۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
قيمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی صعودی شدند

بازار خودرو در بن‌بست واردات

ازار خودرو در چندماه گذشته وارد رکود شديد قيمتي شده بود که دليل آن اميد بازار و فعالين آن به واردات بي قيد و شرط خودروهاي خارجي به کشور بوده است؛ اما رفته رفته با اتفاقاتي که در اين حوزه رخ داد اميدها به نا اميدي گراييد.
بازار خودرو در بن‌بست واردات
گروه اقتصادي- حسين قباديان: بازار خودرو در چندماه گذشته وارد رکود شديد قيمتي شده بود که دليل آن اميد بازار و فعالين آن به واردات بي قيد و شرط خودروهاي خارجي به کشور بوده است؛ اما رفته رفته با اتفاقاتي که در اين حوزه رخ داد اميدها به نا اميدي گراييد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پس از ماه‌هاي بلاتکليفي و معطلي، عرضه خودروهاي وارداتي آغاز شده است، که با توجه به وعده وزارت صمت مبني بر ورود 60 هزار دستگاه خودروهاي وارداتي به نظر باز هم اهداف مد نظر محقق نخواهد شد.
به بيان ساده، اين همه سر و صدا، تبليغات در خصوص واردات خودرو هياهو براي هيچ بوده است.بنابر اين گزارش، در ابتدا که دولت با تغيير شرايط واردات خودروهاي کارکرده دسترسي متقاضيان عادي جامعه را از اين خودروها قطع کرده است بطوريکه انجام واردات اينگونه خودروها منوط به داشتن کارت بازرگاني است و اين در حاليست که در ابتداي طرح اين مصوبه قرار بر اين بود که هر کسي با کارت ملي خود مي‌تواند خودرو وارد کند اما در ادامه اينطور پيش نرفت. بر اساس اين گزارش، برخلاف وعده دولت در تسهيل امور براي واردات 200هزار خودروي وارداتي کارکرده، تاکنون که چهارماه به پايان سال بيشتر زمان نداريم هيچ خودرويي از بابت اين مصوبه دولتي وارد بازار نشده است. همچنين قيمت گذاري بالاي خودروهاي وارداتي توسط شرکتها صداي فعالين اين بازار را در آورده است و همين موضوع نه تنها تاثيري در کاهش قيمتها در بازار نداشته است بلکه درچند هفته اخير باعث رشد نسبي قيمت‌ها در بازار خودرو شده است. ارزيابي بازار وارداتي‌ها از تداوم رشد قيمت اين دسته از خودروها حکايت دارد، بطور مثال «ميتسوبيشي اوتلندر» در هفته گذشته يک ميليارد تومان افزايش قيمت داشت و اين رشد در دو هفته گذشته به 2 ميليارد و 500 ميليون رسيد.براساس رصد بازار بررسي برخي از خودروهاي وارداتي در آخرين هفته آبان ماه رشد حداقل 100 ميليوني و حداکثر يک ميلياردي داشتند.
در هفته‌اي گذشت قيمت قطعي برخي از خودروهاي وارداتي هم مشخص شد. مثلا دو محصول جتا که زيرمجموعه فولکس واگن محسوب‌ مي‌شوند بين 2 تا 2.5 ميليارد قيمت‌گذاري شدند. اما قيمت مصوب وارداتي‌ها نتوانست نظر اين بازار را جلب کند و با اين شرايط شاهد افزايش قيمت اين خودروها در بازار بوديم.
قيمت وارداتي‌ها در بازار
اما خودروهاي وارداتي در هفته سپري شده با چه قيمتي معامله شدند؟ خبرگزاري بازار در گزارشي به ارزيابي قيمت‌ها در هفته پاياني آبانماه پرداخته است. بر اساس اين گزارش، «آزرا» مدل 2019 در هفته گذشته با کارکرد 37 هزار کيلومتر با قيمتي در حدود 4 ميليارد و 600 تا 4 ميليارد و 950 در بازار قيمت‌گذاري شد، اين روند نسبت به هفته پيش از آن ثبت شده است. دامنه نوساني به وجود آمده در قيمت خودرو به قيمت‌گذاري از سوي فروشندگان باز مي‌گردد، بطوريکه نبود نظارت قيمت خودروهاي وارداتي موجب شده تا برخي از اين خودروها که در بازار طرفدار بيشتري دارند با قيمت‌هاي متفاوت از سوي مالکان عرضه شوند.از ديگر خودروهايي وارداتي مي‌توان به «رنوتاليمسان» مدل 2018 اشاره کرد.
اين خودرو در اين هفته با کارکرد 60 هزار کيلومتر هم در بازار بازه قيمتي 3 ميليارد و 300 ميليون تا 3 و ميليارد 500 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد که نسبت به بازه زماني مورد بررسي مي‌توان گفت رشدي گفت رشدي حدود 300 ميليوني داشته است.اما «النترا» مدل 2018 هم در هفته سپري شده با کارکرد 30 هزار تا کارکرد با دامنه نوساني 2 ميليارد و 700 ميليون تا 2 ميليارد و 900 ميليون در بازار قيمت‌گذاري شد و با اين دامنه نوسان افزايش 300 ميليوني را تجربه کرد.اما «ميتسوبيشي اوتلندر» در هفته سپري شده با کارکرد 10 هزار کيلومتر با بازه قيمتي 4 ميليارد و 350 ميليون تا 4 ميليارد و 500 ميليون قيمت‌گذاري خورد. اين خودرو در بازه زماني مورد بررسي رکورد افزايش قيمت را شکست و دامنه نوسان آن به يک ميليارد تومان رسيد.همچنين ارزيابي‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX35» مدل 2018 بدون کارکرد هم در هفته سپري شده با قيمت 4 ميليارد و 500 ميليون تومان در بازار قيمت گذاري شد و رشدي 700 ميليوني داشت. از سوي ديگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هيوندا سانتافه» نيز در اين هفته 5 ميليارد و 200 ميليون تومان معامله شد و با اين شرايط با افزايش 100 ميليوني وارد کانال جديد شد.
کد مطلب: 206599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *