۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۵

هند خواستار فروش ۳ میلیون تن گندم به ایران شد

منابع هندی اعلام کردند دولت هند با اعزام نمایندگانی به ایران طی هفته جاری تلاش می‌کند تا ۳ میلیون تن گندم مازاد خود را به ایران بفروشد.
 فارس به نقل از رویترز، منابع آگاه در دولت هند اعلام کردند: این کشور به منظور قطعی ساختن قرارداد صادرات گندم پس از ماه‌ها مذاکره با ایران، هفته جاری نمایندگانی به این کشور اعزام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این اقدام برای پرداخت بخشی از پول نفت به ایران و تغییر عدم توازن در تجارت به نفع تهران انجام خواهد شد.

پالایشگاه‌های هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، ۴۵ درصد پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه و باقی مانده را به یورو و از طریق هالک بانک ترکیه می‌پردازند. هند مکانیسم چند دهه‌ای پرداخت پول نفت به ایران را تحت فشارهای آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۰ متوقف کرد و از آن زمان تاکنون این کشور در جستجوی یافتن راهی برای حل این مشکل است.

به نوشته این گزارش، احمد خالدی معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌المللی و تجاری به منظور مذاکره در مورد همکاری‌های نفتی در دهلی‌نو حضور دارد و این مذاکرات تاکنون نتایجی نداشته است.

منابع هندی گفتند: انتظار می‌رود نمایندگان هندی اعزامی به ایران، صادرات ۲ تا ۳ میلیون تن گندم به این کشور را پیشنهاد کنند.

یک منبع آگاه به این مذاکرات گفت: این نمایندگان اعضای وزارتخانه‌های تجارت و کشاورزی و مقامات شرکت‌های دولتی هستند.

یک منبع تجاری بر اساس آخرین قیمت گندم صادراتی از انبارهای خود، گفت: دولت می‌تواند حدود ۳۰۰ دلار به ازای هر تن گندم و هزینه حمل رایگان به ایران پیشنهاد کند.

منبع تجاری دیگری تصریح کرد: اکنون کمی برای صحبت در مورد قیمت زود است. ما اکنون در مرحله ورود به پیشنهاد قیمت به ایران هستیم.

بر اساس این گزارش، ایران از دهه ۱۹۹۰ به علت نگرانی در مورد بیماری قارچی «سیاهک هندی» از این کشور گندم خریداری نکرده است. یک نماینده ایرانی در ماه ژوئن به منظور بررسی و آزمایش نمونه‌های گندم به هند سفر کرد و نمونه‌هایی از گندم هند نیز به تهران برده شد.

ذخایر محلی گندم در هند از سال ۲۰۰۷ روی هم انباشته شده است؛ گندم‌های ذخیره شده در انبارهای دولت هند در ابتدای سپتامبر به ۴۶.۲ میلیون تن نزدیک به ۳ برابر میزان مورد نظر مقامات هندی رسیده است.
کد مطلب: 8674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *