۰
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
کارگردان نامدار و همسرش سلاخی شدند

فاجعه در سکانس آخر داريوش مهرجويی

اولين ساعات روز دوشنبه 23 مهرماه خبري در فضاي مجازي منتشر شد که جامعه را در شوکي بزرگ فرو برد: داريوش مهرجويي کارگردان مولف و صاحب نام ايراني به همراه همسرش وحيده محمدي‌فر به قتل رسيدند‌.
فاجعه در سکانس آخر داريوش مهرجويی
گروه فرهنگي - فهيمه جهازيان: اولين ساعات روز دوشنبه 23 مهرماه خبري در فضاي مجازي منتشر شد که جامعه را در شوکي بزرگ فرو برد: داريوش مهرجويي کارگردان مولف و صاحب نام ايراني به همراه همسرش وحيده محمدي‌فر به قتل رسيدند‌. اين خبر که بلافاصله مورد تائيد قرار گرفت با اطلاعات تکميلي که منتشر شد، حواشي بسياري پيدا کرد‌. انتشار نوشته‌هايي از وحيده محمدي‌فر که بازگو کننده اين بود که آنها قبلا توسط افراد ناشناسي که به منزل آنها راه يافته بودند با چاقو تهديد شده بودند‌. او اين موضوع و همچنين دزدي‌هاي مشکوکي که از خانه شان شده بود با روزنامه اعتماد در ميان گذاشته بود اما شب قبل از صبحي که اين مصاحبه در روزنامه منتشر مي‌شد آنها به قتل رسيده بودند‌. نحوه قتل اين دو هنرمند نيز عجيب بود؛ آنها با ضربات متعدد سلاخي شده بودند‌.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بلافاصله پس از انتشار خبر، محمدمهدي عسگرپور رئيس هيات‌رئيسه خانه سينما خبر قتل داريوش مهرجويي و همسرش وحيده محمدي‌فر در خانه‌اش در کرج را تاييد کرد‌. اين حادثه در زيبادشت مشکين آباد رخ داده و دختر داريوش مهرجويي ماجرا را به پليس خبر داده است‌. اولين خبرها حاکي از سربريدن اين دو هنرمند داشت اما هداوند فرمانده انتظامي استان البرز به ايسنا گفت که «شواهد حاکي از آن است که اين قتل بر اثر جراحت ناشي از ضربات سلاح سرد از ناحيه گردن و اعضاي بدن انجام شده است»‌.
محسن اميريوسفي ‌رئيس کانون کارگردانان خانه سينما که از ساعت 2:30 بامداد يکشنبه 22 مهرماه به همراه وحيد موساييان و دانش اقباشاوي از اعضاي شوراي مرکزي کانون در محل حادثه حضور يافته بود، در اولين واکنش‌ها به ايسنا گفت که ترجيح مي‌دهم جزييات اين جنايت توسط نيروي انتظامي و دادستاني اعلام شود اما اطلاعاتي که در اينجا کسب کرديم، حاکي از آن است که دختر آقاي مهرجويي ساعت 10 شب به منزل برگشته و متوجه اين فاجعه شده است‌.
وي افزود: در حال حاضر، اجساد به پزشکي قانوني منتقل شده و محل حادثه توسط نيروهاي پليس در دست بررسي است‌. همچنين شواهدي از احتمال سرقت وجود دارد اما در مورد اينکه اتباع غيرايراني در اين جنايت نقش داشته‌اند هنوز شواهدي در دست نيست‌.
شورايعالي تهيه‌کنندگان سينما و کانون کارگردانان سينماي ايران در بيانيه‌اي مشترک در رابطه با قتل داريوش مهرجويي و همسرش درخواست کردند که هر چه زودتر ابعاد اين فاجعه بزرگ روشن شود‌.
در بخشي از متن اين پيام آمده است: «شوکي غريب و ناباورانه براي سينما و همه فرهنگ ايران‌، داريوش مهرجويي داناي بزرگ و پدر سينماي ايران ديشب به شکل فجيعي با همسرش به قتل رسيده است، اين در کدام تعريف مي‌گنجد که پيرمردي هشتاد و چندساله و همسرش در امن ترين مکان‌شان در خانه شان،اينگونه سلاخي شوند!؟ جنايت در هر کجاي جهان ممکن است اتفاق بيافتد ولي دانستن حقيقت درکمترين زمان ممکن حق مردم است،خصوصا در ارتباط با هنرمندان و مشاهيرشان‌. از پليس امنيت به عنوان حافظ اصلي شهروندان تقاضا مي‌کنيم باتوجه به دوربين‌هاي نصب شده در سکونتگاه ايشان و حفاظت بيروني ساختمان در ساعات آينده و براي جلوگيري از بروز هرگونه شايعات، هرچه زودتر ابعاد اين فاجعه بزرگ را روشن کنند‌.
همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي تاکيد کرد که روشن‌ شدن ابعاد قتل داريوش مهرجويي را با جديت مطالبه و پيگيري مي‌کند‌.
در پيام محمدمهدي اسماعيلي آمده است:خبر فقدان تاسف بار هنرمند بزرگ سينماي ايران، استاد داريوش مهرجويي و همسرشان باعث تاثر عميق شد‌. بي‌ترديد مهرجويي از بزرگان جريان ساز سينماي ايراني بود که در طول 6 دهه فعاليت، آثار ماندگاري را توليد کرد‌. اين حادثه تلخ و دردناک تا روشن شدن ابعاد آن توسط نهادهاي ذيربط پيگيري مي‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آن را با جديت مطالبه و دنبال خواهد کرد‌. اينجانب فقدان مهرجويي عزيز و همسر گرامي‌اش را به بازماندگان، جامعه هنري کشور و خانواده سينما، و عموم علاقمندان ايشان تسليت عرض مي‌کنم و رحمت و رضوان الهي را براي آنها مسئلت دارم‌.
همچنين، ‌رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرده است که «به دنبال انتشار خبر تلخ و ناگوار درگذشت داريوش مهرجويي و همسرش، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با برگزاري جلسه فوق العاده اي در محل وزارتخانه با نهادها و دستگاه‌هاي امنيتي، قضايي و انتظامي، با اخذ گزارشات کامل، سازمان سينمايي و مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مسئول پيگيري و گزارش درباره اين پرونده کرد‌.»
ماجراي انتشار آخرين گفتوگوي همسر مهرجويي چه بود؟
بهروز بهزادي، ‌رئيس شوراي سياست‌گذاري روزنامه اعتماد تاکيد دارد: انتشار گفت‌وگو با همسر داريوش مهرجويي که صبح يکشنبه ـ 23 مهر ماه ـ در روزنامه اتفاق افتاد، کاملا اتفاقي بوده و مسئولان روزنامه هيچ اطلاعي از قتل نداشتند‌.
اين روزنامه‌نگار قديمي در گفت‌وگويي با ايسنا درباره ماجراي اصلي انتشار گفت‌وگوي همسر داريوش مهرجويي در روزنامه صبح يکشنبه اعتماد صراحتا تاکيد مي‌کند: متاسفانه بسياري تلاش مي‌کنند در اين فضا به يکديگر نسبت‌هاي ناجور بدهند‌. اين در حالي است که چطور ممکن است يک روزنامه از قتل به اين بزرگي خبردار باشد و اين تيتر را بزند! من تاکيد مي‌کنم انتشار اين مصاحبه کاملاً اتفاقي بوده و ما اطلاعي از قتل آقاي مهرجويي و همسرشان نداشتيم‌.
او سپس توضيح مي‌دهد: خبرنگار ما اين مصاحبه را چند روز پيشتر با همسر آقاي مهرجويي انجام داده بود و مصاحبه مجددي با ايشان براي تکميل گرفت که صبح روز گذشته اين مصاحبه توسط خبرنگارمان تکميل شد و ما آن را براي چاپ آماده کرديم‌. اگر تاکيدمان در تيتر روي سنتور و دزدي آن بود، مسئله احساسي کار برايمان مهم بود وگرنه اين خبر کاملاً اتفاقي بوده است‌. من تاکيد مي‌کنم صبح روز گذشته، خبر چيده شد و روزنامه اعتماد بعدازظهر شنبه حدود ساعت 6 و 7 عصر بسته شد و کار اين گفت‌وگو تمام شده بود و ما هيچ خبري از قتل نداشتيم‌. من خودم هم ساعت دو نيمه شب اين خبر تلخ را شنيدم و بسيار شوکه شدم‌. صحت اين امر از تيتر ما کاملا مشخص است (سنتور علي سنتوري را دزديدند)‌. من هنوزم نمي‌دانم قتل دقيقاً چه ساعتي اتفاق افتاده است‌.
همسر مهرجويي به خبرنگار اعتماد گفته بود: «پيش از اين هم مدتي قبل يکسري وسايل از جمله سنتور مربوط به فيلم سنتوري را از خانه ما سرقت کردند که در حال حاضر وکيل همسرم پيگير کارهاي قانوني اين موضوع است‌.»
مهرجويي، کارگرداني مولف
مهرجويي که روزگاري به آمريکا رفت تا در دانشگاه فقط سينما بخواند، رشته اصلي‌اش را به فلسفه با گرايش سينما تغيير داد و در دهه 1340 شروع به فيلمسازي کرد تا سال 48 که يکي از آثار ماندگار سينماي ايران يعني «گاو» را ساخت؛ فيلمي که توليدش سختي‌هاي خود را داشت و تهيه‌کننده‌هاي زيادي آن را رد مي‌کردند، چون آن روزها دور، دورِ فيلم‌هايي مثل «گنج قارون» با رقص و آواز بود‌.
او در همان سال‌هاي قبل از انقلاب چند فيلم ديگر از جمله «دايره مينا» را ساخت و چند سال بعد از انقلاب هم با «اجاره نشين‌ها» يکي از بهترين فيلم‌هاي کمدي سينما را ثبت کرد‌.
مهرجويي در سال 68 تصميم به ساخت فيلمي مي‌گيرد که هيچ تهيه‌کننده‌اي حاضر به همکاري براي توليد آن نمي‌شود، چون آن را در فروش موفق نمي‌دانند ولي مهرجويي که دوست داشت آنچه را در سر دارد بسازد براي اولين بار خودش تهيه‌کنندگي يک فيلم را برعهده مي‌گيرد و اين طور مي‌شود که «هامون»، يکي از به يادماندني‌ترين فيلم‌هاي مهرجويي و سينماي ايران مي‌شود‌.
«بانو»، «سارا»، «پري»، «ليلا»، «بماني»، «درخت گلابي» و «مهمان مامان» ديگر کارهاي مهم و شاخص اين فيلمساز در دهه‌ 70 و اوايل دهه 80 بودند تا اينکه سال 85 «سنتوري» ساخته شد؛ فيلمي که در جشنواره فجر تحسين‌برانگيز بود و جايزه هم گرفت، اما شبِ اکران عمومي‌اش توقيف شد‌. اين توقيف که ضربه سختي براي مهرجويي بود، سه ماه بعد به قاچاق دي‌وي‌دي فيلم ختم شد‌.
او که در تمام اين سال‌ها مشغول نوشتن و ترجمه هم بوده، پس از «سنتوري» به‌سراغ ساخت فيلم‌هايي رفت که ديگر مثل قبل علاقه‌مندان و مخاطبانش را راضي نمي‌کرد؛ فيلم‌هايي که اگرچه شايد با دغدغه شخصي و اجتماعي مهرجويي ساخته شدند اما انتظار طرفداران مهرجويي را برآورده نکردند و اين تصور را پيش آوردند که شايد دوران اوج او هم با تاراج «سنتوري» به پايان رسيده است‌.
اما مهرجويي که چند سالي بود مي‌خواست قصه‌اي ديگر از «سنتوري» بسازد، در آستانه نهمين دهه زندگي‌اش فيلم «لامينور» را ساخت که سال گذشته اکران شد‌.
پيام تسليت حسن روحاني
رئيس‌جمهور پيشين کشورمان، در پيامي ضايعه فقدان داريوش مهرجويي و همسرش را در پي قتل دلخراش ايشان تسليت گفت‌.
متن پيام به اين شرح است: خبر ناگوار قتل آقاي داريوش مهرجويي، کارگردان برجسته سينماي ايران و همسر محترمشان خانم وحيده محمدي‌فر، موجب بهت و تاسف فراوان شد‌. آقاي مهرجويي نامي ماندگار در تاريخ سينماي ايران، از بانيان موج نوي سينما و خالق فيلم‌هاي برجسته‌اي است که در آن تفکر فلسفي، ارزش‌هاي انساني و دغدغه‌هاي اجتماعي را با هنر سينما پيوند داده است‌. مهرجويي با فيلم‌هاي خود خاطرات چندين نسل مردم ايران را شکل داده و آنان را با مفاهيم عميق و ناب انساني و اخلاقي آشنا کرده است‌. اينجانب با تسليت اين رخداد دلخراش و ضايعه فقدان آقاي مهرجويي و همسرشان به جامعه فرهنگي و هنري ايران، اميدوارم مسئولان امر با پيگيري اين جنايت فجيع و گزارش کامل و شفاف کليه ابعاد و زواياي آن، موجب آرامش رواني جامعه و رفع شايعات و نگراني‌ها بين مردم عزيز، نخبگان گرامي و هنرمندان شريف کشور شوند‌.
 
 
گزارش پزشکي قانوني در مورد داريوش مهرجويي و همسرش
 
رئيس کل دادگستري استان البرز گفت: طبق گزارش پزشکي قانوني علت فوت داريوش مهرجويي و همسرش برخورد چاقو يا جسم برنده و نوک تيز بوده است‌.
به گزارش قوه قضاييه،حسين فاضلي هريکندي رئيس کل دادگستري استان البرز درباره آخرين جزئيات پرونده قتل داريوش مهرجويي و همسرش اظهار کرد: گزارش پزشکي قانوني درمورد قتل داريوش مهرجويي و همسرش تهيه شده است‌.
وي افزود: براساس گزارش پزشکي قانوني پس از انجام کالبدگشايي علت فوت مرحوم مهرجويي و همسرش خونريزي شديد به دليل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو يا جسم برنده و نوک تيز به بدن اعلام شده است‌.
رئيس کل دادگستري استان البرز بيان کرد: ضرباتي با چوب و يا جسم سخت نيز به سر مرحوم مهرجويي برخورد کرده است که منجر به شکستگي سر نشده و علت فوت نبوده است‌.
فاضلي هريکندي گفت: طبق گزارش پزشکي قانوني فرضيه‌ها درمورد تجاوز درمورد هر دو نفر از مقتولين منتفي است‌.
رئيس کل دادگستري استان البرز تاکيد کرد: دستورات قضايي براي شناسايي و دستگيري عامل يا عوامل اين جنايت در سريع‌ترين زمان ممکن به مقامات قضايي و انتظامي استان البرز صادر شده و تاکيد مي‌شود از هرگونه گمانه‌زني در خصوص مسبب يا مسببين اين جنايت تا زمان روشن شدن ابعاد پرونده خودداري شود‌.
کد مطلب: 204643
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *