۰
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
نتانياهو مذاکرات آتش‌بس غزه را به بن‌بست کشاند

سناريوی ورود اسرائيل به جنگ فرسايشی

مجموعه تحرکات اسرائيل نشان مي‌دهد که «بنيامين نتانياهو» در پاسخ به معماي بقا فرداي جنگ غزه دنبال ادامه نبرد است. در بيانيه نادر دفتر نتانياهو که از طرف سازمان جاسوسي موساد منتشر شد، آمده است: «با توجه به بن‌بست مذاکرات و پيروي از دستورالعمل‌هاي نخست‌وزير بنيامين نتانياهو، ديويد بارنيا، رئيس موساد به تيم مذاکره‌کننده در دوحه دستور داد بازگردند».
سناريوی ورود اسرائيل به جنگ فرسايشی
گروه بينالملل - مهدي يزدي: مجموعه تحرکات اسرائيل نشان مي‌دهد که «بنيامين نتانياهو» در پاسخ به معماي بقا فرداي جنگ غزه دنبال ادامه نبرد است. در بيانيه نادر دفتر نتانياهو که از طرف سازمان جاسوسي موساد منتشر شد، آمده است: «با توجه به بن‌بست مذاکرات و پيروي از دستورالعمل‌هاي نخست‌وزير بنيامين نتانياهو، ديويد بارنيا، رئيس موساد به تيم مذاکره‌کننده در دوحه دستور داد بازگردند».
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رويترز گفته بود که اين توافق آتش‌بس با توافقي که پيشتر انجام شد، تفاوت دارد و مذاکرات ميانجي‌هاي قطري بر روي آزادي احتمالي اسراي صهيونيستي جديد به جز زنان و کودکان تمرکز دارد.
گفته مي‌شود که رژيم صهيونيستي و جنبش حماس پارامترهاي جديدي را براي آزادي اسرا و توافق آتش‌بس در نظر دارند. کاخ سفيد در موضعي جانبدارانه حماس را مسؤول پايان آتش‌بس دانست و گفت، حماس براي ادامه جريان کمک‌ها به غزه بايد فهرستي از اسراي قابل مبادله ارائه کند.
ارتش صهيونيستي در بيانيه‌اي اعلام کرد که پس از شکست مذاکرات براي تمديد آتش‌بس، در 24 ساعت گذشته به بيش از 400 هدف در نوار غزه از جمله بيش از 50 هدف در خان يونس در جنوب نوار غزه حمله کرده‌است.
برنامه آمادهسازي ادامه جنگ زميني
وبگاه عبري «واللا» به نقل از منابعي در ارتش رژيم صهيونيستي اعلام کرد که «حمله فشرده 24 ساعت گذشته با هدف آسيب رساندن به زيرساخت‌ها به ويژه زيرساخت‌هاي متعلق به حماس براي آمادگي جهت گسترش تهاجم زميني» به نوار محاصره شده غزه بوده است.
اين منابع گفتند که فاز بعدي شامل شهرهاي خان يونس و رفح هستند. در حالي‌که ارتش اشغالگر طي دو روز گذشته تمام زيرساخت‌هاي غيرنظامي را بمباران کرده‌ است، اين منابع نظامي مدعي شدند که اهداف حملات اخير اشغالگران «محل پرتاب موشک‌هاي ضد تانک، مواضع شليک مواد منفجره، نقاط ديده باني و مناطق تجمع نيروهاي زبده، يک واحد کماندويي حماس و غيره» بوده است. يک مقام ارشد ارتش اشغالگر که با وبگاه واللا صحبت مي‌کرد، گفت که از نظاميان خواسته خواهد شد تا به «مناطق حياتي در جنوب نوار غزه» مانند مراکز وابسته به دولت غزه به عنوان مراکز حکومت حماس بروند.
ارتش رژيم صهيونيستي صبح روز شنبه از ساکنان چندين منطقه در شمال نوار غزه خواست تا براي آماده شدن جهت بمباران اين مناطق آنها را تخليه کنند. اين مطلب را آويخاي ادرعي سخنگوي ارتش اشغالگر در حساب کاربري خود در پلتفرم ايکس منتشر کرد.
استفاده از هوش مصنوعي
چند رسانه عبري زبان تحقيقي را درباره اعطاي مجوزي گسترده به ارتش رژيم صهيونيستي جهت بمباران اهداف غيرنظامي در نوار غزه و کاهش محدوديت‌هاي مربوط به تلفات غيرنظامي احتمالي در اين عمليات و استفاده از سيستم هوش مصنوعي براي شناسايي اهداف بيشتر انجام دادند.
در تحقيقي که مجله +072 و وبگاه عبري «سيحا مکوميت» انجام دادند، به گفت‌وگوها با هفت عضو فعلي و سابق دستگاه اطلاعات رژيم صهيونيستي از جمله سرويس اطلاعات نظامي، نظاميان نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي که در عمليات عليه نوار غزه شرکت داشتند، شهادت‌ها و اظهارات و اسناد فلسطيني‌هاي ساکن نوار غزه و نيز اظهارات رسمي سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي و ديگر نهادهاي اين رژيم استناد شد.
به گفته يکي از اين منابع، برخي منابع اطلاعاتي که در گذشته تجربه اجراي اين دست حملات توپخانه‌اي به غزه را داشتند، گفتند، بمباران اهداف قدرتمند اساسا با هدف وارد آوردن خسارت به جامعه مدني فلسطين و ايجاد شوک جهت اعمال فشار بر بستر مردمي جنبش حماس در نوار غزه انجام شد.
بر اساس اين تحقيق، دليل ديگري که براي تعداد بالاي اهداف و ايجاد آسيب‌هاي گسترده به زندگي غيرنظاميان در غزه وجود دارد، استفاده گسترده از سيستمي موسوم به «هبسورا» است که تا حد زيادي بر اساس هوش مصنوعي ساخته شده و مي‌تواند تقريبا به صورت خودکار اهداف بسيار بيشتري را نسبت به قبل شناسايي کند و اين يعني اين سيستم هوش مصنوعي پروژه‌اي براي کشتار جمعي است.
احتمال ورود اسرائيل به جنگ فرسايشي
نه آمريکا و نه متحدين عربي واشنگتن خواهان جنگ فرسايشي نيستند اما گويا تل‌آويو برنامه ديگري دارد. به گفته افراد مطلع، اسرائيل در حال برنامه‌ريزي براي يک کارزار عليه حماس است که يک سال يا بيشتر ادامه دارد و شديدتري مرحله حملات زميني تا اوايل 2024 خواهد بود و در اين ميان تل‌آويو به دنبال از ميان برداشتن سه تن از رهبران حماس هم هست.
روزنامه فايننشال تايمز گزارش داده که اين استراتژي چند مرحله‌اي که نيروهاي رژيم صهيونيستي به دنبال آن هستند و شامل نيروهاي مستقر در پادگان‌هاي داخل شمال غزه است، براي نفوذ به جنوب غزه نيز هست.
اهداف مشخص‌شده در اين برنامه‌ريزي شامل ترور سه تن از رهبران حماس، «يحيي السنوار»، «محمد ضيف» و «مروان عيسي» و تضمين پيروزي قاطع نظامي عليه 24 گردان حماس و شبکه تونل‌هاي زيرزميني و نابود کردن قابليت حکمراني اين جنبش در غزه است.
يک فرد مطلع از برنامه‌هاي جنگي رژيم صهيونيستي گفت: اين يک جنگ خيلي طولاني خواهد بود. ما در حال حاضر به نيمي از اين اهداف خود هم دست نيافته‌ايم. اين افراد مطلع همچنين گفتند، استراتژي کلي رژيم صهيونيستي براي غزه انعطاف‌پذير است و شامل چند وجهه مي‌شود؛ عمليات زميني، فشارهاي بين‌المللي و فرصت‌هايي براي آزادي اسراي صهيونيست.
افراد مطلع درباره عمليات رژيم صهيونيستي تخمين زدند، از سرگيري عمليات شديد زميني احتمالا به چندين ماه ديگر نياز دارد و ممکن است حتي به سال جديد ميلادي هم کشيده شود. يکي از افراد مطلع درباره گفت‌وگوي اسرائيل و آمريکا درباره اين جنگ گفت: اين نبرد چند هفته‌اي نخواهد بود.
پس از آن، يک فاز انتقال و ثبات‌سازي حملات کمتر نظامي است که ممکن است تا 2024 ادامه يابد اما استقرار نيروهاي زميني رژيم صهيونيستي در اين فاز هنوز مشخص نيست.برخلاف عمليات‌هاي قبلي رژيم صهيونيستي، يکي از مقام‌هاي اين رژيم گفته که اين عمليات کنوني نقطه پايان ثابتي نخواهد داشت. داور در سوت خود نمي‌دمد و مبارزه پايان نمي‌يابد.
تل‌آويو در واکنش به عمليات طوفان الاقصي از سوي حماس در هفتم اکتبر، سه هفته حملات هوايي گسترده‌اي در غزه انجام داد و در پي آن عمليات زميني در بخش‌هاي وسيعي از شمال اين باريکه به راه انداخت. بسياري از اين نواحي به تلي از آوار بدل شده و بيش از يک ميليون فلسطيني هم مجبور شدند خانه‌هاي خود را ترک کنند. به گفته مقام‌هاي بهداشتي غزه که تحت کنترل حماس است، بيش از 15 هزار تن تاکنون در اين منطقه به شهادت رسيدند.
يکي ديگر از افراد مطلع از برنامه‌هاي جنگي رژيم صهيونيستي گفته که ارتش هنوز عمليات در شمال غزه را کامل نمي‌داند و «عمليات شهر غزه هنوز کامل نشده و هنوز به طور کامل فتح نشده است. احتمالا 40 درصد آن تکميل شده است. براي کنترل کامل آن احتمالا به دو هفته يا يک ماه ديگر زمان نياز است.»
يک تهاجم زميني از سوي تل‌آويو در جنوب غزه که تاکنون تنها هدف حملات هوايي قرار گرفته احتمالا به صورت موازي آغاز مي‌شود. مقام‌هاي اسرائيلي نشان داده‌اند که بسياري از رهبران حماس، نيروهاي آنها و انبارهاي راکتي اين جنبش و اکثريت اسيران باقيمانده صهيونيست اکنون در جنوب غزه هستند.
مقام‌هاي ارشد دولت جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا به رژيم صهيونيستي هشدار داده که رويکردش در جنوب غزه بايستي متفاوت باشد. آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا در جريان سفر روز پنجشنبه‌اش به تل‌آويو تاکيد کرد که در هرگونه حمله‌اي بايد از تلفات غير نظامي اجتناب کرد و اجازه ارسال بيشتر کمک‌هاي بشردوستانه داده شود.
کد مطلب: 207420
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *