; ?>; ?> موافقت تل‌آويو با تمديد آتش بس - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
واشنگتن خواستار توقف تبادل آتش شد

موافقت تل‌آويو با تمديد آتش بس

ارتش اسرائيل تمايلی به ادامه جنگ با حماس ندارد
هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژيک شوراي امنيت ملي کاخ سفيد گفت:« اسرائيلي‌ها موافقت کردند براي آزادي اسيران بيشتر و رساندن کمک‌هاي بيشتر به توقف جنگ در غزه ادامه دهند.»
موافقت تل‌آويو با تمديد آتش بس
گروه بينالملل-خاطره میرزا: هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژيک شوراي امنيت ملي کاخ سفيد گفت:« اسرائيلي‌ها موافقت کردند براي آزادي اسيران بيشتر و رساندن کمک‌هاي بيشتر به توقف جنگ در غزه ادامه دهند.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«جان کربي» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژيک شوراي امنيت ملي کاخ سفيد، درباره تعداد اسراي اسرائيلي نزد حماس به شبکه «اي بي سي نيوز» گفت: ما تعداد واقعي اسيران اسرائيلي را نمي‌دانيم اما انتظار داريم 200 يا بيشتر باشند.
کربي تصريح کرد، «احتمال مي‌دهيم 7 الي 20 آمريکايي ديگر در غزه باشند.»
او گفت: حماس همه گروگان‌ها را کنترل نمي‌کند و گروه‌هاي ديگري نيز برخي از آن‌ها را در اختيار دارند، با اين حال مسئوليت رديابي اين اسيران بر عهده حماس است.
کربي افزود: حماس همچنين اعلام کرده که علاقه‌مند به ادامه قرارداد توقف جنگ است اما بايد روزانه 10 گروگان را آزاد کند.
وي تصريح کرد: ما مي‌خواهيم آتش‌بس موقت طولاني‌تر شود تا زماني که بتوانيم همه اسيران را خارج کنيم. اسرائيلي‌ها موافقت کردند که براي آزادي گروگان‌هاي بيشتر و رساندن کمک‌هاي بيشتر به توقف جنگ ادامه دهند. کربي همچنين خبر داده «بايدن و نتانياهو توافق کردند مدت زمان آتش‌بس براي آزادي اسرا را تمديد کنند که براي اسرائيل و منطقه خوب است». اظهارات اين مقام آمريکايي در حالي است که «آوير جندلمان» سخنگوي کابينه رژيم صهيونيستي در سخناني در اين باره گفت: حماس مي‌داند که ما آماده تمديد توافق آتش‌بس هستيم و ما خواستار آزاد شدن 50 اسرائيلي ديگر هستيم. طبق گزارش شبکه الجزيره، وي گفت:« 184 نفر توسط حماس اسير شده‌اند و 80 نفر از آنها دو تابعيتي هستند.اگر حماس خواستار تمديد توافق آتش‌بس است بايد در ازاي هر روز تمديد، 10 اسرائيلي را آزاد کند.»
وي در بخش ديگري از اظهاراتش اعلام کرد: دست‌کم 1200 اسرائيلي در اين مدت کشته و بيش از 9 هزار تن ديگر مجروح شده‌اند.
اين مقام صهيونيست در ادامه اعلام کرد که از ابتداي جنگ 392 نظامي اين رژيم کشته شده‌اند.
ادامه قدرتنمايي حماس
برخي رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي تاکيد کردند که جنبش حماس موفق شد که نشان دهد در شمال نوار غزه شکست نخورده و يحيي السنوار، رئيس دفتر اين جنبش در غزه فاجعه‌اي را براي صهيونيست‌ها رقم زد.روزنامه «يسرائيل هيوم» با اشاره به اين تحولات نوشت، حماس با فروپاشي فاصله دارد. اين رسانه رژيم صهيونيستي در ادامه تداوم عمليات‌هاي نظامي ارتش اين رژيم عليه نوار غزه را با هدف «در هم شکستن» حماس خواستار و مدعي شد، رسيدن به اين هدف براي پيروزي «اسرائيل» در جبهه شمالي (تقابل با حزب‌الله لبنان) نيز اهميت دارد.   پيامدهاي عملکرد ضعيف ارتش عليه حماس منطقه‌اي خواهد بود، ارتش پس از گذشت حدود 50 روز از جنگ بارها و بارها اين پيام را تکرار مي‌کند که «رهبري حماس و کنترل آن در شمال نوار غزه به شدت آسيب ديده و بيشتر گردان‌هاي آن در اين منطقه متلاشي شدند» در حالي که از زمان آغاز آتش‌بس کاملا عکس اين در حال وقوع است.روزنامه «يسرائيل هيوم» در ادامه نوشت، نيروهاي مقاومت به وضوح به دستورات رهبران خود در خصوص آتش‌بس پايبند هستند و اين نشان‌دهنده سازماندهي بالاي آنهاست و علاوه بر اين، عمليات آزادسازي اسرا از نوار غزه کاملا به همان شکلي که حماس مي‌خواهد، در حال اجراست و اين جنبش در حال ديکته هويت اسرايي است که آزاد مي‌کند و همينطور جدول زماني براي آزادي آنها را تعيين مي‌کند.شوفال نوشت، السنوار با اين قرارداد توانست حملات تل‌آويو را که در اوج خود بود، متوقف کند؛ او با در پيش گرفتن اقدامات بيشتري براي تمديد آتش‌بس تا حداکثر زمان ممکن تلاش خواهد کرد تا به اين ترتيب از آن براي ساماندهي نيروهاي مقاومت، تجهيز دوباره آنها به سلاح و آماده‌ کردن آنها در برابر تدوام عمليات صهيونيست‌ها در نوار غزه استفاده کند.
بي رغبتي ارتش اسرائيل به ادامه جنگ
روزنامه عبري زبان هاآرتص گزارش داشت، جنبش حماس موفق شده نشان دهد که در شمال نوار غزه شکست نخورده، گرچه کنترل آن در آنجا آسيب ديده و اين جنبش به شدت به دنبال تمديد آتش‌بس است و به قطر اعلام کرده که براي يافتن صهيونيست‌هاي بيشتري از همان گروهي که در قرارداد ذکر شده، تلاش خواهد کرد.
همچنين هاآرتص نوشت، با وجود اينکه عدم ازسرگيري جنگ خطراتي را با خود به همراه دارد از جمله ساماندهي نيروهاي حماس و ايجاد تغييراتي در آمادگي ارتش رژيم صهيونيستي، اما ارتش نيز به زماني براي احياي نيروهاي خود و تجهيزشان براي گام بعدي نياز دارد.
حماس از آتش‌بس براي قدرت‌نمايي در بخش شمالي نوار غزه استفاده مي‌کند؛ چنين کارهايي براي رهبري حماس از اين منظر که نشان دهد در شمال نوار غزه شکست نخورده و مي‌تواند با وجود استقرار نيروهاي ارتش در نزديکي آن، نيروهاي خود را به آنجا اعزام کند، اهميت دارد.
چهارشنبه گذشته و پس از چند روز مذاکره غيرمستقيم، رژيم صهيونيستي و مقاومت فلسطين به توافق براي آتش‌بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست يافتند و امروز چهارمين و آخرين روزي است که با ميانجي‌گري قطر و طرف‌هاي بين‌المللي آتش‌بس برقرار است. طبق توافق تبادل اسرا که جمعه مرحله اول آن اجرايي شد، در مقابل آزادي هر اسير اسرائيلي، سه اسير فلسطيني از زندان‌هاي رژيم صهيونيستي آزاد مي‌شوند. اين توافق در حالي انجام شد که رژيم صهيونيستي مجبور به پذيرش شروط مقاومت شد. صبح جمعه و در اولين روز از اجراي آتش‌بس، هزاران نفر از مردم فلسطين که در پي حملات شديد رژيم صهيونيستي مجبور به ترک خانه‌هاي خود در شمال غزه و حضور در جنوب اين باريکه شده بودند، بار ديگر به محل زندگي خود بازگشتند.
کد مطلب: 207133
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *