; ?>; ?> تغيير مسير تهران و رياض - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
ديدار با بن‌سلمان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت

تغيير مسير تهران و رياض

اميرعبداللهيان: نگاه عربستان به ايران تغيير کرده‌ است
خبرگزاري رويترز با اشاره به ديدار حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در جريان سفر او به عربستان گزارش داد: اين نشست برنامه‌ريزي نشده در جده يک روز پس از آن برگزار شد که اميرعبداللهيان در ديدار با فيصل بن فرحان، همتاي سعودي خود اعلام کرد که روابط بين دو کشور «در مسير درست» قرار دارد.
تغيير مسير تهران و رياض
گروه ديپلماسي - مانيا شوبيري: خبرگزاري رويترز با اشاره به ديدار حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در جريان سفر او به عربستان گزارش داد: اين نشست برنامه‌ريزي نشده در جده يک روز پس از آن برگزار شد که اميرعبداللهيان در ديدار با فيصل بن فرحان، همتاي سعودي خود اعلام کرد که روابط بين دو کشور «در مسير درست» قرار دارد. رويترز همچنين به تصوير منتشر شده در رسانه‌ها از ملاقات اميرعبداللهيان و بن سلمان اشاره کرد و چهره خندان هر دو طرف در اين ديدار را مورد توجه قرار داد. بنابر گزارش رويترز، پس از سال‌ها رقابت و اختلاف نظر در عرصه‌هاي اصلي منطقه‌اي، هر دو طرف دلايلي براي تغيير مسير دارند. عربستان سعودي اعتماد خود را به تعهد ايالات متحده به نگراني‌هاي مشترک امنيتي منطقه‌اي از دست داده بود و مي‌خواست روابط خود را با چين که روابط خوب خود با ايران را حفظ کرده است، تقويت کند. رياض در اين ماه موفق شد موافقت چين را براي شرکت در يک نشست ديپلماتيک در مورد اوکراين که پکن قبلاً از حضور در آن اجتناب کرده بود، جلب کند.شبکه الجزيره در گزارشي درباره سفر اميرعبداللهيان به عربستان سعودي تصريح کرد: وزير امورخارجه ايران پس از ديدار با وليعهد سعودي گفت که محمد بن سلمان دعوت او را براي سفر به ايران پذيرفته است. وي همچنين گفت‌وگوهاي خود را صريح، سازنده و مفيد توصيف کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،الجزيره در ادامه به توافق تهران و رياض در ماه مارس براي عادي‌سازي روابط اشاره کرد و گزارش داد: اين توافق که با ميانجگري چين صورت گرفت باعث خوش‌بيني شد و از آن زمان، عربستان سعودي تلاش‌ها را براي توافق با حوثي‌ها در يمن، انجام مذاکرات مستقيم در صنعا و حمايت از بازگشت سوريه، متحد کليدي ايران به اتحاديه عرب افزايش داده است. همچنين خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي ديدار وزير امورخارجه ايران با وليعهد سعودي را نشان دهنده تلاش دو کشور براي کاهش تنش‌ها اختلاف نظر و آشفتگي در روابطشان توصيف کرد. آسوشيتدپرس افزود: تصاوير مربوط به ديدار حسين اميرعبداللهيان و محمد بن سلمان چند ماه پيش از اين غيرقابل تصور بود، اما ايران و عربستان پس از توافق ماه مارس براي عادي‌سازي روابط به سمت بازگشايي سفارت‌خانه‌هاي خود در دو پايتخت حرکت کردند. خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد: اين اولين باري بود که يک مقام ارشد ايراني با محمد بن سلمان، وليعهد 37 ساله سعودي که يک سري اصلاحات را در پادشاهي عربستان آغاز کرده است، ملاقات کرد.
خبرگزاري فرانسه با اشاره به دعوت ايران از بن سلمان براي سفر به اين کشور تصريح کرد: ملاقات وليعهد سعودي با وزير امورخارجه ايران در حالي انجام گرفت که عربستان همچنان در تلاش است تا از جنگ چند ساله خود در يمن عليه حوثي‌هاي مورد حمايت ايران که پايتخت صنعا را در دست دارند، عقب‌نشيني کند.رسانه‌هاي صهيونيستي هم خبر ديدار حسين اميرعبداللهيان با وليعهد سودي در عربستان را منتشر کردند. روزنامه تايمز آو اسرائيل ، شبکه اي‌بي‌سي نيوز، العربيه و روزنامه‌هاي عرب نيوز، هندوستان تايمز و پايگاه خبري- تحليلي نشنال از جمله ديگر رسانه‌هايي هستند که خبر ديدار مقامات ارشد ايران و عربستان سعودي را پوشش دادند. حسين اميرعبداللهيان جمعه شب در بازگشت از سفر دو روزه به عربستان سعودي در جمع خبرنگاران گفت: بيش از هفتاد درصد گفت وگوهاي روز پنجشنبه با وزير خارجه عربستان بر موضوعات دو جانبه اختصاص داشت زيرا معتقديم بايد مناسبات همه جانبه و پايداري بين تهران و رياض شکل بگيرد. در همين چهارچوب توافق کرديم همکاري‌هاي نيرومندتري در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري و گردشگري در دو بخش خصوصي و دولتي داشته باشيم.
وزير امور خارجه با اشاره به ديدار خود با محمد بن‌سلمان وليعهد و نخست وزير عربستان سعودي افزود: بيش از نود دقيقه گفت‌وگوهاي صريح، روشن، بدون پرده و بدون روتوش با يکديگر انجام داديم. هر دو طرف اتفاق نظر داشتيم که امنيت و توسعه پايدار منطقه بايد به همه منطقه اختصاص يابد، از اين رو ايده امنيت و توسعه براي همه مورد تاکيد دو طرف بود. اميرعبداللهيان گفت: آقاي محمدبن سلمان معتقد بود تحقق توسعه و امنيت پايدار در منطقه به نفع عربستان نيز خواهد بود.
دستور بنسلمان درباره سند همکاري بلند مدت ايران و عربستان
وي با اشاره به تاکيد دو طرف در خصوص ظرفيت‌هاي بالاي ايران و عربستان گفت: آقاي محمد بن سلمان به بن‌فرحان وزير خارجه عربستان دستور داد تا جهت تنظيم چهارچوب سند همکاري بلند مدت دو کشور اقدامات اوليه صورت بگيرد تا در جريان سفر مقامات عالي‌رتبه دوکشور به امضا برسد.
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران از محمد بن سلمان براي سفر به تهران دعوت به عمل آورده است، از اعلام موافقت وليعهد عربستان با اين دعوت و برنامه‌ريزي مقامات عربستان براي حضور در تهران در بهترين زمان ممکن خبر داد.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد: وليعهد عربستان سعودي ايده‌هايي را در خصوص مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي مطرح کرد. وي افزود: عربستان سعودي در اين سفر تلاش کرد تا بر اينکه اين کشور نگاه متفاوت از گذشته دارد تاکيد کند و آمادگي خود را براي رقم خوردن صفحه جديدي از روابط دو کشور نشان دهد.
اميرعبداللهيان با اشاره به تاکيد ايران و عربستان بر همکاري‌هاي اقتصادي، تجاري، گردشگري و ساير اقدامات عملي که منافع ملموسي براي دو ملت داشته باشد، گفت: بايد اقداماتي در زمينه امضاي اسناد پايه اي، از سرگيري پروازهاي مستقيم بين دوکشور و اعزام ايرانيان به حج عمره داشته باشيم. در همين ارتباط در آينده نزديک مقامات حج و زيارت ما براي انعقاد قرارداد به عربستان سفر خواهند کرد؛ ما نيز آمادگي داريم گردشگران زيارتي و سياحتي عربستان سعودي را پذيرا باشيم. وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: برداشت من اين است که منطقه وارد صفحه جديدي از همکاري‌هاي چندجانبه خواهد شد، اين درک بوجود آمده که منطقه با نگاه درون زا و بدون تکيه به بيگانگان مي‌تواند به سمت توسعه گام بردارد. وي با اشاره به سياست همسايگي مورد تاکيد رييس جمهور گفت: اين نگاه را با گام‌هايي نيرومندتر ادامه خواهيم داد و اميدواريم شاهد منطقه‌اي امن، با ثبات و با توسعه پايدار باشيم.
کد مطلب: 201292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *