۱
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۲
مردم‌سالاری در پی تکرار حادثه شاهچراغ بررسی می‌کند:

پدیده مهاجرین خارجی و حوادث تروریستی در ایران

این برای چهارمین بار است که حریم مطهر اهل بیت(ع) در کشورمان مورد هجوم عناصر عضو گروهک داعش خراسان بزرگ قرار می‌گیرد.
پدیده مهاجرین خارجی و حوادث تروریستی در ایران

گروه سیاسی- رحمان زین‌الدین: این برای چهارمین بار است که حریم مطهر اهل بیت(ع) در کشورمان مورد هجوم عناصر عضو گروهک داعش خراسان بزرگ قرار می‌گیرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،
همان زمان که سردار شهید سلیمانی طی مراسمی‌در مرکز همایش‌های سوره نوید نابودی داعش را داد، کارشناسان نظامی‌و امنیتی هشدار دادند که اعضای این گروهک به کشورهای خود بخصوص همسایگان شرقی ایران بازخواهند گشت و در بخشی از مرزهای تاجیکستان و افغانستان که دارای دشت‌های پهناور و زیبایی است، اقدام به اسکان و آموزش نیروهای خود خواهند کرد و داعش خوراسان را پایه گذاری و قدرت خواهند بخشید.

همین موضوع باعث شد که برای اولین بار 17 خردادماه سال 96 و همزمان با حمله تروریستی به مجلس که مسئولیت آنرا گروهک داعش برعهده گرفت، افرادی از داعش خوراسان نیز به حرم بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی‌حمله کنند.
بعد از آن در فروردین ماه سال گذشته عبداللطیف مرادی، با ملیت افغانستانی ، ۲۱ ساله و ازبک‌تبار که به صورت غیرقانونی از پاکستان وارد ایران و ساکن مشهد شده بود با چاقو در صحن حرم امام هشتم شیعیان(ع) به سه روحانی حمله و دو نفر از آنها را شهید می‌کند. پس از آن در مهرماه سال گذشته نیز حامد بدخشان از اتباع کشورهای شرقی ایران به حرم شاهچراغ(ع) باسلاح گرم هجوم می‌برد و بیش از 13 نفر از مهمانان علی بن موسی(ع) را شهید می‌کند. وی سپس به دار آویخته می‌شود. دولت سیزدهم این اتفاق را به حوادث بعد از فوت مرحوم امینی ربط می‌دهد و آنرا برگردن کسانی می‌گذارد که باعث شدند نیروهای امنیتی بجای تامین امنیت کشور مشغول کنترل اغتشاشات شوند.
اما متاسفانه در چند روز گذشته بازهم اتفاق تلخی رخ داد و یکی دیگر از اتباع کشورهای شرقی ایران به بهانه انتقام خون حامد بدخشان به حریم شاهچراغ (ع) وارد شد و با شلیک چند گلوله دو نفر را شهید و چند نفر دیگر را مجروح می‌کند.
در این حادثه که یک تروریست تکفیری به نام «رحمت الله نوروزف» تبعه تاجیکستان عامل اصلی آن بود، خانه امن تروریست‌ها کشف و هشت نفر از عناصر مظنون مرتبط با این حادثه دستگیر می‌شوند که همه افراد بازداشت شده از اتباع خارجی هستند.
وی از اعضای داعش خوراسان است.ولی در باب حوادث فوق چند نکته مهم قابل تامل است. 
در گذشته به مهاجرین و اتباع غیرمجاز در ایران به عنوان یک مسئله جزیی نگریسته می‌شد و هیچگاه آن را در حد و قواره چالش و تهدید به حساب نمی‌آوردند. برعکس هجوم بی رویه مهاجران و اتباع خارجی در طی پنج سال گذشته بخصوص پس از سلطه کامل طالبان بر افغانستان نه تنها این پدیده را به یک چالش بلکه از نگاه متخصصین حوزه مهاجرت به یک ابرچالش تبدیل کرده است.
در همین ارتباط با وجود اینکه چندین سال از ارایه لایحه تاسیس سازمان ملی مهاجرت به مجلس می‌گذرد، مشخص نیست چرا نهاد قانونگذاری و بخصوص نمایندگان انقلابی کنونی، بجای اینکه این لایحه را بررسی و تصویب کند به دنبال تصویب لوایح و طرح‌های حاشیه ای از جمله لایحه عفاف و حجاب و طرح صیانت از فضای مجازی هستند؟
چرا با وجود تصویب کلیات سازمان ملی مهاجرت به عنوان نهاد فرادستی در امر مهاجرت و تاکید مجلس مبنی بر تصویب سه ماهه آن، هنوز بعد از چندین سال در مجلس خاک می‌خورد. باور کنید اولویت اصلی کشور دقیقا اینجاست و مجلس و نمایندگان باید با قید فوریت تشکیل چنین سازمانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.
آیا خسارت‌های عدم تصویب آن کمتر از نبود قانونی برای عفاف و حجاب است؟ آیا لازم نیست بجای گشت‌های ارشاد، هزینه نیروی انتظامی‌صرف یافتن مهاجران غیرقانونی و کودکان کار آنها شود تا از خروج نقدینگی کشور و ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوان در کشور جلوگیری شود؟ آیا غیر از این است که مجلس بجای اینکه به موارد مهمی‌که یکی از آنها ساماندهی مهاجران است، بپردازد به دنبال ایجاد حاشیه و منحرف کردن افکار مردم از موضوعات اصلی، امنیتی و معیشتی نباشد، چون قدرت حل مشکلات اساسی کشور را ندارد؟ البته که تمامی‌مهاجران به کشور درمسیر متضاد منافع ایران حرکت نمی‌کنند که از آن جمله می‌توان به جان برکفان فاطمیون (س) و زینبیون (س) و شهدای آنها در دفاع از حرم ائمه (ع) اشاره کرد که در جنگ با همین گروهک تروریستی دهها شهید تقدیم خاندان اهل بیت (ع) کرده اند.
اما حضور پرتعداد اتباع خارجی آن هم غیرمجاز که بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان و خروج آمریکا از این کشور شدت یافته، موضوعی نیست که بتوان مخاطرات آن برای امنیت ملی را در پستوی جلسات، نامه‌ها و نشست‌های غیرخبری مخفی کرد.
حقیقت این است که حضور اتباع بیگانه آنقدر پررنگ شده که چهره متفاوتی را به شهرهای مهاجرپذیر کشور داده؛ در همین جنوب تهران سخن از روستاهایی است که نزدیک به 100 درصد ساکنان آن را اتباع خارجی غیرمجاز تشکیل می‌دهند که نمونه بارز آن را می‌توان در شرکت چندهزار نفری نماز عید فطر امسال در حاشیه پایتخت تماشا کرد.
جدای از تهدیداتی که حضور ساماندهی نشده اتباع خارجی در کشورمان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اشتغال دارد، نباید نقش آفرینی آنان را در مافیای زباله و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور آنان را از یاد ببریم.
اما در گام بالاتر تهدید امنیتی است که این اتباع می‌توانند برای کشورمان داشته باشند که نمونه‌های آن را در حوادث تروریستی پیش گفته شاهد بودیم. با این اوصاف، اکنون باید پرسید که چرا برخی نهادها و نمایندگان مجلس با بررسی و تصویب این لایحه در صحن مجلس و تبدیل آن به قانون مخالفت می‌کنند؟
در یکی از بندهای این لایحه تصریح شده است که تمامی‌دستگاه‌های مرتبط با امور اتباع خارجی مقیم ایران ومهاجرت به کشور به استثنای بخش‌های مربوطه دستگاه‌های دفاعی، امنیتی، انتظامی‌در سازمان ملی مهاجرت ادغام می‌شوند.
این بند با هدف یکپارچه سازی امور مهاجران و ساماندهی آن در لایحه پیش بینی شده اما برخی چنین برداشت می‌کنند که با این کار، قدرت مانورشان درموضوع مهاجران کم می‌شود و یا حتی برخی مسئولیت‌های آنان سلب شده که به تبع آن ممکن است از برخی درآمدهای ناشی از صدور مجوزها محروم شوند.
با توجه به بند فوق آیا غیر از این است که به دلیل حجم بسیار زیاد ورود مهاجران به کشور و دریافت مبالغ بسیارزیادی از آنها توسط دستگاه‌های مختلف، برای صدور و تمدید اقامتشان، با نظام مند شدن حضور این افراد در کشور، یکی از راه‌های درآمد آنها که نظارتی هم بر روی آن نمی‌شود، بسته می‌شود؟
با وجود همه بهانه تراشی‌هایی که تاکنون در مسیر ساماندهی اتباع خارجی در ایران وجود داشته؛ باید گفت که اینبار دیگر دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و تبلیغاتی نمی‌توانند حادثه رخ داده در شاهچراغ (ع) را به معترضان نسبت دهند و بگویند که به دلیل ایجاد فضای ناآرام در کشور، تروریست‌ها سوء استفاده کردند، زیرا در شرایط کنونی نیروهای امنیتی دلمشغولی دیگری جز تامین امنیت داخلی کشور ندارند. مگر غیر از این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی‌یکی از نقاط قوت نظام را تامین امنیت کشور می‌دانند، ولی با عدم انجام دقیق وظایف بخش‌های مختلف عضو شورای عالی هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور این خواست رهبر معظم انقلاب بر روی زمین خواهد ماند و مردم ایران در شوک اقدامات انجام شده از سوی این گروهک‌ها و حامیان آنها خواهند بود. 
به نظر می‌رسد نیاز است نهادهای فراقوه ای برای به سرانجام رساندن لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت به مجلس فشار وارد کنند تا در سال پایانی مجلس یازدهم که نمایندگانش به دنبال لابی گری و کسب رای در انتخابات آتی هستند، از دغدغه‌های شخصی خود فاصله بگیرند و به اولویت‌های اصلی کشور از آن جمله سامان بخشیدن به مهاجران غیرقانونی برای تامین امنیت کشور بپردازند. باید به این نمایندگان متذکر شد که اتباع غیرمجاز برای امنیت کشور به مثابه انبار باروتی هستند که شعله ور شدن آن مترصد یک جرقه کوچک است و هرگونه اهمال در این زمینه خسارت بار خواهد بود.
کد مطلب: 201116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *