۰
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
يک‌ سال پس از اعلام وجود 129 ساختمان بحراني در تهران

زاکاني ليست ساختمان‌هاي ناايمن را انکار کرد!

ساختمان‌هاي ناايمن در تهران داستاني طولاني دارد؛موضوعي که باعث فاجعه پلاسکو در زمان شهرداري تهران شد.اما در ارديبهشت ماه امسال زماني که برج متروپل در آبادان فرو ريخت يکبار ديگر توجه‌ها،بيش از پيش به ساختمان‌هاي ناايمن قديمي‌و جديد در سراسر کشور بخصوص تهران جلب شد.
زاکاني ليست ساختمان‌هاي ناايمن را انکار کرد!
گروه اجتماعي - سعيد تهراني: ساختمان‌هاي ناايمن در تهران داستاني طولاني دارد؛ موضوعي که باعث فاجعه پلاسکو در زمان شهرداري تهران شد. اما در ارديبهشت ماه امسال زماني که برج متروپل در آبادان فرو ريخت يکبار ديگر توجه‌ها، بيش از پيش به ساختمان‌هاي ناايمن قديمي‌و جديد در سراسر کشور بخصوص تهران جلب شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،فروريختن ساختمان متروپل در آبادان نه تنها يک فاجعه، که هشداري بود براي پيشگيري از فاجعه‌هاي ديگري که بالقوه جان شهروندان بسياري از شهرها را تهديد مي‌کند. واقعيت اين است که متروپل يک استثنا نبود، بلکه مي‌توان گفت که بسياري ساختمان ناايمن در شهرهاي مختلف ايران ساخته شده يا از قديم به يادگار مانده که اين روزها ديگر امنيت چنداني ندارد و هر يک مي‌تواند زمينه ساز فاجعه اي تازه شود.
نيمه آذرماه سال گذشته کامران عبدولي، معاون پيشگيري سازمان آتش نشاني در يک گفتگوي تلويزيوني اعلام کرده بود: از سال 97 تاکنون 33 هزار ساختمان ناايمن شناسايي شده است که اگر در اين ساختمان‌ها حريق رخ دهد، گسترش آن قطعي و احتمال درگيري کامل آن وجود دارد.
وي در پاسخ به ميزان ساختمان‌هاي نا ايمن در وضعيت قرمز نيز گفت: هم اکنون 129 ساختمان در شرايط پرخطر قرار دارند و بحراني محسوب مي‌شوند. اين ساختمان‌ها در چندين مرحله دستورالعمل‌ها و اخطار‌هاي آتش نشاني را دريافت کرده اند، اما پيشرفت کار از نظر اجراي ضوابط ايمني آتش نشاني ضعيف بوده است.
با اين حال علي رغم گذشت بيش از يک سال از اين اعلام هيچ اتفاقي در اين خصوص نيفتاده است. در اين مدت يکبار در تيمچه حاجب الدوله در قلب بازار تهران آتش سوزي رخ داد که خوشبختانه قبل از اينکه آتش گسترش پيدا کند، مهار شد و همين موضوع باعث شد که يکي از اعضاي شوراي شهر تهران در تذکر پيش از دستور خود با بيان اينکه با وجود شناسايي ساختمان‌هاي ناايمن شاهديم که متاسفانه مرجع قضايي نيست که موضوع ساختمان‌هاي ناايمن را پيگيري کند و اين موضوع رها شده، اظهار کرد: 129 ساختمان ناايمن در مراکز بهداشتي و درماني داريم که اين مراکز به جاي آنکه در مواقع بحران کم کننده باشند، خودشان بحران‌زا هستند. از شهرداري مي‌خواهم که اين موضوع را از مراجع قضايي پيگيري کند.
چهارم آذرماه سال گذشته نيز سيد ابراهيم رئيسي با تأکيد بر اينکه بايد از شهروندان تهراني در مقابل خطرات ناشي از گسل‌ها و ناايمن بودن برخي ساختمان‌ها صيانت شود، گفت: «وجود ساختمان‌هاي ناايمن همچون پلاسکو در تهران يکي از نگراني‌هاي دولت است». اما اين موضوع هم لابلاي دستورات ديگر رئيسي گم شد.
بعد از فاجعه متروپل و با توجه به تجربه پلاسکو، دو روز قبل يکبار ديگر معاون حفاظت و پيشگيري حريق سازمان آتش نشاني اعلام کرد: از زمان حادثه پلاسکو 129 مورد ساختمان با وضعيت بحراني از نظر ايمني شناسايي شده است. تعداد زيادي از مراکز درماني جزو اين دسته از ساختمان‌هاي پر خطر هستند که به دلايلي نمي‌توان از آنها نام برد.
اين سخنان باعث شد در همان زمان رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران از لزوم انتشار اسامي‌129 ساختمان بسيار پرخطر پايتخت سخن بگويد. وي در تذکر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با بيان اين‌که 129 ساختمان بسيار پرخطر در تهران وجود دارد که از شهرداري مي‌خواهم براساس اهميت اين ساختمان‌ها و ميزان حضور و مراجعه شهروندان، رسيدگي به آن را در دستور کار قرار دهد، گفت: بايد ايمن‌سازي گودهاي رها شده در دستور کار قرار گيرد.
وي با بيان اين‌که انتشار ليست اسامي‌129 ساختمان پرخطر در راستاي افزايش آگاهي شهروندان موثر است، ادامه داد: نام اين ساختمان‌ها اعلام شود تا اگر مالک انگيزه کافي براي ايمن‌سازي ندارد با تحريم شهروندان در مراجعه به اين ساختمان‌ها، مالک اقدام به بازسازي کند.
پس از آن سرپرست سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران گفت که ليست ساختمان‌هاي نا ايمن شهر تهران را منتشر خواهندکرد و در اين‌باره با هيچ فردي تعارف ندارند.
قدرت الله محمدي که در آن زمان در  جلسه علني شوراي شهر تهران حاضر شده بود، اعلام کرد: با هماهنگي با دادستاني ليست 129 ساختمان را حتما منتشر خواهيم کرد چرا که با هيچ فردي تعارف نداريم. بي‌ترديد نبايد اجازه دهيم بحث انتشار اسامي‌اين ساختمان‌ها تبديل به ترس شود. وقتي مي‌دانيم تعداد زيادي از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌هاي ناايمن مي‌شوند نبايد از انتشار اسامي‌آنها بترسيم. حتما ليست ساختمان‌هاي نا ايمن را منتشر مي‌کنيم و با جان مردم معامله  نخواهيم کرد.
از سوي ديگر منتظري دادستان کل کشور در گفت و گوي تلفني با شبکه خبر در پاسخ به اين سوال که از حادثه پلاسکو به بعد طبق گفته سازمان آتش نشاني تا الان 129 ساختمان بحراني» در آستانه اتفاقي مانند متروپل در تهران شناسايي شده که اين رقم از بين 3500  واحد ساختماني است که حالت ناايمن دارند و در اين مدت که اين موضوع اعلام شده و دادستاني هم ورود کرده همچنان از اين عدد چيزي کم نشده است.  گفت: دستگاه قضايي بايد چه کار کند؟
وي در پاسخ به سوال مجدد مجري مبني بر اينکه برخوردي که دادستاني بايد مي‌کرده شايد اتفاق نيفتاده است؟ گفت: چه کار بايد کنند؟ ساختمان‌ها را ايمن سازي  يا تخليه کنند؟ دستگاه قضايي که اين وظيفه را ندارد.
با همه اين احوال، پس از هفت ماه، روز گذشته خبرگزاري مهر گزارش داد که  شهردار تهران مدعي شده است ليست ساختمان‌هاي ناايمن هيچگاه وجود خارجي نداشته است.
زاکاني در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: مدتي است که اقدامات لازم در حوزه ايمن سازي ساختمان‌هاي سطح پايتخت در 22 منطقه شهر تهران آغاز شده و اصل کار شهرداري در حوزه ساختمان‌هاي ناايمن شناسايي است؛ چرا که ليست ساختمان‌هاي ناايمن هيچ وقت وجود خارجي نداشته است.
وي ادامه داد: هر آنچه در سال‌هاي گذشته وجود داشته، ناظر بر بررسي ساختمان‌ها از حوزه و منظر آتش نشاني بوده است؛ اما اکنون علاوه بر حوزه آتش نشاني در حوزه شهرسازي، ايمني و ساختماني نيز ساختمان‌ها مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
اما پس از اين اظهارات شهردار تهران رئيس کميته ايمني شوراي شهر تهران اعلام کرد آنچه که تحت عنوان ليست ساختمان‌هاي ناايمن منتشر شده است مورد استناد است و اين ليست از گذشته وجود داشته است.
مهدي بابايي رئيس کميته ايمني و مديريت بحران با بيان اينکه ليست ساختمان‌هاي ناايمن در دوره‌هاي گذشته نيز منتشر شده است گفت: ليست 129 ساختمان ناايمن همان‌هايي است که در رسانه‌ها نيز منتشر شده است.
کد مطلب: 186437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *