۰
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۳
صدور مجوز برای آزادسازی پول‌های ایرانی از سوی عراقی‌ها رد شد

دلار در سردرگمی ‌بازی عراق

چراغ سبزی که رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی به دلار نشان داده در صورتی که ادامه دار باشد و سیگنال‌های بیشتری در مورد کاهش تنش منتشر شود می‌تواند کاهش دوباره دلار را رقم بزند .
دلار در سردرگمی ‌بازی عراق

گروه اقتصادی – شهرام صدوقی: چراغ سبزی که رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی به دلار نشان داده در صورتی که ادامه دار باشد و سیگنال‌های بیشتری در مورد کاهش تنش منتشر شود می‌تواند کاهش دوباره دلار را رقم بزند .
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بازار ارز روز چهارشنبه پس از تقویت قیمتها در روزپیش از آن به دلیل واکنش به سیگنال عراقی با ریزش قیمتها مواجه شد، بطوریکه قیمت دلار با افت حدود 300 تومانی در بازار دیروز از کانال 49 هزار تومان منصرف شد و تا میانه‌های کانال 48 هزار تومان عقب نشست و همچنین ارز یورو نیز از کانال 55 هزار تومان برگشت و در میانه‌های کانال 54 هزار تومان ایستاد. بازار ارز اگرچه روزگذشته به خبر رویترز مبنی بر موافقت آمریکا برای پرداخت پولهای ایران از سوی بانکهای عراق واکنش نشان داده و قیمتها در این بازار با افت قیمتها مواجه شده است اما وزیر برق در واکنش به خبر این خبرگزاری امریکایی تاکید کرد که وزارتخانه اش هیچ مجوز رسمی‌درباره اجازه عراق برای پرداخت بدهی‌های گازی به ایران دریافت نکرده است. هرچند گفته می‌شود که ایران همچنان برای استفاده از پول خود در بانک غیر عراقی هم فقط می‌تواند کالاهای غیر تحریمی‌با مجوز آمریکا تهیه کند، ولی همانطور که در گذشته آزادی سه میلیارد دلار نشانه ای از بهبود روند مذاکرات بوده است، ارایه چنین مجوزی از سمت ایالات متحده به عراق آن هم یک روز پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران می‌تواند به معنای پیشرفت در مذاکرات غیر رسمی‌باشد. بر اساس این گزارش، پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران در روز دوشنبه، رویترز در گزارشی در روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا طی معافیت ۱۲۰ روزه به عراق اجازه داده است تا پول برق ایران را به حساب بانک غیرعراقی واریز کند. اما روزگذشته خبرگزاری رسمی‌عراق (واع) به نقل از زیاد علی فاضل، وزیر برق کشورش خبری را منتشر کرد مبنی برآنکه موضوع اجازه امریکا به عراق برای پرداخت بدهی‌های عراق بابت خرید گاز از ایران به مدت 120 روز، تنها در رسانه‌ها منتشر شده و هیچ دستور رسمی‌به ما نرسیده است.

وزیر برق عراق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی‌عراق ادامه داد: مبالغ بلوکه شده‌ای متعلق به طرف ایرانی وجود دارد و پرداخت آن یا به صورت نقدی و یا از طریق تهاتر با نفت است.وی اظهار داشت: در صورت موافقت امریکا با پرداخت این بدهی‌ها، می‌توان بخشی از این اموال را نقدی و بخشی دیگر را با تهاتر نفتی پرداخت کرد.گفتنی است با توجه به اظهارنظر وزیر عراقی پس از اعلام خبر رسمی‌خبرگزاری رویترز به نظر می‌رسد که عراق علاقه‌ای به پرداخت نقدی پول‌های بلوکه شده ایران با ارز دلار ندارد و گام در راه تهاتر مواد غذایی و دارو برمی‌دارد که همین موضوع بازار ارز را وارد یک بازی می‌کند.
پیش از این، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که امریکا به عراق اجازه پرداخت بدهی‌های خود بابت خرید سوخت از ایران «از طریق بانک‌های غیر عراقی» را داده است.بر اساس این گزارش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا اسناد معافیت 120 روزه‌ای را امضا کرده که به عراق اجازه می‌دهد بدهی‌های خود به ایران بابت فروش گاز را از طریق کشوری سوم و بانک‌های غیر عراقی پرداخت کند.این مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که این اموال هرچند از عراق خارج می‌شود اما در حساب طرف سوم هم مشمول نظارت‌ها و تحریم‌های امریکایی است تا فقط برای کالاهای بشردوستانه هزینه شود.
کد مطلب: 199497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *