۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۱
مشکلات بی پايان استقلال و پرسپوليس

 روزهای سخت در انتظار سرخابی ها

سپهر ستاری
استقلال و پرسپوليس اين روزها به شدت درگير مشکلات مالي هستند.
 روزهای سخت در انتظار سرخابی ها
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در چند روز اخير اختلاف رضا درويش و يحيي گل‌محمدي حواشي زيادي براي پرسپوليس به وجود آورده است. گل‌محمدي هفته گذشته به دليل عدم پرداخت مطالبات خود در تمرينات حضور پيدا نکرد و شنبه هم در مصاحبه‌اي طوفاني خبر از فسخ قراردادش با پرسپوليس داد. البته يحيي در مصاحبه خود اعلام کرد ماندن و رفتن او از پرسپوليس بستگي به اتفاقات جلسه هيات مديره اين باشگاه دارد و او بعيد است در مقطع فعلي از جمع سرخپوشان جدا شود.
مشکل يحيي فقط قرارداد نيست!
يکي از مهم‌ترين دلايلي که باعث دلخوري گل‌محمدي شده عدم پرداخت پاداش قهرماني‌هاي فصل گذشته است و او به همين خاطر چند بار به باشگاه اخطار داده بود. سرمربي پرسپوليس هم‌چنين از بعضي اتفاقات اين باشگاه مانند خريد بدون اطلاع نبيل باهويي، استقبال عجيب از کريستيانو رونالدو و دريافت نکردن پيشنهاد تمديد هم ناراحت است و تمام اين اتفاقات در نهايت باعث شد تمرينات را تحريم کند و نامه فسخ خود را براي باشگاه بفرستد.
با اين حال مصاحبه گل‌محمدي نکات قابل تامل ديگري هم داشت؛ سرمربي پرسپوليس از ضعف درآمدزايي اين باشگاه انتقاد کرد و مدعي شد پرسپوليس که در 7 فصل اخير 6 بار قهرمان ليگ شده و دو بار به فينال ليگ قهرمانان آسيا رسيده، نبايد درگير مشکلات مالي باشد.
گل‌محمدي همچنين با توجه مبلغ قرارداد باشگاه با کارگزار فعلي نگران است که در ادامه فصل هم مشکلات مالي دوباره گريبان‌گير تيمش شود و شرايط را براي تکرار قهرماني سخت کند. به خصوص که پرسپوليس امسال رقباي قدرتمندي در ليگ برتر و آسيا دارد و بايد از هر نظر شرايط براي کادر فني و بازيکنان فراهم باشد.
تکرار سريال اختلافات خطير و نکونام
ماجراهاي اخير رضا درويش و يحيي گل‌محمدي همه را ياد اختلافات علي خطير و جواد نکونام انداخت.
مديرعامل و سرمربي استقلال در چند ماه اخير بارها به دليل اختلاف نظر عليه هم صحبت کرده‌اند و تا همين چند وقت پيش حتي حاضر نبودند باهم جلسه برگزار کنند.
نکونام هم مثل يحيي به شدت از عدم جذب بازيکنان مورد نظر خود و پرداخت نشدن دستمزد بازيکنان شاکي بود و بارها در مصاحبه‌هايش اين مسئله را عنوان کرد.
البته شرايط استقلال با توجه به بعضي اتفاقات مديريتي اين باشگاه در سال‌هاي گذشته به مراتب بغرنج‌تر از پرسپوليس است و اين باشگاه حتي نتوانسته اصل قرارداد فصل قبل بازيکنان خود را تسويه کند و همين حالا نزديک به 1000 ميليارد تومان بدهي دارد.
بدهي که تسويه آن براي علي خطير غيرممکن است و او در بهترين حالت شايد بتواند قراردادهاي اين فصل کادر فني و بازيکنان را پرداخت کند.
از طرفي استقلال امسال به دليل قراردادهاي سنگيني که فصل قبل بسته شده، با مشکل پر شدن سقف بودجه هم مواجه شد و به همين خاطر جذب چند بازيکن مورد نظر نکونام منتفي شد. پر شدن سقف بودجه در پرسپوليس هم باعث شد اين باشگاه نتواند به سراغ خريد مهاجمان گران‌قيمت برود و اين اتفاق يکي از دلايل اختلاف درويش و گل‌محمدي بود.
دغدغه‌هاي مشترک سرخابي‌هاي پايتخت
استقلال و پرسپوليس در حال حاضر درگير مشکلات مشترکي هستند و مديران اين دو باشگاه هم به تنهايي نمي‌توانند از پس اين مشکلات بر بيايند.
در حال حاضر تقريبا تنها راه درآمدزايي دو باشگاه استفاده از تبليغات روي پيراهن است ولي اين روش براي حل تمام مشکلات مالي کافي نيست.
اين دو باشگاه با اسپانسرهاي خود قراردادي 120 و 90 ميلياردي امضا کرده‌اند ولي حتي با درآمدزايي 200 ميلياردي هم در بهترين حالت نيمي‌ از هزينه‌هايشان پوشش داده مي‌شود و اين يعني قرار است هر سال بدهکارتر از سال قبل شوند. استقلال همين حالا 1000 ميليارد تومان بدهي دارد و با اسپانسرهاي 90 ميلياردي هرگز نمي‌تواند ذره‌اي از آن را هم تسويه کند و اين يعني خطر حذف از ليگ قهرمانان آسيا هم اين باشگاه را تهديد مي‌کند.
در شرايط فعلي راهکار اصلي براي حل مشکلات مالي دو باشگاه پرطرفدار پايتخت زنده شدن ديگر راه‌هاي درآمدزايي مانند حق پخش تلويزيوني و تبليغات محيطي است. اين دو باشگاه با توجه برگزاري اکثر بازي‌هاي خانگي بدون حضور تماشاگران حتي درآمد خاصي از بليت‌فروشي هم ندارند و حتي بابت قهرماني و موفقيت هم هيچ سودي دريافت نمي‌کنند.
در تمام ليگ‌هاي دنيا بابت کسب عناوين مختلف به تيم‌ها پاداش‌هاي کلاني داده مي‌شود ولي پرسپوليس و بابت 6 قهرماني اخير و استقلال بابت قهرماني بدون باخت خود حتي يک ريال هم پاداش دريافت نکردند.
بسته بودن راه‌هاي درآمدزايي باعث شده هر سال به ميزان بدهي‌هاي استقلال و پرسپوليس اضافه شود و شايد اگر پول دريافتي از بورس نبود اين دو باشگاه خيلي زودتر وارد بحران مالي مي‌شدند.
اتفاقات اخير سرخابي‌هاي پايتخت نشان مي‌دهد مشکلات دو باشگاه به مراتب عميق‌تر از آن است که با تغيير مديريت و جذب اسپانسر حل شود و اتفاقات بزرگ‌تري مانند پرداخت حق پخش
تلويزيوني نياز است.
کد مطلب: 204717
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *