۰
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
بايدن «پيام خصوصی» به ايران فرستاده است

کتمان افزايش تخاصم آمريکا با ايران

واشنگتن بر پرهيز از جنگ نيابتی با تهران در دريای سرخ تاکيد کرد
آمريکا با همراهي بريتانيا به مواضع دولت يمن حمله کرده‌ است؛ اقدامي که سطح تنش بين واشنگتن و تهران را به شدت افزايش مي‌دهد. حالا مقامات آمريکايي‌ سيگنال متفاوتي ارسال مي‌کنند.
کتمان افزايش تخاصم آمريکا با ايران
گروه ديپلماسي- مهدي يزدي: آمريکا با همراهي بريتانيا به مواضع دولت يمن حمله کرده‌ است؛ اقدامي که سطح تنش بين واشنگتن و تهران را به شدت افزايش مي‌دهد. حالا مقامات آمريکايي‌ سيگنال متفاوتي ارسال مي‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس‌جمهوري آمريکا اعلام کرد که واشنگتن پيامي خصوصي به ايران درباره «حوثي ها» (انصارالله) ارسال کرده است.بايدن روز شنبه به وقت محلي قبل از عزيمت به محل اقامت رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا به کمپ ديويد به خبرنگاران در کاخ سفيد گفت: «ما اين پيام را به صورت خصوصي تحويل داديم و مطمئن هستيم که به خوبي آماده هستيم.»
رئيس جمهوري آمريکا روز جمعه به وقت محلي در پنسيلوانيا هم در جمع خبرنگاران، با «تروريستي» خواندن گروه انصارالله يمن، آنها را تهديد کرد و گفت که اگر به رفتارهاي جسورانه و حملات خود ادامه دهند، ايالات متحده آمريکا به آنها پاسخ خواهد داد.
جو بايدن درباره حمله 10 کشور به رهبري واشنگتن به مواضع انصارالله يمن مدعي شد: فکر نمي‌کنم در حملات شب گذشته هيج  غيرنظامي کشته شده باشد و  اين دليل ديگري بر موفقيت آميز بودن  آن است.
بايدن در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا در جنگ نيابتي با ايران است؟ پاسخ داد: «خير. من قبلا پيام را به ايران رسانده ام. آنها مي‌دانند که نبايد هيچ کاري انجام دهند. ايران خواهان جنگ با ما نيست.»
درهمين حال،جان کربي سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي آمريکا روز جمعه به وقت محلي در گفت و گو با شبکه ام اس ان بي سي ادعا کرد: ما به دنبال درگيري با ايران نيستيم. ما به دنبال تشديد تنش نيستيم و دليلي براي تشديد آن فراتر از آنچه در چند روز گذشته رخ داد وجود ندارد. اين سخنگوي دولت بايدن افزود: حوثي‌ها (انصارالله يمن) بايد حملات خود را متوقف کنند و ما در انجام اقدامات بيشتر براي محافظت از کشتي‌هاي خود ترديد نخواهيم کرد. ما تعهدات خود را براي حفاظت از ناوبري بين المللي جدي مي‌گيريم و اميدواريم حوثي‌ها پيام را درک کرده باشند. اين مقام ارشد کاخ سفيد در عين حال مدعي شد: طرف مسئول تشديد و افزايش تنش، حوثي‌ها و کساني هستند که از آنها حمايت مي‌کنند.
کربي درباره حمله شب گذشته 10 کشور به رهبري آمريکا به مواضع انصارالله يمن نيز گفت: اطلاعات اوليه ما حاکي از آن است که ضربات ما، نتايج بسيار خوبي داشته است.ما هشدارهاي بسياري به حوثي‌ها ارسال کرديم اما آنها پاسخ مثبتي ندادند و حملات روز گذشته پيامي به آنها بود. ما با شرکاي خود در منطقه و خارج از آن مشورت مي‌کنيم و به اين کار در آينده هم ادامه خواهيم داد.
اين مقام دولت بايدن مدعي شد: اميدوارم اين پيام براي حوثي‌ها واضح بوده باشد. هدف ما کاستن توانمندي‌هاي موشکي آنها بود. آنها به کشتي‌هايي حمله کردند که هيچ ارتباطي با جنگ کنوني غزه ندارد.
نکته اينجاست که بنا به نوشته فايننشال تايمز، تلاش دولت بايدن براي مهار بحران در خاورميانه و ايفاي نقش بازدارندگي براي کاهش تنش‌ها پس از حملات [وحشيانه رژيم] اسرائيل به غزه، ‌نه تنها سودي نداشت، بلکه ارتش آمريکا را به درگيري نظامي مستقيم در منطقه کشانده است.
اين گزارش يادآوري مي‌کند که تنها يک روز پس از آغاز جنگ ميان رژيم صهونيستي و حماس، ايالات متحده جديدترين و پيشرفته‌ترين ناو هواپيمابر خود را به شرق مديترانه فرستاد و واشنگتن اميدوار بود که گروه ناو جنگي يواس‌اس جرالد آر فورد، به همراه نيروهاي نظامي بيشتر بتواند بحران را در منطقه مهار کند. با اين حال ايالات متحده و انگليس، با حمله به يمن ‌بزرگ‌ترين عمليات نظامي خود را در اين درگيري‌ها انجام دادند.
فايننشال تايمز عمليات نظامي آمريکا عليه يمن را منجر به کشانده شدن نيروهاي آمريکايي به عمق بحران و خطر گسترش درگيري‌ها در منطقه ارزيابي و اضافه کرد: [اين] همان چيزي است که دولت بايدن از آغاز حملات [رژيم] اسرائيل به غزه، ‌به دنبال اجتناب از آن بود. اين گزارش تاکيد کرده که معضل بايدن اين است که چگونه واکنش به اقدامات خصمانه دشمنان اسرائيل در منطقه را با تلاش براي مهار درگيري ميان اين رژيم و حماس متعادل کند.
اين در حالي است که با تداوم جنگ در غزه خطر يک جنگ گسترده‌تر افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر نگراني‌ها درباره اينکه درگيري‌هاي مرزي ميان مقاومت حزب‌الله لبنان و رژيم صهيونيستي ممکن است به يک درگيري تمام‌عيار منجر شود، بيشتر شده است. کارشناسان هشدار مي‌دهند که اگر اين اتفاق بيفتد، ايالات متحده، مجبور به مداخله و مقابله با قدرتمندترين گروه مقاومت در خاورميانه يعني حزب الله لبنان خواهد شد.
دو ديدگاه
مقاله نويس بلومبرگ مي‌نويسد؛ دستکم دو ديدگاه در مورد تصميم آمريکا و انگليس براي حمله به يمن وجود دارد که اگر چه متناقض مي‌نمايند، اما هر دو صحيح هستند. در اين گزارش آمده است: نخستين ديدگاه آن است که اين حملات هم از نظر سياسي و هم براي حفظ بازدارندگي قابل اعتماد در برابر اقدام‌هاي بيشتر ايران و هم‌پيمانانش اجتناب ناپذير بوده و جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا، نمي‌توانست کاري انجام ندهد. ديدگاه دوم و دليل ترديد اوليه وي اين بود که احتمال موفقيت اندک بوده و خطر تشديد تنش‌ها زياد است.
اگر اهداف راهبردي آمريکا، بازگرداندن جريان آزاد تجارت از طريق درياي سرخ، جلوگيري از گسترش منطقه اي جنگ حماس و اسرائيل در غزه و خنثي کردن تلاش‌‌هاي ايران براي توقف عادي ‌سازي روابط اعراب و اسرائيل باشد، حملات جمعه احتمالاً نتيجه معکوس خواهد داشت.
موفقيت در يمن با ميزان انهدام تجهيزات نظامي سنجيده نمي‌شود. احتمال نابودي تمام توانمندي تهاجمي موشکي يمني‌ها که بيشتر آن متحرک بوده و هدف قرار دادن آن بدون حضور تعداد قابل توجهي از سربازان غربي در خاک اين کشور دشوار است، يقيناً صفر است. آنها سال‌ها از بمباران هوايي جنگنده‌هاي پيشرفته آمريکايي نيروي هوايي سعودي و امارات متحده عربي جان سالم به در برده‌اند.
تنها چيزي که اکنون تغيير کرده احتمال تبديل شدن درياي سرخ به يک منطقه جنگي است. در گزارش بلومبرگ عنوان شد: حماس، ايران و متحدان آنها به دنبال دامن زدن به بي اعتمادي و نفرت نسبت به اسرائيل و آمريکا در سراسر خاورميانه هستند، تا جايي که هرگونه ارتباط با اين دو آنچنان نامطلوب شود که رهبران عرب از عربستان سعودي گرفته تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آنها شوند. مردم کوچه و بازار کشورهاي عربي از گذشته از اسرائيل خشمگين بوده و از اقدام‌هاي يمني‌ها در درياي سرخ به عنوان دفاع از مردم غزه حمايت مي‌کردند. ديگر آن آشتي اقتصادي و امنيتي ميان اعراب و اسرائيل که قبل از 7 اکتبر (آغاز عمليات طوفان الاقصي) در جريان بود، از نظر سياسي غيرممکن خواهد بود.
بر اساس يافته‌هاي يک نظرسنجي که 10 ژانويه (20 دي) و از ميان 8 هزار داوطلب در 16 کشور عربي به وسيله «مرکز عربي تحقيقات و مطالعات سياسي» مستقر در دوحه قطر انجام شد، 36 درصد پاسخ دهندگان تعليق روابط يا عادي سازي با اسرائيل را به عنوان مهمترين اقدام براي تحت فشار قرار دادن تل آويو براي پايان دادن به جنگ غزه اعلام کردند.
 از هشت گزينه ديگر، گزينه «ارسال کمک به غزه بدون تاييد اسرائيل» در رده دوم قرار داشت. در همين حال، 89 درصد از پاسخ دهندگان مخالف به رسميت شناختن اسرائيل بوده و 77 درصد آنها آمريکا يا اسرائيل را بزرگترين تهديد امنيتي منطقه مي‌دانستند.
در مقابل، تنها 7 درصد ايران را تهديد اصلي عليه ثبات خاورميانه قلمداد مي‌کردند. گرچه هيچ مدرکي مبني بر تحريک ايران به انجام عمليات حماس وجود ندارد، اما تهران تاکنون از واکنش‌هاي اسرائيل و آمريکا سود برده و اين واقعيت که اسرائيل اکنون به اتهام نسل کشي در ديوان لاهه محاکمه مي‌شود، پيروزي ديگري براي مخالفان تل آويو است.
کد مطلب: 209838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *