۰
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۹
تاوان تجربه اندوزی وزیر کار را مردم می دهند

تداوم سکوت مجلس در برابر وزرای ضعیف

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم یکی از وزرای کابینه ابراهیم رییسی است که بیش از دیگران زیر تیغ تقد قرار دارد چراکه برخی اظهارات او چه پیش از گرفتن رای اعتماد و چه پس از آن به عقیده کارشناسان منطق درستی ندارند.
تداوم سکوت مجلس در برابر وزرای ضعیف
گروه سیاسی – محمد سیاح: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم یکی از وزرای کابینه ابراهیم رییسی است که بیش از دیگران زیر تیغ تقد قرار دارد چراکه برخی اظهارات او چه پیش از گرفتن رای اعتماد و چه پس از آن به عقیده کارشناسان منطق درستی ندارند. به تازگی یکی از نماینده‌های مجلس هم گفته که آمارهای وزیر کار تکراری است و او با آمار آشنایی ندارد!
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور است که وظایف گسترده‌ای دارد. ایجاد رفاه و اشتغال و تامین اجتماعی و بهره‌گیری از توان تعاونی‌ها که از اصول سه گانه در اقتصاد ایران است،‌ از جمله وظایف مهم این وزارتخانه محسوب می‌شود. هر چند کارنامه وزرای این وزارتخانه در دولت‌های گذشته هم درخشان نیست، اما در این دوره وزیری که برای این وزارتخانه انتخاب شده نه تنها سابقه اجرایی قابل تاملی ندارد که از تخصص و دانش کافی هم برای مدیریت این حوزه برخوردار نیست.
شفاف‌سازی دخل و خرج‌های سازمان تامین اجتماعی، تقویت دستمزد و حمایت از کارفرمایان با برنامه مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار، ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور و طراحی نقشه کار از طریق تقسیم کار ملی بین وزارتخانه‌ها و تعامل با نظام بانکی و سایر دستگاه‌های اجرایی، تقویت اشتغال و رفع بیکاری با تحقق برنامه یک میلیون شغل در سال، رفع فقر و افزایش رفاه اجتماعی و بهبود معیشت، ایجاد نظام سه جانبه میان کارگران، کارفرمایان و دولت به منظور پیگیری مسائل حقوقی، تکمیل سامانه جامع روابط کار و زیرسامانه های آن، توسعه اشتغال خانگی با روشهای نوین کار از منزل و افزایش سهم مشاغل خانگی در زنجیره اشتغال، راه اندازی سامانه جامع اشتغال ایرانیان به عنوان یک بانک غنی اطلاعات با همکاری معاونت اشتغال و ... از جمله وعده‌های حجت عبدالملکی وزیر کار دولت رییسی است که در هیچکدام نه تنها موفق نبوده است بلکه برنامه خاصی هم برای اجرای این وعده ها ندارد!
به عنوان نمونه زمانیکه برای پاسخ به وضعیت بیکاری و عدم برنامه‌ریزی در توسعه اشتغال به مجلس رفت؛ در پاسخ سوال نماینده سوال کننده گفت که «این وزارتخانه صرفا نقش هماهنگ‌کننده را در بین سازمان‌ها و نهادها برای توسعه اشتغال دارد». حتی اگر این اظهارنظر درست هم باشد درحالی مطرح شد که خود او وعده‌ توسعه اشتغال را از هر تریبونی که می‌توانست اعلام می‌کرد! حتی در آن زمان قالیباف، رئیس مجلس ضمانتش را کرد تا شش ماه دیگر بتواند در سمت خود باقی بماند!
 
نمایندگان هم شاکی شدند!
وزیر کار با 191 رای موافق از نمایندگان؛ بر صندلی وزارت کار تکیه زد و هر چند در همان زمان هم بسیاری از کارشناسان با توجه به سوابق اندک عبدالملکی برای وزارت کار نسبت به بروز بحران‌های اجتماعی و اقتصادی و ضعف مدیریتی در این وزارتخانه هشدار دارند، اما مجلس به منظور همراهی با دولت رای اعتماد به این وزیر داد!
حالا با گذشت تنها 6 ماه از شروع به کار وزیر کار، صدای انتقاد نمایندگان هم نسبت به عملکرد ضعیف و همچنین انتصابات اصطلاحا اتوبوسی و فامیلی او درآمده و حتی بحث استیضاح هم در مجلس شکل گرفته است!
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس در رابطه با جمع‌آوری ۳۲ امضاء و اعلام درخواست استیضاح حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفته است: «با توجه به اینکه وزارت کار یک وزارتخانه بسیار سنگین و مهم است، به‌نظرم نوع انتصابات و عملکردی که وزیر کار در این مدت داشته قابل قبول نیست، اگر ایشان بیاید به سمت استیضاح، قطعا مجلس موافق استیضاح است و ایشان برکنار خواهد شد. وزیر کار در عرض چند ماه نشان داد که توانایی اداره این وزارتخانه مهم را ندارد و ضعف مدیریتی شدید در این وزارتخانه مشاهده می‌شود.»

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم رزن هم اوایل بهمن‌ماه به رویداد۲۴ گفته بود که اگر وعده‌های وزیر کار تا عید محقق نشود، او استیضاح خواهد شد. حالا لطفی می‌گوید: «وزیر کار قبل از رای اعتماد در کمیسیون اجتماعی به اعضای کمیسیون قول داد که در عرض سه ماه به ما آمار مبتنی بر واقعیت در حوزه کار و اشتغال را ارائه خواهد داد. یکی از مشکلات در حوزه اشتغال و آمار بالای بیکاری، داشتن همین آمار دقیق است که متاسفانه در اختیار نداریم. ما آمار دقیق، جامع و کاملِ مبتنی بر واقعیت از افراد بیکار در سطح جامعه و خانواده‌ها چه در روستا‌ها و چه در شهر‌ها نداریم یا حتی آمار کسانی که شغلی دارند و اینکه چه مقدار درآمد دارند هم در دسترس نیست.»
او اضافه کرد: « تا الان وزیر کار اصلاً زیرساخت‌ها را فراهم نکرده و متاسفانه تا امروز آماری که به نمایندگان داده، همان آمار وزرای قبلی است. ما تا آمار دقیق نداشته باشیم نمی‌توانیم برای کشور برنامه‌ریزی صحیحی کنیم. الان در بعضی مشاغل، نیروی کار نیاز هست، ولی نیرو نیست. حتی باید آمار دقیق از افرادی داشته باشیم که در جامعه غیرفعال هستند، یعنی کسانی که می‌توانند کار کنند و به هر دلیل و بهانه‌ای کار نمی‌کنند. وقتی یک وزیر، شناخت کافی از آمار و حوزه کاری‌اش نداشته باشد و نداند که چرا بعضی افراد حاضر به کار کردن نیستند و انگیزه ندارند و اینکه اصلاً پتانسیل‌های ما در جامعه چیست، نمی‌تواند کار‌ها را پیش ببرد.»
 
زندگی مردم گروگان تجربه‌اندوزی آقای وزیر!
بزرگترین سابقه حجت عبدالملکی پیش از نشستن بر کرسی وزارت کار، معاونت کارآفرینی کمیته امداد بوده و حالا وزیر یکی از بزرگترین و پرمسئولیت‌ترین وزارتخانه های کشور است که عملکرد شش ماهه او نشان می‌دهد هیچ موفقیتی در این حوزه نداشته است!
با این حال نمایندگان مجلس انقلابی صرفا برای اینکه در یک راستا و از یک جریان سیاسی با دولت هستند؛ برای استیضاح وزیر کار دست دست می‌کنند و رییس مجلس هم برای جلوگیری از برکناری وزیر کار پادرمیانی می‌کند تا آقای وزیر فرصت کسب تجربه بیشتر داشته باشد و به اوضاع مسلط شود و این درحالی است که اقتصاد و وضعیت بد معیشتی منتظر دانش‌اندوزی آقای وزیر نمی‌ماند و تاوان این تعلل را هم مردم پرداخت می‌کنند!
 
کد مطلب: 161653
برچسب ها: حجت عبدالملکی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *