اين مقطع آنچه در سوريه حائز اهميت است اين است كه طرفين از خشونت‌ها دست بردارند و درگيري‌ها را متوقف كنند و تمام بازيگراني كه مي‌توانند نقش تجهيز و تسليح را داشته باشند، چه به طرف دولت و چه گروه اپوزيسيون و مخالف، بايد از اين كار دست بردارند چراكه هرگونه نظامي‌سازي موقعيت در سوريه فقط اين واقعه غم‌انگيز را طولاني خواهد كرد و اين موجب مي‌شود مردم سوريه تحت فشار قرار گيرند.

دبيركل سازمان ملل متحد در پايان گفت: اين بسيار مهم است كه مردم و دولت سوريه اين احساس مسئوليت را حس كنند و تضميني باشد كه آنها متوجه شوند همه شهروندان داراي زندگي امن و سالمي هستند. در مذاكرات من با مقامات و مسئولان ايراني هم معلوم بود كه اين مباحث دنبال مي‌شود و تضمين شده است كه حركت به سوي صلح و امنيت در سوريه پيش رود.

انتهاي پيام
 
کد مطلب: 4984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *