۱
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۲

بغداد در حسرت بلوغ دموکراسي

علی ودایع
بحران سياسي مرگباري گريبان عراق را گرفته است. کشوري که در طول ساليان متمادي درگير ديکتاتوري رژيم بعثي بود، پس از ساقط شدن صدام نيز نتوانست به روياي دموکراسي دست پيدا کند.
بغداد در حسرت بلوغ دموکراسي

بحران سياسي مرگباري گريبان عراق را گرفته است. کشوري که در طول ساليان متمادي درگير ديکتاتوري رژيم بعثي بود، پس از ساقط شدن صدام نيز نتوانست به روياي دموکراسي دست پيدا کند. عراق همواره خون‌بهاي سنگيني در تقابل با القاعده و پس از آن با داعش پرداخته است. تروريست‌هاي تکفيري قسمتي از خاک عراق را همراه با سوريه تحت پرچم سياه خود در آورده اند و اين به منزله درگيري عراق با جنگ تمام عيار عليه تروريسم است. بحران تروريسم در عراق آنچنان ريشه‌دار است که همواره اولويت اصلي ملت عراق بوده اما اين روزها بحران سياسي همه مسائل را به شکلي افسار‌گسيخته تحت‌الشعاع خود قرار داده است. دولت پيشين عراق به رهبري «نوري مالکي» به دليل رويکرد نه چندان متناسب زمينه بازگشت مهره‌هاي باقي مانده از حزب بعث را در شمال عراق فراهم کرد. شايعه فساد دولتي موضوعي بود که در کنار گاف‌هاي دولت عراق در مقابل تهاجم داعش منجر به کناره گيري مالکي در اوت 2014 شد.

روي کار آمدن «حيدرالعبادي» با تقسيم قدرت متناسب اميد به افول نارضايتي را افزايش داد. ارتش عراق در سايه تثبيت سياسي توانست ضربات مهلکي به تروريست‌هاي تکفيري وارد کند اما اين موضوع نيز دوامي‌نيافت. از حدود 2ماه پيش معترضان با هدايت «مقتدي صدر» به خيابان‌ها آمدند.

رهبرجريان صدر که اتفاقا با احزاب منتقد دولت داراي روابطي است با توجه به نفوذ در لايه‌هاي مياني جامعه عراق توانست هزاران نفر را عليه فساد دولتي و لزوم اصلاحات فراگير بسيج کند. تنش‌هاي سياسي که به جامعه عراق نيز سرايت کرده است نمايندگان پارلمان عراق را رودرروي هم قرار داد تا جايي که گروهي دست به تحصن زدند.

در نتيجه اعتراضات به نحوه اصلاحات فراگير و کسب سهم توسط برخي احزاب اعتراضات تاجايي ادامه پيدا کرد که گروهي خواهان عزل روساي 3 قوه حکومت عراق شدند. عراق به سمت يک انفجار سياسي با ابعاد حساب نشده پيش رفت تا آنکه در نهايت جلسه هفته گذشته پارلمان به 5 وزير پيشنهادي العبادي راي اعتماد داد و 9 تن ديگر را رد صلاحيت کرد.

مقتدي صدر امروز حاکم خيابان‌هاي بغداد شده است و العبادي در پارلمان گرفتار سهم‌خواهي احزاب شده است. اين تصوير در ميان بلبشوي جنگ عراق با داعش و تهديدات تجزيه بغداد را در وضعيت آشفته‌اي گرفتار مي‌کند.در سال 2003 و روزهايي که صداي هلهله سقوط صدام در بغداد شنيده مي‌شد اين مسئله مطرح بود که عراق مسير دشواري را در گذر از ديکتاتوري به دموکراسي مزه خواهد کرد. اين روزها تصوير هول‌انگيز وضعيت سياسي عراق نشان مي‌دهد که بغداد در حسرت دموکراسي مي‌سوزد.

عراقي که نيازمند اتحاد و انسجام است امروز درگير سهم‌خواهي و درگيري احزاب سياسي با رويکرد قبيله‌گرايي است. مردم خسته از جنگ سخت با تروريسم امروز توان تحمل فساد دولتي گسترده و گروکشي‌هاي سياستمداران ناپخته را ندارند. شورش فراگير عليه سياستمداران عراق اتفاقي است که هرلحظه با انفجار سياسي امکان وقوع دارد.

کد مطلب: 55174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *