۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۱
دبيركل اتحاديه عرب:

سفر الابراهيمي به دمشق بي‌نتيجه بود

دبيركل اتحاديه عرب در كنفرانسي مطبوعاتي با تاكيد بر لزوم مجازات عاملان توليد و انتشار فيلم موهن به پيامبر اكرم (ص)، از تماس‌هاي اتحاديه عرب با شوراي اروپا و اتحاديه آفريقا براي امضاي توافقنامه‌اي بين‌المللي جهت ممنوعيت توهين به اديان الهي خبر داد.
 به نقل از سايت اينترنتي النشره، نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب امروز (چهارشنبه) در كنفرانس مطبوعاتي كه در مقر اتحاديه عرب در قاهره برگزار شد، اعلام كرد: قرار است براي اولين بار نشستي ميان شوراي امنيت و اتحاديه عرب پشت درهاي بسته برگزار شود كه هدف از برگزاري آن هماهنگي ميان اين شورا و اتحاديه عرب در مسائل مختلف خواهد بود.

وي افزود: در حال حاضر تماس‌هايي ميان مسئولان اتحاديه عرب، شوراي اروپا و اتحاديه آفريقا برقرار است تا بتوانيم توافقنامه‌اي بين‌المللي كه توهين به اديان و شخصيت‌هاي مذهبي را ممنوع كند، به امضا برسانيم.

نبيل العربي همچنين تاكيد كرد: ميان بيانيه‌هاي سياسي و توافقنامه و معاهده‌اي كه الزام‌آور باشد تفاوت زيادي وجود دارد و اين مساله اقدام آساني نيست اما بايد آغاز شود.

دبيركل اتحاديه عرب در خصوص فيلم موهن به پيامبر(ص) نيز گفت: لازم است عاملان چنين اقداماتي مجازات شده و كشورهاي جهان نيز از ادامه اين روند ممانعت كند، اين موضوعي مهم است و چيزي است كه در جهان عرب به هيچ وجه قابل چشم‌پوشي نيست.

العربي درخصوص روابط سودان و سودان جنوبي نيز عنوان داشت: مذاكرات اين دو كشور با ميانجي‌گري‌هاي اتحاديه آفريقا همچنان ادامه دارد و دو طرف در خصوص اختلافات نفتي كه موضوعي بسيار مهم است توافق كرده‌اند و بقيه موضوعات نيز در دست بررسي است.

العربي در باره مسئله سوريه نيز خاطرنشان كرد: دولت سوريه به درخواست‌ها براي برقراري آتش‌بس پاسخگو نبوده و هيچ پيشرفتي تاكنون در اين كشور حاصل نشده است.

وي ادامه داد: هنوز بحران سوريه پيچيده است و خون افراد بيگناه زيادي در اين كشور ريخته مي‌شود كه نمي‌توان نسبت به آن سكوت كرد، اقدام از طريق شوراي امنيت نيز قيد و بندهايي از جمله موضوع وتو را به دنبال دارد و اين موضوع چيزي است كه ما در مورد مساله فلسطين نيز از ۵۰ سال پيش تاكنون از آن رنج مي‌بريم.

العربي ادامه داد: پس از رايزني ميان من و بان‌ كي‌مون، دبيركل سازمان ملل، كوفي عنان، به عنوان فرستاده سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه برگزيده شد، وي به سوريه رفته و طرحي شش ماده‌اي را پيشنهاد داده و به مدت پنج ماه در اين كشور فعاليت كرد اما در نهايت استعفا داده و اعلام كرد كه شوراي امنيت درخصوص سوريه شكست خورده است. پس از آن نيز در خصوص اخضر الابراهيمي براي جانشيني كوفي عنان توافق صورت گرفت اما باز نيز شاهد آن هستيم كه به خاطر لجاجت‌هاي دولت سوريه و شكست شوراي امنيت هنوز الابراهيمي كاري از پيش نبرده است.

العربي در اين اظهارات با بيان اينكه بحران سوريه بحراني انساني است، تاكيد كرد: به خاطر ادامه بحران سوريه يك الي دو ميليون سوري در داخل و خارج اين كشور از خانه‌هايشان آواره شده‌اند و چيزي كه در حال حاضر در خصوص سوريه مهم است تلاش براي دستيابي هر چه سريعتر به راهكاري براي حل و فصل وضعيت اين كشور است.

العربي در پايان با اعلام اينكه در حال حاضر تلاش‌هاي ناچيزي براي گردآوردن گروه‌هاي مخالف سوريه در دست انجام است، اعلام كرد: الابراهيمي هنوز در حال بررسي اوضاع است و هيچ پيشنهادي تاكنون براي حل و فصل اوضاع سوريه نداده است و سفرش به سوريه هيچ نتيجه‌اي به دنبال نداشت
کد مطلب: 7601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *