۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
در نشست وزرای خارجه ايران و ترکيه بررسی شد

تدارک نشست سه‌جانبه تهران،آنکارا و رياض

اميرعبداللهيان: هيچگونه تغييرات ژئوپليتيک در منطقه را برنمی تابيم
ظهر ديروز «هاکان فيدان» وزيرامورخارجه ترکيه مورد استقبال رسمي «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران قرار گرفت. موضوعات متنوعي در دستور کار جلسه چهارساعته وزراي خارجه ايران و ترکيه قرار داشت.
تدارک نشست سه‌جانبه تهران،آنکارا و رياض
گروه ديپلماسي - علي ودايع: ظهر ديروز «هاکان فيدان» وزيرامورخارجه ترکيه مورد استقبال رسمي «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران قرار گرفت. موضوعات متنوعي در دستور کار جلسه چهارساعته وزراي خارجه ايران و ترکيه قرار داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وزيرامورخاجه ايران ضمن تاکيد بر «انجام گفت‌وگوهاي خوب و سازنده با فيدان گفت: در ديدار امروز در ارتباط با پيگيري توافقات صورت گرفته بين روساي جمهور دو کشور رايزني و بر پيگيري اين توافقات تاکيد کرديم. ما درباره تمام ابعاد دوجانبه به صورت مفصل و در عين حال نتيجه‌بخش رايزني و گفت‌وگو کرديم.همچنين در ديدار امروز بر اجراي برنامه جامع همکاري‌هاي مشترک دو کشور توافق داشتيم.
اميرعبداللهيان با بيان اين که ايران و ترکيه در مسير درست روابط ديپلماتيک قرار دارند ، گفت: تهران و آنکارا اتفاق نظر دارند که ساز و کارهاي موجود بين دو کشور براي گسترس روابط فعال شود و از ظرفيت‌هاي موجود به نحو مناسب استفاده کنيم. درهمين چارچوب ، حجم روابط تجاري دو کشور بايد به رقمي 30 ميليارد يورو برسد.ما در اين زمينه در ميانه راه هستيم و با توجه به ظرفيت‌هاي دو کشور تحقق اين رقم شدني است. وزير خارجه ايران همچنين با تاکيد بر اينکه «ما معتقديم که بايد سند تجارت ترجيحي که سال‌ها پيش بين دو کشور به امضا رسيده است به‌روز رساني شود» گفت: مسيرهاي ترانزيتي موجود را از جمله زمينه‌هاي همکاري‌هاي ايران و ترکيه است. ما معتقديم که مسيرهاي ترانزيتي عامل رقابت نيست بلکه مسير گسترش همکاري بين تهران و آنکارا است. وي تصريح کرد که در ديدار  وزراي خارجه ايران و ترکيه ، درخصوص توسعه همکاري‌هاي دوکشور  در حوزه‌هاي علمي، فناوري، بهداشت، درمان، انرژي، تبادل استاد و دانشجو و همچنين تبادل هر چه بيشتر تيم‌هاي ورزشي و برگزاري مسابقات ورزشي بين تيم‌هاي دو کشور رايزني و گفت‌وگو شد.
همکاري کنسولي ايران و ترکيه
اميرعبداللهيان با تاکيد بر اين که « با توجه به حجم بالاي تردد اتباع دو کشور بين ايران و ترکيه بايد همکاري‌هاي کنسولي نيرومندتري داشته باشيم» گفت: روز دوشنبه ، پس از پنج سال، نشست کميته انتقال محکومان به صورت مشترک بين دو کشور در آنکارا برگزار مي‌شود.بر اين موضوع تاکيد داريم که اتباع دو کشور بايد قوانين و ضوابط را رعايت کنند و همچنين اميدواريم بتوانيم با توجه به نشست مورد اشاره نسبت به تبادل زندانيان و مجرمان اقدامات لازم را در چهارچوب همکاري‌هاي انساني و قضايي داشته باشيم.
وي با اشاره به تاکيد ايران و ترکيه بر گسترش همکاري‌هاي گمرکي و تجاري و همچنين افتتاح گذرگاه‌هاي مرزي جديد، گفت: همچنين در اين ديدار در خصوص موضوع آب و حساسيت‌هاي ايجاد شده در ارتباط با آن صحبت کرديم. سال گذشته کميته فني آب به صورت مشترک بين ايران و ترکيه تشکيل شد و در همين چهارچوب تاکيد کرديم که در آينده نزديک براي ادامه گفت‌وگوها اين کميته به تهران سفر کند تا دور جديد گفت‌وگوها بين کميته‌هاي فني دو کشور برگزار شود.
مساله حقآبه ارس
وزيرامورخارجه ايران با اشاره تلويحي به مساله حق‌آبه ارس و رودهايي که سرچشمه آنها در ترکيه است ، گفت: در نشست با وزيرخارجه ترکيه بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق‌آبه تاريخي، عرفي و زيست محيطي کشورهاي پايين دست از جمله ايران تاکيد کرديم . قرار شد که آقاي فيدان دستورات لازم را در اين ارتباط صادر کند.
هشدار درباره تغيير در ژئوپليتيک منطقه قفقاز
اميرعبداللهيان با اشاره ضمني به مساله تنش‌هاي قره باغ گفت: در مسئله قفقاز، قويا معتقد هستيم زمان عبور از دوره تنش و درگيري به دوره صلح و همکاري فرا رسيده است. در گفت‌وگوهايي که با رئيس‌جمهور جمهوري آذربايجان در هفته‌هاي گذشته داشتيم، توافقات خوبي در اين چارچوب بين ما صورت گفت.ما از گفت‌وگوها و توافقات ايروان و باکو در اين رابطه استقبال و بار ديگر تاکيد مي‌کنيم هر گونه تغيير در ژئوپليتيک در منطقه و هر گونه اقدام براي مسدودکردن و يا محدود کردن مسيرهاي تاريخي ترانزيتي و موجود در منطقه را هرگز برنمي‌تابيم.
همچنين اميرعبداللهيان با بيان اينکه «با پيشنهاد آقاي هاکان قرار شد که نشست‌هاي سه جانبه ايران، آذربايجان و ترکيه با هدف همکاري‌هاي نيرومند در برقراري صلح و ثبات در منطقه از جمله منطقه قفقاز مورد پيگيري قرار بگيرد»، در پاسخ به سوالي در ارتباط با اينکه آيا در نشست امروز در مورد موضوع آب نيز رايزني و گفت‌وگو صورت گرفت، گفت: همانطور که در سخنان خود توضيح دادم موضوع آب يکي از موضوعات مهم مورد توجه ماست. ما در اين ديدار بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق‌آبه تاريخي، عرفي و زيست محيطي کشورهاي پايين دست از جمله ايران تاکيد کرديم و مقامات ترکيه تاکيد کردند که هيچ برنامه‌اي براي محدود کردن و کاهش حق استان‌هاي واقع در شمال غربي ما براي دسترسي به آب‌هاي بالادستي وجود نخواهد داشت.
توجه ايران به نگراني‌هاي ترکيه در مرز سوريه
اميرعبداللهيان همچنين با بيان اينکه در جريان رايزني‌ها با وزير خارجه ترکيه در مورد آخرين تحولات سوريه و عراق نيز رايزني و گفت‌وگو کرده است، گفت: در ارتباط با موضوع سوريه ما متوجه نگراني‌هاي ترکيه در مورد مرزهاي مشترک دو کشور با تاکيد بر حاکميت ملي کشورها هستيم و معتقديم که بايستي اين مسائل از مسير ديپلماسي و گفت‌وگو مورد حل و بررسي قرار گيرد.
وي همچنين با اشاره به نگراني‌هاي ترکيه و سوريه در ارتباط با مسائلي چون مبارزه با تروريسم، امنيت مرزها و همچنين موضوع آوارگان گفت: معتقديم که اين مسائل بايد با همکاري‌هاي دو کشور حل شود و ايران نيز با توجه به روابط دوستانه خود با آنکارا و دمشق از ظرفيت‌هاي خود در اين ارتباط در چهارچوب نشست چهارجانبه ايران، ترکيه، سوريه و روسيه استفاده مي‌کند و به تلاش‌هاي سازنده خود براي رفع نگراني برادرانمان در ترکيه در چهارچوب احترام به تماميت ارضي دو کشور (سوريه و ترکيه) ادامه مي‌دهيم.
وزير خارجه گفت: در جلسه امروز شاهد طرح ايده‌هاي مثبت و سازنده از سوي آقاي فيدان درخصوص امنيت مرزهاي مشترک سوريه و ترکيه، مبارزه با تروريسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوري به کشورشان بوديم که از اين ايده‌ها تشکر مي‌کنيم.
فيدان وزيرخارجه ترکيه هم در نشست مطبوعاتي مشترک با وزيرخارجه ايران گفت:  قبلاً در مسئوليت‌هاي مختلف به ايران سفر داشتم ، البته اين نخستين بار است که در سمت وزير خارجه به ايران آمدم. لازم مي‌دانم از ميهمان نوازي برادرخوبم، آقاي اميرعبداللهيان نهايت تشکر را داشته باشم.
وي تصريح کرد: ايران و ترکيه در ساليان سال توانسته‌اند در کمال صلح زندگي کنند. در زلزله ترکيه ما همبستگي خود را مجدد نشان داديم و از ايران تشکر مي‌کنيم. نکته اينجاست که تحولات و بحران‌هاي اجتماعي بر اهميت روابط ما مي‌افزايد. وزير خارجه ترکيه با بيان اين که درباره سفر رئيس جمهوري ايران به آنکارا مباحثي مطرح شده‌است ، گفت: در چارچوب هشتمين نشست شوراي عالي ايران و ترکيه در روزهاي آتي پذيراي آقاي رئيسي در آنکارا خواهيم بود.
فيدان با تاييد سخنان وزيرامورخارجه ايران گفت: در گفت‌وگوهايي که با  برادرم اميرعبداللهيان داشتم ؛ درباره توافقات صورت گرفته بين دو کشور و اهميت اجراي آنها رايزني کرديم. ما در ارتباط با اهميت امنيت مرزهاي مشترک، مبارزه با تروريسم، گسترش همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي و ... به تبادل نظر پرداختيم.
توسعه همکاريهاي منطقهاي
فيدان با تاکيد بر اينکه يکي ديگر از محورهاي رايزني‌با اميرعبداللهيان توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي بين دو کشور بود، ادامه داد: ايران و ترکيه دو کشور قدرتمند در منطقه هستند و اين موضوع مسئوليت‌هايي را متوجه ما مي‌کند و بر اساس مسئوليت خود بايد صلح و ثبات را در منطقه حاکم کنيم.
وزير خارجه ترکيه با بيان اينکه در نشست در ارتباط با آخرين تحولات سوريه، عراق، افغانستان، ليبي، اوکراين و ... رايزني کرديم، گفت: انتظارات ما از سوريه مشخص است. ما مي‌خواهيم که شهروندان سوري که بر اثر جنگ به ترکيه آمده‌اند به شکلي سالم و در امنيت به کشور خود بازگردند و سوريه زمينه بازگشت آنها را فراهم کند و از اقداماتي که باعث ورود مجدد مهاجران جديد به ترکيه مي‌شود، جلوگيري کند.
انتظارات ترکيه از دمشق
وي همچنين با اشاره به انتظارات ترکيه از دولت دمشق در حوزه مبارزه با تروريسم از جمله گروه پ.ک.ک گفت: ما از دولت سوريه مي‌خواهيم که در اين زمينه همکاري کند.
فيدان همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اهانت‌هاي صورت گرفته به قرآن کريم در برخي از کشورهاي اروپايي و گسترش اسلام هراسي گفت: در ديدار امروز در ارتباط با اين مسئله و نقش سازمان همکاري اسلامي در جهت جلوگيري از اينگونه اقدامات رايزني و تبادل نظر کرديم.
تمجيد فيدان از مصالحه تهران و رياض
وزير خارجه ترکيه همچنين با بيان اينکه ما به عنوان ترکيه از برقراري مجدد روابط بين ايران و عربستان استقبال مي‌کنيم، تصريح کرد: عربستان، ايران و ترکيه سه کشور بزرگ و مسئوليت‌پذير در منطقه هستند و وجود روابط دوستانه بين آنها از نظر ايجاد ثبات در منطقه مهم است.
فيدان همچنين با بيان اينکه ما معتقد هستيم که ادامه مذاکرات برجام مهم است، گفت: در ديدار امروز اطلاعات لازم را از دوستان ايراني خود دريافت کرديم و اميدواريم طرفين گام‌هاي مناسب و لازم را در اين زمينه بردارند.
کد مطلب: 202169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *