۰
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
قوه قضائيه وارد ماجراي مسموميت سريالي در مدارس قم شد

مسموميت دانش‌آموزان قمي احتمالا عمدي است

مسموميت دانش آموزان در شهرستان قم بيش از دو ماه است که خانواده‌هاي اين شهر را نگران ساخته است اما متاسفانه تا يک هفته پيش توجه چنداني به اين موضوع نمي‌شد، ماجرايي که حالا با اظهار نظر دادستان کل کشور که از احتمال «عمدي بودن» اين ماجراي تکراري سخن گفته، ابعاد تازه اي يافته است.
مسموميت دانش‌آموزان قمي احتمالا عمدي است
گروه اجتماعي - سعيد تهراني: مسموميت دانش آموزان در شهرستان قم بيش از دو ماه است که خانواده‌هاي اين شهر را نگران ساخته است اما متاسفانه تا يک هفته پيش توجه چنداني به اين موضوع نمي‌شد، ماجرايي که حالا با اظهار نظر دادستان کل کشور که از احتمال «عمدي بودن» اين ماجراي تکراري سخن گفته، ابعاد تازه اي يافته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شروع اين ماجرا به 9 آذر 1401 باز مي‌گردد وقتي که براي اولين‌بار در هنرستان دخترانه‌ي نور قم 18 دانش‌آموز دچار مسموميت و با اورژانس به مراکز درماني منتقل شدند. اين اتفاق به صورت متوالي در مدارس مختلف ادامه پيدا کرد. سه‌شنبه 22 آذر ماه در هنرستان نور 51 نفر مسموم و راهي بيمارستان شدند، اين حادثه براي دومين بار در اين مدرسه اتفاق افتاد.
از صحبت‌هاي فرماندار قم با يکي از مسمومين که حالش بدتر بود، مشخص شد که ابتدا درد شديدي را درپاي خود حس کرده اما بعد از يک روز با کمک گرفتن از ديگران، مي‌توانست راه برود. طبق گفته‌ي دانش‌آموزان بوي گاز و علائم آن مانند قبل بود و با تنفس، پس از ايجاد سوزش در حلق و بيني و تنگي نفس، پاها و در برخي موارد دست‌ها بي‌حس شده‌اند.
نکته‌ جالب توجه اينکه تمام اين مسموميت‌ها در مدارس دخترانه‌ قم اتفاق افتاده بود تا اعلام مورد جديد در سه‌شنبه 25 بهمن که براي اولين بار در يکي از مدارس راهنمايي دو شيفته‌ي پسرانه‌ي قم، دانش‌آموزان دچار مسموميت شدند.
اين ماجرا اگرچه باعث نگراني‌هاي بسياري در قم شده بود اما از زماني بالا گرفت که وزير آموزش و پرورش بعد از نزديک به دوماه در اين خصوص اظهارنظر کرد و  در حاشيه جلسه چهارشنبه گذشته هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره مسموميت ادامه‌دار دانش‌آموزان در قم و تهران اظهار داشت: بخش اعظم اين مشکل ناشي از شايعاتي است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است. وي همچنين خبر داد: از مراجع ذي‌صلاح گزارش گرفتيم و گفتند مشکلي وجود ندارد. در تعدادي از مدارس اين بو احساس شده بود که تعدادي از دانش‌آموزان به بيمارستان‌ رفتند. برخي از آن‌ها چون داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي بودند پزشکان آن‌ها را نگه داشتند. اين موضوع اکنون بيشتر تحت تاثير شايعات است. رسانه‌ها کمک کنند تا شايعات از بين برود و مدارس به ادامه فعاليت بپردازند. وزير بهداشت هم خبر دادند که مشکلي نيست و دانش‌آموزان مي‌توانند در مدارس حضور پيدا کنند. البته خبر نهايي را هم امروز اعلام خواهند کرد.
اين در حالي بود که گزارش‌هاي مختلفي از اين موضوع در رسانه‌ها منتشر شده و معلوم بود که ماجرا به اين سادگي نيست و متاسفانه وزير آموزش و پرورش يا مجموعه دولت مي‌خواهند با پاک کردن صورت مساله ماجرا را ناديده بگيرند! در روزي که اين اظهارنظر از سوي وزير آموزش و پرورش منتشر شد، گروهي از والدين دانش آموزان قمي، امروز در اعتراض به شرايط فعلي مدارس قم و تکرار علائم مسموميت در برخي از دانش آموزان در مقابل درب فرمانداري قم تجمع کردند و خواستار رسيدگي به اين موضوع از سوي مسوولان شدند.
والدين در اين تجمع که از ساعت 11 آغاز شد، خواستار جوابگويي شفاف مسوولان به موضوع مسمويت احتمالي در مدارس شدند.
آنها همچنين خواستار شفافيت مسوولان در پاسخ گويي به چرايي علل اين حوادث شدند و به خاطر نگراني از وضعيت جسمي دانش آموزان، خواستار برگزاري غير حضوري مدارس قم تا مشخص شدند علت حوادث بودند.
گروهي از تجمع کنندگان پس از حضور فرماندار قم در جمع تجمع کنندگان به نمازخانه فرمانداري قم هدايت شدند و نگراني خود را از وضعيت موجود اعلام کردند.
عباس ذاکريان فرماندار قم، عليرضا رحيمي مديرکل آموزش و پرورش استان قم و مجيد محبي معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي قم به سوالات آنها پاسخ گفتند.
فرماندار قم با اشاره به منفي شدن نتايج تمام آزمايشات و نمونه‌هاي گرفته شده از دانش‌آموزان قمي دچار علائم مسموميت در عالي ترين آزمايشگاه‌هاي مرجع در تهران، ابراز داشت: تاکنون موردي از مشاهده آلودگي و مسموميت در خون و نمونه‌هاي گرفته شده از دانش‌آموزان مورد آزمايش مشاهده نشده و اولياي دانش آموزان بايد بدانند که تاکنون هيچ‌ فردي بخاطر علائم مشکوک به مسموميت‌ دچار عارضه‌اي نشده است.
مديرکل آموزش و پرورش قم نيز با اشاره به اين موضوع که گروهي از خانواده‌ها خواستار غيرحضوري کردن مدارس و گروهي نيز خواستار برگزاري حضوري کلاس‌هاي درس هستند گفت: وظيفه اداره کل آموزش و پرورش قم ارائه خدمات آموزشي به کليه دانش‌آموزان است و ما تمام تلاش خود را مي‌کنيم شرايط خواسته‌هاي هر دو گروه را فراهم کنيم.
«شفافيت، شفافيت» و «تدريس را آنلاين کنيد» از جمله شعارهاي تجمع کنندگان بود.
شايد همين امر باعث شد که اين وزير روز جمعه راهي قم شود و از دانش آموزان مسموم شده عيادت کند و بفهمد که موضوع شايعه نبوده است. در گزارشي که از صداو سيما پخش شد،  نوري در عيادت دانش آموزان مسموم شده در قم ضمن عذرخواهي از خانواده‌ها قول پيگيري اين مسئله را داد.
دو روز پس از آن بار ديگر بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکي قم 11 دانش آموز از يکي از مدارس قم، به بيمارستان منتقل و اقدامات درماني لازم انجام شد. بنا به گزارش رسانه‌ها اين دانش آموزان با علائم تنفسي و سوزش گلو و حالت تهوع به بيمارستان منتقل شدند که حال عمومي آنها خوب است.
همان روز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي قم با اشاره به اينکه از مجموع حوادث اخير در مدارس قم شش دانش آموز در بيمارستان هستند، گفت: وضعيت عمومي و جسمي اين دانش آموزان پايدار و مناسب است.
او افزود: مراحل درمان و اقدامات تشخيصي و درماني کامل براي اين گروه از دانش آموزان با دقت کامل انجام مي‌شود و تا بهبودي و حصول آرامش کامل خانواده‌ها پيگيري و دنبال مي‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي قم ادامه داد: همانطور که در روزهاي گذشته تعداد زيادي از دانش آموزان پذيرش شده از بيمارستان ترخيص شدند، پيش‌بيني مي‌کنيم اين گروه از دانش آموزان هم بزودي مرخص شوند. حالا پس از بيش از دوماه دادستان کل کشور در اين زمينه به دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان قم ماموريت داد تا به پيگيري ويژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالي ورود کند.
در پيام حجت الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري به حجت الاسلام والمسلمين حسن غريب دادستان عمومي و انقلاب قم آمده است: اخبار از يک جريان نگران کننده نوعي مسموميت در بعضي از مراکز آموزشي قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدي دارد که قابل توجه و پيگيري دقيق است.
دادستان کل کشور اظهارداشت: اگرچه مسئولان آموزشي و بهداشتي و اطلاعاتي در تعقيب قضيه هستند ام ضروري است از جايگاه مدعي العمومي با اهتمام بيشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پيگرد قانوني قرار داده و ضمن همکاري لازم با مسئولان ذيربط به ريشه‌يابي و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگراني‌هاي شهروندان و اولياء دانش آموزان برطرف و چنانچه کساني در اين امر قصور يا تقصير داشته و يا توطئه‌اي در کار بوده برخورد قاطع و قانوني انجام دهند و نتيجه را گزارش کنند.
کد مطلب: 189926
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *