۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
آمريکا آماده تقابل با روسيه و چين در فضا می شود

پنتاگون در تدارک جنگ ستارگان

پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) تسليحات جديد فضايي را براي مقابله با نيروهاي فضايي روسيه و چين در درگيري‌هاي آينده، توسعه و مستقر خواهد کرد.
پنتاگون در تدارک جنگ ستارگان
گروه بين‌‌الملل: پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) تسليحات جديد فضايي را براي مقابله با نيروهاي فضايي روسيه و چين در درگيري‌هاي آينده، توسعه و مستقر خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روزنامه واشنگتن تايمز با اشاره به نسخه غيرمحرمانه راهبرد دفاعي جديد پنتاگون که به تازگي منتشر شد، نوشت: در اين سند از ارائه جزيياتي درباره انواع سلاح‌هاي فضايي در حال ساخت آمريکا خودداري شده اما تاکيد ويژه اي بر اقدامات غيرفعالي از جمله ساخت ماهواره‌هاي جايگزيني دارد که مي‌توانند پس از انفجار يا سوزاندن سيستم‌هاي مداري حين درگيري با کشورهاي دشمن مانند چين يا روسيه، مورد استفاده قرار گيرند.
واشنگتن تايمز مدعي شده که دولت بايدن از طريق ايجاد هنجارهاي اخلاقي به دنبال کنترل تسليحاتي در فضا است و ممنوعيت موقت يکجانبه اي را درباره آزمايش سلاح‌هاي فضايي که باعث ايجاد زباله‌هاي فضايي مي‌شوند اعمال کرده است. اين رسانه همچنين ادعا مي‌کند که روسيه و چين در گذشته آزمايش‌هايي را درخصوص سلاح‌هاي فضايي انجام داده‌اند که هزاران قطعه زباله فضايي را توليد کرده و هيچ يک از اين کشورها ممنوعيت آزمايشي آمريکا را امضا نکرده‌اند.
پروژه 33 ميليارددلاري
بر اساس اين گزارش، بودجه پنتاگون براي سال مالي 2024 ميلادي 33.3 ميليارد دلار است که بزرگترين بودجه براي عمليات فضايي تاکنون است که افزايش 13 درصدي نسبت به سال گذشته داشته است. پنتاگون در سند راهبردي خود درباره سلاح‌هاي فضايي آمريکا عنوان کرده که اين کشور به سامانه‌هاي «شليک هوايي يکپارچه» براي بازداندگي و جنگ نياز دارد و تاييد مي‌کند که اقدامات مقاومتي براي سامانه‌هاي فضايي براي مقابله با حملات کافي نيستند.
طبق اين سند، وزارت دفاع آمريکا همچنين به قابليت‌هاي نظامي فضايي مشترک براي محافظت و دفاع از خود و متحدانش نياز دارد. قابليت‌هاي بيشتر جنگ الکترونيک، آگاهي از فضاي جنگي و دفاع سايبري نيز محور اين راهبرد جديد را تشکيل مي‌دهد.
دغدغه واشنگتن درباره چين
اين گزارش همچنين در راستاي لفاظي‌هاي مقامات پنتاگون، چين را مهم ترين تهديد نظامي آمريکا و سامانه‌هاي فضايي غيرنظامي اين کشور توصيف مي‌کند.
به تازگي در گزارش راهبرد فضايي آمريکا عنوان شده است که چين تسليحات فضايي خود را راهي براي بازدارندگي و مقابله با مداخله خارجي در يک درگيري منطقه اي، مانند جنگ بر سر تايوان مي‌داند.
در اين گزارش آمده است: ارتش چين در سال 2015 با ايجاد يک سرويس جداگانه به نام نيروي پشتيباني راهبردي، «به طور مؤثرتر به فضا به عنوان يک حوزه جنگي نزديک شد» و حدود نيمي از ماهواره‌هاي اطلاعاتي و نظارتي مبتني بر فضاي جهان متعلق به چيني‌ها است. سامانه‌هاي ماهواره‌اي توانايي پکن براي انجام حملات دوربرد عليه نيروهاي آمريکا و متحدانش را افزايش مي‌دهند.
رشد سريع قدرت فضايي روسيه
اين گزارش مدعي است نيروهاي فضايي روسيه نيز از سال 2015 تشکيل شده اند و از نظر برنامه ريزان نظامي مسکو، نقش تعيين کننده‌اي را در دستيابي به «برتري در فضا» که براي پيروزي در جنگ‌ها لازم است، ايفا مي‌کنند. ناگفته نمايند که هفته گذشته مقامات روسيه اعلام کردند ماموريت فضايي اين کشور براي اکتشاف قطب جنوبي ماه، که براي اولين بار پس از قريب نيم قرن انجام مي‌شد، شکست خورده است. ناظران اين شکست را ضربه‌اي به اعتبار فضايي روسيه مي‌دانند. در واقع ناکامي مسکو در اين ماموريت نشان‌دهنده کاهش قدرت فضايي روسيه از دوران اوج خود در ميانه جنگ سرد است. در سال 1976 بود که روسيه براي آخرين بار کاوشگر لونا-24 را به مدار ماه فرستاد.نکته اينجاست که حالا روسيه با وسواس بيشتري مشغول توسعه تکنولوژي فضايي خواهد شد. ريگان در 23 مارس 1983 خطاب به دانشمندان آمريکا پيشنهاد کرد براي مقابله با موشک‌هاي بالستيک شوروي که به جانب ما نشانه‌گيري شده‌اند بايد مطالعات وسيعي صورت گيرد که نتيجه آن انقلابي در صنعت موشک‌هاي ضدموشک بود. پيشنهاد ريگان که به ابتکار دفاع استراتژيک يا جنگ ستارگان معروف شد عبارت بود از انهدام موشک‌ها با اشعه ليزر و 26 ميليون دلار اعتبار نيز براي مرحله اول اين تحقيقات منظور شد. متحدان اروپايي و دموکرات‌ها با اين طرح مخالفت کردند و شوروي نيز خود را باخت و پيشنهاد مذاکره داد. آمريکا براي قانع کردن متحدان اروپايي خود طرح جايگزيني به نام ابتکار دفاع متعارف را مطرح کرد.
آمريکا که در 1980 از نظر نظامي ضعيف تر از شوروي بود در 1986 کاملاً بر شوروي برتري داشت. ضعف نظامي شوروي به همراه ضعف شديد اقتصادي اين کشور را مجبور مماشات با آمريکا و درانداختن طرح جديدي براي نظام اقتصادي و سياسي خود شد که اين آغازگر دوره جديد تشنج‌زدايي است.
کد مطلب: 203052
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *