۰
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
تکذيب دستور رئيس جمهوری برای بازگشت گشت ارشاد

کسی مسئوليت را برعهده نمی گيرد

«ما گشت ارشاد خواهيم داشت اما براي مديران» اين سخن سيد ابراهيم رئيسي که در ايام انتخابات وعده داده بود هنوز در يادها هست. بنا به آنچه آن روزها رئيسي مي گفت گشت ارشاد مربوط به مديران خواهد بود ، نه مردم.
کسی مسئوليت را برعهده نمی گيرد
گروه سياسي - زهرا تاجيک: «ما گشت ارشاد خواهيم داشت اما براي مديران» اين سخن سيد ابراهيم رئيسي که در ايام انتخابات وعده داده بود هنوز در يادها هست. بنا به آنچه آن روزها رئيسي مي گفت گشت ارشاد مربوط به مديران خواهد بود ، نه مردم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با اين حال در طول دو سال گذشته چيزي به عنوان گشت ارشاد مديران ديده نشد ولي گشت ارشاد مربوط به مردم تجربه‌هاي ناخوشايندي براي همه ساخت.
فيلم زني درمانده که تلاش مي کند ون گشت ارشاد را از حرکت بازدارد و التماش مي کند که دخترش مريض است و او را نبردند، دقيقا يک سال پيش باعث اعتراض‌هاي بسياري شد و حتي پليس وعده داد که آن را پيگيري مي کند و پس از آن اتفاقي که براي مهسا اميني در مقر گشت ارشاد افتاد، نشان داد که دوره استفاده از اين روش‌هاي ناکارآمد و ناپسند سر آمده است. پس از آن بسيار گفته شد که گشت ارشاد متوقف شده است اما در روزهاي گذشته گويا دوياره اين موضوع باب شده است.
در طول يک سال اخير تلاش بسياري براي شکل گيري قانون حجاب شده است. لايحه اي با عنوان «حجاب و عفاف» از سوي قوه قضائيه تهيه شده و به دولت فرستاده شده و دولت هم آن را براي مجلس فرستاده است. اما از همان آغاز اين لايحه از دو سو مورد نقد واقع شده است. از يک طرف برخي کارشناسان عقيده دارند که اين لايحه همان راهي را مي رود که گشت ارشاد رفته و از سوي ديگر برخي اصولگرايان اين لايحه را ناکارآمد و تضعيف کننده بيشتر حجاب مي دانند. اين اعتقاد تا جايي بالا گرفته که روزنامه کيهان خواستار پس گرفتن اين لايحه از سوي دولت شده است.
از سوي ديگر با طول کشيدن تصويب اين لايحه در مجلس، هفته گذشته ابراهيم رئيسي در جلسه ويژه‌اي که به منظور بررسي آخرين وضعيت اجراي تکاليف قانوني دستگاه‌ها در حوزه حجاب و عفاف تشکيل شده بود، از دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت ارشاد، قوه قضاييه و نيروي انتظامي خواست تا به تکاليف قانوني خود عمل کنند و اجراي تکاليف قانوني هيچ دستگاهي نبايد به بهانه تاخير در تصويب لايحه جديد حجاب و عفاف معطل بماند. در روزهاي پس از اين دستور فيلم‌هايي از حضور دوباره ماموران در سطح شهر منتشر شد و پس از آن پليس بازگشت گشت‌ارشاد به خيابان‌ها را تاييد کرد. 25 تير  مهدي منتظرالمهدي سخنگوي نيروس انتظامي گفت: پليس در پي مطالبات مردمي و خواستگاه گروه‌ها و نهادهاي مختلف اجتماعي و همچنين تأکيد رياست جمهور و قوه قضائيه در چارچوب قانون به منظور بسط و گسترش امنيت عمومي و تحکيم بنيان خانواده ضمن تقدير و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزيزمان ايران که با رعايت هنجارهاي اجتماعي و پوشش متعارف بر آرامش رواني جامعه کمک مي‌کنند، از امروز با استقرار گشت‌هاي خودرويي و پياده در سراسر کشور ضمن انجام ماموريت‌هاي متعدد پليسي ناگزير با آن دسته از کساني که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکني خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر در صورت عدم تمکين از دستورات پليس برخورد قانوني و آنان را به دستگاه قضائي معرفي خواهد کرد.
در پي اظهارات سخنگوي فراجا، گزارشي در خبرگزاري تسنيم، نزديک به سپاه منتشر شد و بازگشت «گشت‌هاي ارشاد» را بنا به «دستور و تاکيد رئيس جمهوري و رئيس قوه قضائيه» جمهوري اسلامي اعلام کرد. اما ساعاتي بعد اين خبر از روي خروجي خبرگزاري حذف شد. تسنيم در توضيح علت حذف اين بخش از خبر اعلام کرد بعد از «تماس برخي افراد در دولت» بخش مربوط به «دستور ابراهيم رئيسي» براي راه‌اندازي دوباره اين گشت‌ها، حذف شده است.
تسنيم همچنين نوشت: «صورت مساله واضح است؛ سخنگوي فراجا رسما مسئله‌اي را مطرح کرده و اگر نياز به تکذيب دارد، بايد مستقيما درباره مطلب خود او توضيح داده شود.» علي بهادري جهرمي، سخنگوي دولت هم در توييتر خود نوشت که رئيس‌جمهوري اخيرا نيز در جلسات مختلف از نيروي انتظامي و قوه قضاييه خواستند «در چارچوب قوانين موجود» نسبت به نظم‌بخشي امور اقدام کنند. او تاکيد کرد که «شيوه» برخورد با زناني را که تن به حجاب نمي‌دهند، متوجه دولت سيزدهم و شخص ابراهيم رئيسي نيست و «تدبير شيوه اجراي قانون بر عهده قوه قضائيه و ضابطان است.»
روزنامه جوان ديگر رسانه مهم اصولگرايان هم نوشت که عکس‌ها و ويديوهاي مربوط به استقرار گشت‌هاي انتظامي براي برخورد با زنان و همچنين تصاوير خشونت يک زن چادري حين بازداشت يک دختر جوان بدون حجاب «جعلي» است.
خبرگزاري تسنيم هم پس از حذف دستور رئيسي ، به نقل از «فرماندهان ارشد فراجا»، در گزارش جديدي، بازگشت گشت ارشاد را تکذيب کرد و نوشت: «به هيچ عنوان «ون‌هاي» گشت ارشاد به خيابان‌ها برنمي‌گردند و هيچ خودرويي با بغل‌نويسي «گشت ارشاد» در خيابان‌ها ديده نخواهد شد.»
اين خبرگزاري در ادامه خبر خود نوشت: «اگر از اين پس، فيلمي از حضور ون‌ها در خيابان يا درگيري‌هايي در سوار کردن افراد به اين خودروها منتشر شد يا ساختگي است يا آرشيوي که با اهداف خاص منتشر شده است.»
روز گذشته انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور خبر مربوط به دستور رئيس جمهور براي بازگشت «گشت‌هاي ارشاد» را تکذيب و تاکيد کرد که چنين چيزي نشنيده‌ايم. او البته به جاي گشت ارشاد از عنوان «گشت‌هاي خودرويي حجاب» استفاده کرد تا شايد سخن او مورد قبول واقع شود.
انسيه خزعلي درحاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، درباره دستور رئيس جمهور براي بازگشت گشت‌هاي مربوط به حجاب در سطح شهر گفت: مسئول اجرايي نيستيم، دستور را نشنيده‌ام؛ از مسئولان وزارت کشور بپرسيد. او درباره اين که گفته شده اين مساله دستور رئيس جمهور بوده تاکيد کرد که چنين چيزي نشنيده‌ايم.
کد مطلب: 199493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *