۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵
انتخابات ميان دوره اي آمريکا برگزار مي‌شود

سه‌شنبه تلخ در انتظار دموکرات‌ها

ترامپ آماده اعلام کانديداتوري همزمان با پيروزي جمهوري‌خواهان مي‌شود
نظرسنجي‌هاي در ايالات متحده نشان بروز يک فاجعه براي دموکرات‌ها است.گفته مي‌شود که فيل‌ها در ليبرال‌ترين نقاط آمريکا هم به موفقيت دست خواهند يافت.در يک اتفاق تاريخي،حزب حاکم بر کاخ سفيد در نيمه اول دوره رياست جمهوري در شرف از دست دادن کنترل کنگره است
سه‌شنبه تلخ در انتظار دموکرات‌ها
گروه بين الملل-علي ودايع:نظرسنجي‌هاي در ايالات متحده نشان بروز يک فاجعه براي دموکرات‌ها است.گفته مي‌شود که فيل‌ها در ليبرال‌ترين نقاط آمريکا هم به موفقيت دست خواهند يافت.در يک اتفاق تاريخي،حزب حاکم بر کاخ سفيد در نيمه اول دوره رياست جمهوري در شرف از دست دادن کنترل کنگره است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،طبق برنامه ، انتخابات ميان‌دوره‌اي آمريکا، هشتم نوامبر (17 آبان) برگزار مي‌شود. فارغ از نتيجه نظرسنجي‌ها ، انتخابات روز سه شنبه ممکن است به تقويت جايگاه «جوبايدن» منتهي شود يا اين که فرش قرمز براي بازگشت «دونالد ترامپ» توسط جمهوري خواهان پهن شود. 
رئيس جمهوري هواس پرت آمريکا همچنان تلاش مي‌کند با خوش بيني به موضوع نگاه کرده و مي‌گويد: «من در تمام رقابت‌هاي انتخاباتي حضور نداشتم، اما فکر مي‌کنم سنا را حفظ خواهيم کرد و يک جايگاه به دست مي‌آوريم. فکر مي‌کنم شانس پيروزي در مجلس نمايندگان را داريم.»
بايدن در آخرين تلاش‌هاي خود انگشت روي کنترل تورم گذاشت اما کارنامه اقتصادي دموکرات‌ها مطلوب آمريکايي‌ها نبوده است.در اين ميان ، شايعاتي از تلاش براي عبور از بايدن شنيده مي‌شود
نظرسنجي مشترک «ياهو نيوز» و «يوگاو» نشان مي‌دهد که نامزدهاي جمهوريخواه فاصله خود را با رقباي دموکرات خود در آراي عمومي کنگره کمتر کرده‌اند.
 اين نظرسنجي روند رو به پايين دموکرات‌ها از ماه اوت را ثبت کرده زمانيکه اين حزب فاصله 6 درصدي را با جمهوري خواهان داشت. در اواخر ماه سپتامبر اين رقم به 4 درصد تنزل يافت و در نهايت براي روز 8 نوامبر (17 آبان روز انتخابات) فاصله به 2 درصد رسيده است.
اما نظرسنجي روزنامه وال استريت ژورنال که سه شنبه گذشته منشتر شد، حاکي از آن است که جمهوري خواهان با 46 درصد آرا از دموکرات‌ها با 44 درصد پيش هستند. از سوي ديگر نيز نظرسنجي دانشگاه سافک پيش از اينها جمهوريخواهان را با 4 درصد اختلاف پيشتاز اين رقابت انتخاباتي مي‌دانست.
جمع بندي نظرسنجي‌ها اين است که 80 درصد احتمال دارد که جمهوري‌خواهان در يک يا هر دو مجلس (سنا و مجلس نمايندگان) برنده رقابت باشند و شانس پيروزي دموکرات‌ها و حفظ اکثريت کرسي‌ها توسط اين حزب، 20 درصد است.   براساس داده‌هاي مقام‌هاي انتخاباتي، تا کنون بيش از 36 ميليون نفر به صورت غيابي و پستي در 47 ايالت راي خود را دادند.
بنابراين جمهوري‌خواهان اطمينان دارند که مي‌توانند در تنها ايالتي که براي به دست گرفتن اکثريت سنا به آن نياز دارند آرا را به نفع خود تغيير دهند و همچنين انتظار دارند 12 تا 25 کرسي در انتخابات ميان‌دوره‌اي براي مجلس نمايندگان کسب کنند که در صورت تحقق اين امر خواهند توانست بر برتري هشت نفره دموکرات‌ها در اين مجلس از کنگره نيز فائق آيند. با توجه به اينکه جمهوري خواهان تقريبا از برگردان آرا به نفع خود در جورجيا و نوادا مطمئن هستند، حتي شايد ديگر به پيروزي در کيستون براي تصاحب سنا از سوي آنها نياز نباشد.
در ميان نظرسنجي‌هايي که اصلا به نفع دموکرات‌ها نيست؛ جريان خبري توييتر به چنگ «ايلان ماسک» رفيق ميلياردر ترامپ افتاده است که ممکن است جريان اخبارکذب عليه دولت فدرال و جريان نخبگان را تسهيل کند.
رکود اقتصادي مصيبت بايدن
ابتدايي ترين مصيبت کاخ سفيد اين است که موفقيت جمهوري خواهان امکان مسدود سازي قانونگذاري بايدن تا 2 سال ديگر ، يعني تا انتخابات الکترال 2024 را فراهم مي‌کند. رويترز مي‌نويسد که «رکود در ايالات متحده در حال حاضر اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد.» آخرين مطالعه افکارسنجي بلومبرگ نشان مي‌دهد که 100 درصد مصاحبه‌شوندگان تاييد مي‌کنند که در 12 ماه آينده، تورم گريبان گير اقتصاد ايالات متحده خواهد بود.
 در حال حاضر و با وجود کاهش قيمت سوخت، «شاخص قيمت مصرف‌کننده» همزمان با بالاترين نرخ تورم از سال 1982 ميلادي، همچنان بالا (8.2 درصد) است. فدرال رزرو با توجه به اين سناريو، افزايش شديد نرخ‌هاي بهره را در نظر گرفته و افزايش اين شاخص تا 4- 4.25 درصد تا پايان سال جاري ميلادي را در دستور کار قرار داده است.  
گسست شديد و احتمالي کنگره، تصويب و اجراي هر نوع اقدام بحث برانگيزي را فلج مي‌کند. چنان که بين سال‌هاي 2011 و 2016، با «باراک اوباما»، و بين سال‌هاي 2019 تا 2020، با «دونالد ترامپ» اتفاق افتاد، تصويب قوانين محدود به موضوعاتي مي‌شوند که مي‌تواند حمايت گسترده‌اي را بين دو طرف کسب کند؛ و يا قوانيني همچون بودجه که به صورت اجباري بايد تصويب شوند. بايدن نسبت به اين مسئله آگاهي داشت و به همين دليل بود که دموکرات‌ها تصويب فوري اقدامات بزرگ او را در تابستان تسريع کردند: قانون سرمايه‌گذاري در صنعت تراشه، که اميدوار است با آن در برابر چين بايستد و بسته ميلياردي سرمايه گذاري در طرح‌هاي آب و هوايي و اصلاحات مالي از جمله اين قوانين است. در هر صورت، کارشناسان درباره اينکه اين «نبرد» در کنگره دوپاره چه تاثيري بر وال استريت خواهد داشت، اتفاق نظر ندارند. در حالي که برخي بر اين باورند که کاخ سفيد بدون قدرت قانونگذاري مي‌تواند کشور را به سمت بازي پوکر مملو از خطرات بين هر دو طرف سوق دهد، برخي ديگر معتقدند که بازارها از هراس ناشي از تنش سياسي و در اقدامي عقب‌گرد، تنها به سمت سهام فدرال رزرو سوق پيدا مي‌کنند.
کارشناسان خاطر نشان مي‌کنند که نه تنها ممکن است شرايط به سمت بن‌بست قانوني پيش روند بلکه جمهوري‌خواهان با تصاحب احتمالي اکثريت سنا، براي کسب امتيازهاي سياسي از دموکرات‌ها در ازاي راي دادن به اقدامات غيرمحبوب متوسل شوند.
ذوق ترامپ از پيروزي قرمزها
دونالد ترامپ مي خواهد با سوار شدن بر موج پيروزي‌هاي احتمالي جمهوري خواهان در انتخابات ميان‌دوره‌اي روز سه‌شنبه، رسما براي انتخابات رياست جمهوري سال 2024 اعلام آمادگي کند.
به نوشته اکسيوس، تقريباً دو سال است که رئيس‌جمهوري پييشين و «يک دوره‌اي» ايالات متحده پس از شکست از جو بايدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات دور قبل رياست جمهوري زمزمه سومين تلاش براي به دست گرفتن رياست کاخ سفيد را مطرح مي‌کند اما بنا به گزارش رسانه‌هاي آمريکايي وي با کمک دستيارانش در تدارک اعلام رسمي اين نامزدي در روز 14 نوامبر است.
ترامپ روز پنجشنبه در جريان يک گردهمايي در آيووا خطاب به حضار و هوادارانش به دفعات تاکيد کرد: «آماده باشيد! اين همه آنچيزي است که به شما مي‌گويم، آماده باشيد!» همه در واشنگتن مي‌دانند که ترامپ يک مصيبت براي سيستم نخبگان ايالات متحده است. بايد منتظرماند و ديد که سيستم براي مواجهه با رئيس جمهوري مغضوب در فضاي سياسي ملتهب آمريکا چه نسخه اي را تجويز خواهد کرد.
کد مطلب: 179606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *