۰
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
حملات اسرائيل عليه غزه ادامه دارد

دلشوره غرب درباره تبعات جنگ فرسايشی

عطش جنون‌انگيز بنيامين نتانياهو براي جنگ در غزه ادامه دارد. اسرائيل همچنان به بمباران شديد مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده و طي ساعات گذشته دست به کشتارهايي زده و صدها شهيد و مجروح برجاي گذاشته است.
دلشوره غرب درباره تبعات جنگ فرسايشی
گروه بينالملل - هديه گل محمدي: عطش جنون‌انگيز بنيامين نتانياهو براي جنگ در غزه ادامه دارد. اسرائيل همچنان به بمباران شديد مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده و طي ساعات گذشته دست به کشتارهايي زده و صدها شهيد و مجروح برجاي گذاشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دفتر اطلاع‌رساني دولتي در غزه اعلام کرد که طي 24 ساعت گذشته بيش از 700 نفر در غزه شهيد شده‌اند. اين دفتر رسانه‌اي در بيانيه‌اي با بيان اينکه اشغالگران به جنايات خود عليه فلسطيني‌ها در سراسر نوار غزه ادامه مي‌دهند، تصريح کرد: بيش از يک و نيم ميليون نفر در نوار غزه آواره شده‌اند.
در حالي که درگيري‌ها مجددا بين مقاومت و نيروهاي اشغالگر در حال نفوذ به شرق ديرالبلح در مرکز نوار غزه آغاز شده خبرنگار الجزيره گزارش داد که درگيري‌هاي شديدي بين مقاومت و نيروهاي اشغالگر در محله‌هاي النصر و الشيخ رضوان در شهر غزه رخ داد.
در اين ميان، «هرتزي هالوي» رئيس ستاد ارتش اسرائيل شنبه شب با طرح‌هايي براي ادامه جنگ در نوار غزه موافقت کرد. هالوي در اين باره با تکرار دوباره روياي «نابودي حماس» گفت: ما بر ادامه جنگ براي فروپاشي حماس و فراهم کردن شرايط براي بازگرداندن ربوده شدگان (اسراي صهيونيست) متمرکز مي‌شويم.
هشدار وزير دفاع آمريکا به تلآويو
نکته اينجاست که آمريکا و برخي متحدين اروپايي اسرائيل اگرچه براي حمايت از رژيم صهينيستي دست به هر اقدامي مي‌زنند اما در ميان مواضع آنها نگراني و استرس را به خوبي مي‌توان مشاهده کرد. «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه صراحتا گفته که «اسرائيل در آرزوي نابودي حماس بايد وارد يک جنگ طولاني شود که يک اتفاق باهزينه‌هاي سنگين و سرسآم‌آور است.» در همين حال، «لويد آستين» به تل آويو هشدار داد که اگر از غيرنظاميان فلسطيني در غزه محافظت نکند، در خطر «شکست استراتژيک» قرار دارد. وي گفت: اسرائيل پيروز نخواهد شد مگر اينکه از غيرنظاميان محافظت کرده و کريدورهاي بشردوستانه ايجاد کند.
آستين گفت: «در اين نوع نبرد، مرکز ثقل جمعيت غيرنظامي است. اگر آنها را به آغوش دشمن سوق دهيد شکست استراتژيک را جايگزين پيروزي تاکتيکي خواهيد کرد.حمايت ما از اسرائيل مشروط به مذاکره نيست و هرگز هم نخواهد شد و اجازه نخواهيم داد حماس پيروز شود.»
وزير دفاع آمريکا تاکيد کرد: «راه حل دو دولتي تنها راه خروج از مناقشه فلسطين و اسرائيل است. اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها بايد راهي براي تقسيم سرزميني که آن‌ها را خانه مي‌دانند، بيابند. من بارها براي رهبران اسرائيل روشن کرده‌ام که حفاظت از غيرنظاميان در غزه يک مسؤوليت اخلاقي و يک ضرورت استراتژيک است.»
لويد آستين همچنين گفت که واشنگتن اجازه نخواهد داد روسيه در اوکراين به پيروزي برسد و قصد دارد به کمک‌هاي نظامي به کي‌يف ادامه دهد.
آستين در همايشي که توسط بنياد رياست جمهوري رونالد ريگان در کاليفرنيا برگزار شد، گفت: «ما اجازه نخواهيم داد حماس يا ولاديمير پوتين (رئيس جمهور روسيه) پيروز شوند. ما اجازه نخواهيم داد که دشمنان ما بين ما تفرقه بيندازند يا ما را تضعيف کنند.»
وي ادعا کرد که ايالات متحده همچنان مي‌تواند به تعهدات خود در قبال متحدان خود عمل کند و به طور همزمان به چندين صحنه عمليات نظامي که شامل اسرائيل و اوکراين مي‌شود، کمک کند.
استرس ارتش اسرائيل
«يشاي کلاين»، تحليلگر مسايل سياسي شبکه هفت تلويزيون اسرائيل گفت: «اعتماد به کابينه «اسرائيل» به شدت در چند سال گذشته کاهش يافته، عمليات‌ها و جنگي‌هايي که آنها را قبل از پيروزي متوقف کرديم، باعث شد اعتمادمان به رهبران سياسي را از دست بدهيم. دعواها، مسايل کوچک، فساد و بي‌روحيه بودن رهبران «اسرائيلي» جايگاه آنها را پايين آورده و رهبري و اعتماد به آنها را ضعيف کرد.»
کلاين در ادامه تاکيد کرد: «در جنگ کنوني بي‌اعتمادي و شکاف عميق در مورد فرماندهان امنيتي هم که شکست بزرگي در مطلع شدن از وجود تهديد در شمال و جنوب داشتند، به بي‌اعتمادي به رهبران افزوده شد.»
نگراني‌ها در محافل مختلف رژيم صهيونيستي بابت اين است که در کنار تلفات گسترده‌اي که از زمان آغاز عمليات طوفان الاقصي و به تازگي در عمليات زميني عليه نوار غزه به نيروهاي ارتش اين رژيم وارد شده و همين‌طور خسارت‌هايي که اين ارتش در جبهه شمالي (با حزب‌الله لبنان) متحمل شده، هيچ پيروزي محقق نشود.
همچنين اين نگراني‌ها به دليل افزايش خشم عمومي در ميان ساکنان اراضي اشغالي از عملکرد بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، افزايش سطح شکاف و اختلاف‌نظر ميان دو نهاد امنيتي و سياسي و نيز فرار سربازها از ميدان جنگ است.
روزنامه عبري زبان يديعوت آحارونوت کمي قبل جزئيات اين شکست نظامي و فرار سربازان ارتش از جنگيدن در غزه و برکناري فرمانده يکي از گردان‌هاي اين ارتش و معاونش را فاش کرد و به نقل از سربازهايي که در يکي از کمين‌هاي نيروهاي مقاومت فلسطين گير افتادند، نوشت: ما از هر طرف آتشي جهنمي دريافت کرديم.
وبگاه «واي‌نت» پيشتر اعلام کرد، احتمال بروز بحران بي‌اعتمادي شديد در درون ارتش به دليل برکناري افسراني وجود دارد که در اعتراض به حمايت نکردن از نفوذ آنها با حملات هوايي و توپخانه‌اي و گيرافتادنشان در کميني مرگبار، از ميدان‌هاي جنگ در نوار غزه عقب‌نشيني کردند.
با وجود اينکه ارتش رژيم صهيونيستي گسترده خسارات و تلفات انساني خود در جنگ غزه را منعکس نکرده و آمار کشته‌ها و زخمي‌هاي خود را اعلام نمي‌کند و حتي به بيمارستان‌ها تاکيد کرده در اين خصوص گزارشي ندهند، اما روزنامه عبري زبان «هاآرتص» چند روز قبل نوشت که به گزارش اين ارتش از تعداد زخمي‌هايش در جنگ با نيروهاي مقاومت در نوار غزه دست يافته و ارتش در اين گزارش اعتراف کرده حدود 1000 سرباز از زمان آغاز جنگ عليه نوار غزه زخمي شده‌اند.
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي مدعي‌شاند تاکنون هويت 860 کشته در جنگ غزه مشخص شده‌ اما آنها
از سربازان ارتش نيستند.
کد مطلب: 207478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *