۰
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۵
انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا امروز برگزار مي‌شود

جدال حيثيتي دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان

انتخابات سرنوشت ساز سنا و مجلس نمايندگان امروز (سه شنبه) برگزار مي‌شود.جدال امروز براي جمهوري خواهان و دموکرات‌ها آنچنان داراي اهميت است که سايه آن تا انتخابات الکترال 2024 نيز کشيده مي‌شود.امروز، تمام 435 کرسي مجلس نمايندگان ايالات متحده، 35 کرسي از مجموع 100 کرسي سنا و 36 کرسي فرمانداري ايالات متحده از مجموع 54 فرمانداري به راي گذاشته مي‌شوند.
جدال حيثيتي دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان
گروه بين‌الملل: انتخابات سرنوشت ساز سنا و مجلس نمايندگان امروز (سه شنبه) برگزار مي‌شود.جدال امروز براي جمهوري خواهان و دموکرات‌ها آنچنان داراي اهميت است که سايه آن تا انتخابات الکترال 2024 نيز کشيده مي‌شود.امروز، تمام 435 کرسي مجلس نمايندگان ايالات متحده، 35 کرسي از مجموع 100 کرسي سنا و 36 کرسي فرمانداري ايالات متحده از مجموع 54 فرمانداري به راي گذاشته مي‌شوند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،برتري ميلي متري خرها در کنگره با پيروزي فيل‌ها شکسته خواهد شد ؛ اين اتفاق سرآغاز کش مکش با کاخ سفيد محسوب مي‌شود. در انتخابات امروز، جمهوري‌خواهان تنها به کسب پنج کرسي در راي‌گيري 8 نوامبر نياز دارند تا اکثريت اين مجلس 435 عضوي را به دست آورند. در حال حاضر جمهوري‌خواهان 213 کرسي و دموکرات‌ها 221 کرسي دارند.
دموکرات‌ها در خوش بينانه ترين وضعيت اميدوارهستند که سنا را در چنگ خود حفظ کنند.
قابل پيش بيني است که در دوسال آينده بودجه دولت بايدن با چالش مواجه مي‌شود و قوانين مورد نظر دموکرات‌ها توسط جمهوري خواهان سنگسار خواهد شد.نکته جذاب اينجاست که موجي از تحقيقات عليه دولت به راه مي‌افتد. 
اگرچه همه نظرسنجي‌ها نشان دهنده شکست دموکرات‌هاست اما در عمل رقابت سنگين است. گمانه زني‌ها حاکي از آن است که نتيجه نهايي يک ماه ديگر اعلام خواهد شد .
روزنامه نيويورک‌تايمز مي‌نويسد که بر اساس گزارش‌ها «لشگري از ترول‌ها و بات‌هاي اينترنتي وابسته به روسيه که در پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 آمريکا نقش داشته‌اند» در آستانه برگزاري انتخابات مياندوره‌اي کنگره آمريکا بار ديگر به رسانه‌هاي اجتماعي بازگشته‌اند. دريک ماه آينده ترامپ بر طبل تقلب خواهد کوبيد ، فيک نيوزها هم در فضاي آزاد توييتر بر آتش خشونت سياسي آمريکا خواهد دميد.
طبق عرف، معمولا اولين نتايج از راي‌هاي پستي به دست مي‌آيد که غالبا به نفع دموکرات‌هاست. برخي ايالت‌ها هم شمارش راي حضوري را اولويت قرار مي‌دهند که معمولا به نفع جمهوري‌خواهان تمام مي‌شود.  
اين احتمال وجود دارد که موج گسترده حمايت جمهوري‌خواهان موجب شود تا ساعاتي پس از بسته شدن شعب اخذ راي، اعلام پيروزي صورت بگيرد. اما با توجه به اينکه انتظار مي‌رود ده‌ها رقابت شانه به شانه پيش رود و در ايالت‌هاي کليدي مانند پنسيلوانيا شمارش برگه‌هاي راي روزها طول بکشد، کارشناسان مي‌گويند احتمال زيادي وجود دارد که آمريکايي‌ها در شب انتخابات بدون اينکه بدانند چه طرفي پيروز شده است، به خواب بروند.
عرف نانوشته انتخابات ميان دوره‌اي
اصولا حزب حاکم در کاخ سفيد کرسي‌هاي مجلس نمايندگان را در انتخابات ميان دوره اي اول از دست مي‌دهد. حزب دموکرات باراک اوباما، رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا در اولين دوره رياست جمهوري‌اش در انتخابات سال 2010، تعداد ويرانگر 63 کرسي را از دست داد. در سال 2018، دو سال پس از رياست جمهوري دونالد ترامپ، حزب جمهوري‌خواه 41 کرسي مجلس نمايندگان را واگذار کرد. در هر دو مورد، کنترل اين مجلس وارونه شد.
در کنار عرف نانوشته که شکست دموکرات‌ها قطعي مي‌کند ؛ وضعيت امروز بيش از يک رقابت هميشگي بين خرها و فيل‌هاست.  
دموکرات‌هاي مجلس نمايندگان آمريکا که از تسلط جمهوري‌خواهان بيمناک هستند، براي خروج سريع تلاش داشتند. 31 نماينده دموکرات مجلس نمايندگان اعلام کردند که بازنشسته مي‌شوند يا به دنبال پست ديگري هستند و اين بيشترين تعداد از سال 1992 براي اين حزب است.
جمهوري‌خواهان بايد تنها يک کرسي به دست آورند تا کنترل سناي ايالات متحده را در دست بگيرند. در حال حاضر اين مجلس کنگره 50-50 بين دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان تقسيم شده و کامالا هريس، معاون رئيس‌جمهوري آمريکا به عنوان رئيس سنا، راي تعيين‌کننده دارد و ورق را به نفع دموکرات‌ها بر مي‌گرداند.
اما نامزدهاي دموکرات در آريزونا، جورجيا و نوادا ممکن است به اين حزب کمک کنند تا اين کرسي‌ها را حفظ کند، در حالي که جمهوري‌خواهان ممکن است کرسي‌هاي خود را در پنسيلوانيا و ويسکانسين، دو ايالتي که در انتخابات 2020 به بايدن در مقابل دونالد ترامپ راي داده بودند، واگذار کنند. از سوي ديگر، يک موج جمهوري‌خواهان ممکن است منجر به اين شود که همه آن کرسي‌ها در کنار کلرادو و نيوهمپشاير به سمت آن حزب بروند.
وضعيت دشوار بايدن
در حالي که بايدن در راي‌گيري فردا کاره‌اي نيست، انتخابات ميان دوره‌اي اغلب به عنوان يک همه‌پرسي در مورد رئيس‌جمهوري آمريکا عمل مي‌کند. محبوبيت بايدن در طول تابستان پس از يک سري پيروزي در سياستگذاري و برخي اخبار از اقتصاد بهبوديافته اندکي افزايش يافت، اما وضعيت محبوبيت او در ميان مردم آمريکا همچنان در وضعيت نامناسبي است.
براساس نظرسنجي ماه اوت رويترز - ايپسوس، کمتر از نيمي از مردم اين کشور – 38 درصد – عملکرد او را تاييد مي‌کنند. همان نظرسنجي نشان داد که 69 درصد از آمريکايي‌ها معتقدند که کشورشان در مسير اشتباهي قرار دارد و در مقابل تنها 21 درصد معتقدند که اين کشور در مسير درستي حرکت مي‌کند.
نام ترامپ هم در راي‌گيري فردا روي برگه‌هاي راي نيست، اما او با موفقيت از ليستي از کانديداهاي همفکر خود حمايت کرده است، زيرا تلاش مي‌کند تا رهبر دوفاکتوي حزب خود در آستانه يک حضور ديگر براي رقابت کاخ سفيد در سال 2024 باقي بماند.
دموکرات‌ها هم‌چنين از تصميم ديوان عالي کشورشان در مورد لغو حق سقط جنين سود بردند و ناآرامي بر سر تصميم اين دادگاه موجب چرخش راي‌ جمهوري‌خواهان به نفع دموکرات‌ها شده است، به ويژه در کانزاس. دموکرات‌ها همچنين اميدوارند که مشکلات حقوقي دونالد ترامپ که از حمله اف‌بي‌آي به عمارتش در فلوريدا ناشي مي‌شود و همچنين ادامه تحقيقات در مورد نقش او در پيشبرد طرحي براي لغو نتايج انتخابات 2020، موجب شود تا ايالت‌هاي گردشي کمتر به نامزدهاي جمهوري‌خواه تمايل نشان دهند.  
دلواپسي اقتصادي
شبکه خبري سي ان ان مي‌نويسد که رئيس جمهوري آمريکا (و دموکراتها) با سياه ترين دوران سياسي خود مواجه اند، تورم بي سابقه در 40 سال گذشته و با ادامه اوضاع کنوني، هراس از وقوع رکود اقتصادي در سال آينده.
دموکرات‌ها در آستانه برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي با سناريو کابوس مانند که همواره از آن هراسان بوده،  مواجه اند که از سوي حزب جمهوري خواه بعنوان همه پرسي براي رياست جمهوري بايدن و شکست دولت و حزب وي در مهار تورم اعلام شده است.
سي ان ان تاکيد کرد که دموکرات‌ها بيمناک هستند که با سلطه حزب جمهوريخواه بر هر دو مجلس و با توجه به اينکه دونالد ترامپ قصد اعلام حضور در کارزار انتخاباتي 2024 را دارد، بايدن را در تنگنا قرار دهند.
«رونا مک دانيل» (Ronna McDaniel) رئيس کميته ملي جمهوريخواهان روز گذشته (يکشنبه)  در مورد ناتواني دولت بايدن در مهار تورم و رفع معضل اقتصادي دراين کشور به اين شبکه خبري گفت  که  دموکراتها بواقع منکر تورم و ديگر ناهنجاري‌هاي اجتماعي در آمريکا هستند.
درهمين حال «هيلاري رُزن» (Hilary Rosen) مشاور کهنه کار دموکراتها نيز دراين باره به سي ان ان گفت: من به اين حزب وفادارم اما خشنود نيستم، چراکه دراين دور از انتخابات ما به حرف راي دهندگان آمريکايي گوش نداديم.
سي ان ان در ادامه تحليل خود از وضعيت پيش روي انتخابات ميان دوره اي نوشت: بسيار  ساده است که بگوييم بايدن تاثير تورم را ناديده گرفته يا درد و رنجي را که براي کشور و خانواده‌هاي آمريکايي به همراه دارد درک نمي‌کند.
درهمين حال،  طرح‌هاي حزب جمهوريخواه که ادامه وضعيت ترامپ مانند کاهش ماليات‌ها و حفاري براي اکتشاف منابع نفت و گاز خواهد بود، بواقع چندان تضميني وجود ندارد که بر بحران تورم تاثير داشته باشند. با اين وجود انتخابات به ابزار و سيله اي براي نشان دادن ميزان نااميدي راي دهندگان آمريکايي است تا  نشان دهند اميد فوري و چنداني در بهبود وضعيت اقتصادي ندارند.
کد مطلب: 179851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *