۰
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
بررسی ليست‌های انتخاباتی درون جناحی اصولگرايان

جريان خالص‌ساز به اصولگرايان هم رحم نمی کند

با اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌و مشخص شدن اسامي‌افرادي که تاييد صلاحيت شدند، گروه‌هاي سياسي اقدامات اوليه رايزني براي تهيه ليست‌هاي انتخاباتي خود را آغاز کرده اند.
جريان خالص‌ساز به اصولگرايان هم رحم نمی کند
گروه سياسي: با اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌و مشخص شدن اسامي‌افرادي که تاييد صلاحيت شدند، گروه‌هاي سياسي اقدامات اوليه رايزني براي تهيه ليست‌هاي انتخاباتي خود را آغاز کرده اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين بين تهران از اهميت بسياري در انتخابات‌هاي مختلف برخوردار است و غير از سه دوره اي که علي لاريجاني به عنوان نماينده از قم نامزد شد و سپس به رياست مجلس انتخاب شد، تقريبا تمامي‌سرليست‌هاي تهران که بيشترين آرا را کسب کرده و نفر اول شده بودند، به رياست مجلس انتخاب شدند.
در دوره اول آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني از حوزه انتخابيه تهران سه دوره، مهدي کروبي از حوزه انتخابيه تهران دو دوره، حجت الاسلام ناطق نوري از حوزه انتخابيه تهران دو دوره، غلامعلي حداد عادل و محمدباقر قاليباف از حوزه انتخابيه تهران هرکدام يک دوره به عنوان روساي مجلس شوراي اسلامي‌انتخاب شدند. در دوره آينده با توجه به رد صلاحيت‌هاي صورت گرفته و اينکه اصلاح طلبان قرار نيست بصورت سازمان يافته در انتخابات شرکت کنند و ليست‌هاي انتخاباتي بدهند، برخلاف مجلس دهم که با حضور اصلاح طلبان اصولگيان با ميانجي گري حدادعادل يک ليست را ارايه کردند، اين بار تقريبا اصولگرايان خود را بي رقيب مي‌دانند و به دنبال تهيه ليست‌هاي مختلف هستند.
دعوا براي سرليستي
در اين ميان اصولگرايان عضو مبنا و شانا قطعا به دنبال سرليستي حدادعادل يا قاليباف خواهند بود و شريان و پايداري نيز مرتضي آقا تهراني را دربالاي ليست خود قرار خواهند داد. شايد طيفي از اصولگراياني که به دنبال حضور مستقل در انتخابات هستند مانند آبادگران و اصولگرايان معتدل و اعتداليون متمايل به اصلاح طلبان و حتي کارگزاني‌ها که تعداد بسياري از آنها رد صلاحيت شده اند، به دنبال سرليستي محمدرضا باهنر باشند.
در اين بين اصولگرايان سعي مي‌کنند که وزن خود را در ليست‌هاي مختلف بالا ببرند و حتي و با احتمال بسيار کم اگر به اجماع برسند و ليستي واحد بدهند، اما دعوا و چانه زني براي قراردادن اعضاي متبوع خود در اين ليست بسيار شديد خواهد بود، زيرا به دنبال اين هستند که نيروهاي خود را در پارلمان وارد کنند تا بتوانند هرچه بيشتر از دولت همسوي خود سهم بيشتري بگيرند و بريده کيک بيشتري را بردارند. مانند همين دوره که سهم شخص رييس مجلس از معاونان وزراي دولت بود.
بنابراين اين دوستي و مودت در ليست‌هاي مختلف تنها تا صبح روز انتخابات دوام خواهد آورد از اولين لحظات راي گيري نگاه درون جناحي متفاوت شده و به دنبال برنامه‌ريزي براي کسب غنائم بيشتر از دولت هستند.
جدال باهنر و قاليباف ديدني است
در اين بين نمي‌توان نقش باهنر به عنوان سياستمداري کهنه کار را انکار کرد، وي که سابقه بيشترين حضور به عنوان نماينده در مجلس را دارد آموخته‌هاي خود را از لابي‌هاي پشت پرده هرم سبز در رايزني‌هاي انتخاباتي نشان خواهد داد و قطعا براي دو عضو ارشد ديگر جناح راست خط و نشان خواهد کشيد.
از هم اکنون نام وي به عنوان يکي از نامزدهاي بلقوه رياست دوره بعدي مجلس مي‌توان نام برد. ولي در اين بين دست و پنجه نرم کردن با قاليباف که در سابقه سياسي وي مي‌توان ديد که براي رسيدن به اهداف خود دست به هرکاري مي‌زند و حتي روزي خود را اصولگراي اصلاح طلب معرفي مي‌کرد، کاري ساده نخواهد بود. البته نقش دولت را نيز نمي‌توان در اين ميان از نظر دور داشت؛ يعني بايد ديد که دولت مي‌تواند وکيل الدوله‌ها را بر سر يک ميز بنشاند و درباره رياست مجلس آينده به يک جمع بندي کاملي برسد.
تهران شاخصي براي کشور
تاريخ نشان داده که تهراني‌ها به عنوان سياسي ترين مردم کشور يا به ليست راي مي‌دهند و يا اصلا پاي صندوق‌هاي راي حاضر نمي‌شوند. حالا تصور کنيد که ليستي در تهران منتشر شود که در بالاي آن محمدرضا باهنر حضور داشته باشد و در آن ليست افرادي مانند محمدباقر نوبخت و يا اصلاح طلبان معدودي که توانسته اند از زير تيغ تاييد صلاحيت‌ها عبور کند، منتشر شود، آن زمان بايد ديد که در پشت پرده اصولگرايان حاضر براي حضور در انتخابات و ارايه ليست‌ها چگونه خواهد بود.
اين بار آيت الله مهدوي کني شيخ اصولگرا نيست که بخواهد آنها را پشت يک ميز جمع کند و به نصيحت آنها بپردازد، قطعا دعوا بالاخواهد گرفت و اصولگرايان همديگر را متهم به سهم خواهي خواهند کرد.
بايد ديد که آنچه درباره همگرايي و همراهي ميان اصولگرايان در همايش مبنا پرتعداد تکرار شد، نتيجه اي عيني خواهد داشت و يا جريان خالص سازي اصولگرايان ياران خود را ترد و حذف خواهد کرد.
کد مطلب: 206573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *