; ?>; ?> تحولات مثبت در مذاکرات اروپا با ايران - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا از توافق هسته‌اي دفاع کرد

تحولات مثبت در مذاکرات اروپا با ايران

مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا در مذاکرات وين در صفحه توييترش برجام را «بهترين برنامه ممکن» براي رسيدگي به «نگراني‌ها» درباره برنامه هسته‌اي ايران تلقي کرد.
تحولات مثبت در مذاکرات اروپا با ايران
گروه سياسي- هديه گلمحمدي: مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا در مذاکرات وين در صفحه توييترش برجام را «بهترين برنامه ممکن» براي رسيدگي به «نگراني‌ها» درباره برنامه هسته‌اي ايران تلقي کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«انريکه مورا» معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحاديه اروپا در مذاکرات وين در صفحه توييترش نوشت: براي اتحاديه اروپا، برجام(توافق هسته‌اي) اگر تنها برنامه موجود نباشد، بهترين برنامه ممکن براي پرداختن به نگراني‌هاي قانوني جامعه جهاني درباره برنامه هسته‌اي ايران در زمينه منع اشاعه تسليحات هسته‌اي است. اين اظهارات مورا در پي ديدار اخير او در دوحه با معاون وزير امور خارجه ايران و مذاکره‌کننده ارشد ايران در مذاکرات وين مطرح مي‌شود.
مورا درباره اين مذاکرات گفت: درباره گستره‌اي از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ازجمله مسير پيش روي برجام  تبادل نظرات خوبي درخصوص خليج (فارس)، راهبرد اتحاديه اروپا، نماينده جديد اتحاديه اروپا در خليج (فارس)، ايران و همچنان توافق ميان ايران و عربستان داشتيم.
از سوي ديگر ، سخنگوي ارشد اتحاديه اروپا نشست اخير هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحريم‌ها با » رئيس هيات کشورمان در گفت‌وگوها را بخشي از سياست تعاملي اتحاديه در چارچوب مسئوليت آن، به عنوان هماهنگ کننده برجام ناميد.
«نبيلا مسرلي» اين مطلب را روز جمعه در کنفرانس خبري از بروکسل و در پاسخ به سئوال مطرح کرد آيا نشست اخير هيات اتحاديه اروپا با ايران را مي‌توان نشانه حرکت در مسير درست از نگاه بروکسل ارزيابي کرد؟
وي گفت: اين (نشست) بخشي از سياست تعاملي ما با ايران است که از جانب نماينده عالي (مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ کننده برجام) صورت گرفت.ما مي‌خواهيم کانال‌هاي ارتباطي ديپلماتيک با ايران را باز نگه داريم و ملاقات دوحه نيز در همين قالب انجام شد.
باقري نيز  گفت‌وگوها با مورا را «جلسه اي جدي و سازنده» تلقي کرد که در آن در مورد طيفي از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحريم ها به بحث و تبادل نظر شد.
خبر سيانان از مذاکرات
يک منبع ديپلماتيک که نام وي فاش نشده به شبکه سي‌ان‌ان گفت که در گفت‌وگوي هاي انريکه مورا و علي باقري کني حرکت رو به جلويي براي احياي مذاکرات درخصوص برنامه هسته‌اي ايران شکل گرفته است.
اين منبع عنوان کرد که در مذاکرات روز چهارشنبه، گفت‌وگوها بر روي نکات کليدي ازجمله سطح غني‌سازي هسته‌اي و همکاري ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي متمرکز بوده‌اند.
اين منبع ديپلماتيک همچنين اظهار کرد که مذاکرات دو روزه انريکه مورا و باقري کني در دوحه «تحولات مثبت پيرامون بسياري از مسائل» به همراه داشته‌اند.
وي در ادامه گفت: محيط کنوني براي کاهش تنش‌ها مثبت بوده است.
سي‌ان‌ان همچنين به نقل از اين منبع نوشت: ايرانيان با اروپايي‌ها گفت‌وگو کرده‌اند و گفت‌وگوهاي غيرمستقيمي نيز با آمريکايي‌ها داشته‌اند. اين مذاکرات با حمايت قطري‌ها منجر به تحولات مثبت درخصوص بسياري از مسائل مربوط به طرفين شده تا حرکت رو به جلوي مثبتي در رابطه با برجام و تبادل زندانيان با آمريکا ايجاد شود.
علي باقري در روزهاي گذشته هم در امارات با همتايان خود از سه کشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس ديدار و گفت‌وگو کرده بود. مذاکرات بر سر احياي توافق هسته‌اي از ابتداي سال 2022 در وين ميان ايران، شرکاي اصلي توافق و آمريکا آغاز شد. ايران و آمريکا مذاکرات مستقيمي نداشتند و از طريق هيات‌هاي مذاکره‌کننده ديگر در جريان مواضع يک‌ديگر قرار مي‌گرفتند.
اين مذاکرات طي چند ماه گذشته، به دليل برخي مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌رو شده است.دستگاه ديپلماسي ايران در اين مدت با اشاره به اين که تبادل پيام‌هاي ديپلماتيک در اين باره ادامه دارد و پنجره ديپلماسي بسته نشده، تاکيد کرده است که در صورتي که شرکاي توافق اراده سياسي لازم را نشان دهند، آماده نهايي کردن توافقي «خوب» براي لغو تحريم‌هاست که در راستاي منافع ملت ايران باشد.
افزون بر اين، مقامات تهران و واشنگتن با وجود تاييد مذاکرات اخير ميان دو طرف از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک بر سر موضوعاتي از جمله تبادل زندانيان، موضوع «توافق موقت» را منتفي دانسته‌اند.
کد مطلب: 197991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *