۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰

رکود وحشتناک

فریدون پهلوان
رکود وحشتناک
 بنده طبعا آنچنان از علم اقتصاد سر رشته ندارم اما به عنوان یک شهروند عادی نیز کاملا مشخص است که دولت سیزدهم در این حوزه تصمیماتی را گرفته که به  هدف مشخص نرسیده ولی تبعات آن وجود دارد! شاید گزاره‌ای که آوردم کمی گنگ باشد فلذا برای اینکه موضوع روشن‌تر شود مثالی ساده ‌می‌آورم: شما به بیماری دچار شده‌اید و نزد پزشک ‌می‌روید‌. پزشک پس از ویزیت دارویی برای شما تجویز ‌می‌کند‌. شما دارو را تهیه کرده و شروع به مصرف ‌می‌کنید‌. پس از گذشت زمانی شما متوجه ‌می‌شوید که حال‌تان بهتر که نشده هیچ بدتر هم شده است‌. وقتی به بروشور داخل دارو رجوع ‌می‌کنید متوجه ‌می‌شوید حال بدتان ناشی از عوارض دارو است‌. یعنی شما توسط آن دارو بهبود پیدا نکردید که هیچ بدتر آنکه عوارض آن هم بر بیماری شما افزوده شده و به همین خاطر حال‌تان بدتر هم شده‌. این مواقع شما پزشک خود را تغییر ‌می‌دهید زیرا به این باور رسیدید که پزشک قبلی مناسب نیست و علم کافی را ندارد.
اقتصاد نزار ایران هم الان به چنین مشکلی دچار شده است‌. دولت در حال تلاش برای کنترل گرانی و کاهش تورم است اما به این هدف نرسیده ولی عوارض آن بر بازار مستولی شده است‌. عارضه مهم این سیاست شکل‌گیری رکورد در بازار است‌. شما اگر قصد داشته باشید این روزها حتی اگر یک موتورسیکلت را بفروشید دچار مشکل خواهید شد زیرا خریدار در بازار نیست‌. این موضوع چند دلیل دارد: اولا مردم دیگر مثل قبل پول نقد در دسترس ندارند بنابراین نمی‌توانند خیلی سریع تصمیم گرفته و اقدام به خرید کنند‌. یعنی باید اموال خود را تبدیل نمایند تا بتوانند خرید انجام دهند‌. ثانیا ،تورم‌های سنگین متوالی در سال‌های گذشته باعث شده غالب مردم به سرمایه‌داران فقیر تبدیل شوند‌. بطوریکه در حال حاضر صاحب یک خودروی یک میلیاردی از نظر اقتصادی توان تامین استهلاک آن خودرو را ندارد. و یا مثلا کسی که با یک پراید مسافرکشی ‌می‌کند خودروی او ارزش بیشتری پیدا کرده ولی توان خرید لاستیک برای این خودرو را ندارد‌. در چنین وضعیتی تمام هم و غم مردم حفظ سرپناه و سیر نگه داشتن شکم است.
بنابراین به طور خلاصه این روزها اقتصاد ایران رکودی وحشتناک را تجربه ‌می‌کند و به نوعی غالب بازارها قفل شده‌اند و خرید و فروش به حداقل ممکن رسیده است‌. به عبارت دیگر، اقتصاد مریض ایران به نسخه این دولت نه‌تنها درمان نشده بلکه بیماری‌های جدیدتری نیز به بیماری‌های قبلی‌اش افزوده شده است‌. ما به صورت مستمر شاهد افزایش قیمت انواع مواد غذایی هستیم‌. برای نمونه گوشت گوسفندی به کیلویی یک میلیون تومان نزدیک شده و این در حالیست که دولتمردان پز ‌می‌دهند که مثلا با تدابیر این دولت مرسدس بنز فلان مدل در این چند روز 500 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است‌. یعنی خودروی 15 میلیاردی شده 14 میلیارد و 500 میلیون تومان! عرضم اینجاست که این دولت چون توان حل اصولی مشکلات اقتصادی را ندارد وارد وادی نمایش و حل کاریکاتوری مسائل شده پس دستاوردهایی که ذکر ‌می‌کند اصلا و ابدا قابل اعتنا نیست.
 *حقوقدان
 
کد مطلب: 199859
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *