۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مردم سالاری سفر رئيس جمهوری کوبا به ايران را بررسی می کند

سفری پس از 22 سال

ميگل دياز کانل رئيس جمهوري کوبا پس از 22  سال به همراه هياتي بلند پايه بامداد دوشنبه با استقبال بهرام عين اللهي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رئيس کميسيون مشترک همکاري‌هاي ايران و کوبا وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.
سفری پس از 22 سال
گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: ميگل دياز کانل رئيس جمهوري کوبا پس از 22  سال به همراه هياتي بلند پايه بامداد دوشنبه با استقبال بهرام عين اللهي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رئيس کميسيون مشترک همکاري‌هاي ايران و کوبا وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين اولين سفر رئيس جمهوري کوبا پس از خردادماه سال 1380  و آخرين سفر فيدل کاسترو رئيس جمهوري فقيد و انقلابي اين کشور  به ايران است که پيش از ورود به تهران در دوحه توقفي داشته و با مقامات اين کشور نيز ديدار کرده است.
وي صبح امروز بطور رسمي مورد استقبال سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و بلافاصله مذاکرات دو طرف آغاز شد. پس از اين مذاکرات دو رئيس دولت در کنفرانسي خبري به تشريح دستاوردهاي مذاکرات توافقنامه‌هاي دوجانبه پرداختند.
ايران دانش بيوتکنولوژي و نانوتکنولوژي خود را با کوبا تبادل مي‌کند
سيد ابراهيم رئيسي در نشست مطبوعاتي مشترک با «ميگل دياز کانل» رئيس جمهوري کوبا، سفر وي به تهران را پس از 22 سال نقطه عطفي در جهت توسعه روابط بين دو کشور و دو ملت دانست و تصريح کرد: تهران و‌هاوانا در زمينه‌هاي متعددي نگاه مشترک دارند.
وي با اشاره به اين‌که «در سفر به کوبا گفت‌وگوها و رايزني‌هاي سازنده‌اي با رئيس جمهوري اين کشور داشتم»، افزود: دو کشور همکاري‌هاي خوبي در حوزه علمي و فناوري دارند که يکي از جلوه‌هاي آن ساخت واکسن با مشارکت کوبا به عنوان يک همکاري موفق بود.
رئيس دولت سيزدهم اظهار داشت: دو کشور همچنين در حوزه نانو و بيوتکنولوژي توانمندي‌ها و دستاوردهاي خوبي دارند که تبادل اين ظرفيت‌ها مي‌تواند ثمرات زيادي براي دو کشور داشته باشد و اسناد همکاري که امروز امضا شد اين همکاري‌ها را تسهيل و سطح آنها را ارتقا خواهد داد.
وي همچنين به ظرفيت‌هاي دو کشور در زمينه‌هاي کشاورزي، معدن، انرژي و عرصه‌هاي ديگر اشاره کرد و گفت: مسئولين عالي دو کشور براي توسعه روابط و ارتقاي سطح همکاري‌هاي فيمابين اراده جدي دارند.
رئيسي با اشاره به اين‌که «هر دو ملت ايران و کوبا به دليل ايستادگي مقابل زياده‌خواهي‌هاي آمريکا از سوي اين کشور تحريم شده‌اند»، گفت: تصور آمريکايي‌ها و نظام سلطه آن است که وضع تحريم‌ها مي‌تواند کشورهاي ما را متوقف يا ما را وادار به تسليم کند؛ اين غفلت نظام سلطه و يک محاسبه نادرست مثل همه محاسبات نادرست ديگر آنهاست که فکر مي‌کنند با تحريم مي‌توانند ملت‌هايي را که اراده کردند در مقابل زياده‌خواهي‌هاي نظام سلطه بيايستند، وادار به عقب‌نشيني کنند.
وي تقويت همکاري‌ها و تبادل ظرفيت ميان کشورهاي تحت تحريم را از راهکارهاي موثر خنثي‌سازي تحريم‌ها دانست و افزود: در مذاکراتي که در کوبا و امروز در تهران داشتيم، تصميم گرفتيم روابط‌ فيمابين در حوزه‌هاي مختلف ارتقا پيدا کند که اين خود يکي از راه‌هاي مهم خنثي کردن تحريم‌هاست.
وي گفت: در مذاکرات با رئيس جمور محترم کوبا به اين نقطه رسيديم که اين نظام ناعادلانه جهاني بايد پايان پذيرد و به دنبال شکل‌دهي به يک نظام عادلانه جهاني باشيم که در پرتو آن بتوان از مظلوم دفاع کرد و ظالم را سر جاي خودش نشاند و از ظلم، تعدي و بيدادگري جلوگيري کرد.هر دوي ما هم‌نظريم که بايد ائتلافي با مشارکت همه کشورهاي همسو براي حمايت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطين در قاره‌هاي مختلف شکل بگيرد تا بتواند از حقوق حقه مردم فلسطين حمايت کند.
«ميگل دياز کانل» رئيس جمهوري کوبا نيز در اين نشست مطبوعاتي با بيان اينکه اين ديدار از جمهوري اسلامي ايران براي ما داراي مفهوم و معناي بالايي است، گفت: به برادرم آقاي رئيس جمهوري قول داده بودم که تا قبل از پايان سال ميلادي از ايران ديدار کنم و امروز به آن عمل کرديم؛ اين بازديد در راستاي ساير ديدارهايي بوده که هيئت‌هاي عالي‌رتبه دو کشور در راستاي تحقق‌ بخشيدن به همکاري‌هاي عالي بين دو کشور انجام داده‌اند.
رميگل دياز کانل با اشاره به سپري شدن بيش از 20 سال از آخرين سفر رئيس جمهوري فقيد کوبا به ايران، اين سفر را تداوم روابط دوستانه‌اي برشمرد که آقاي رائول کاسترو در دوران رياست جمهوري‌اش پيگير آن بود و اظهار داشت: اين ديداري است براي تأکيد مجدد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران کشور دوست و برادر ما در غرب آسيا است و به دنبال تحقق بخشيدن به اهداف بلند پروازانه‌اي هستيم که بر پايه روابط تاريخي ما بنا شده‌اند.
رئيس جمهوري کوبا با بيان اينکه پس از مذاکرات بسيار سودمند و اثربخش رسمي 6 سند همکاري به امضا رسانديم، تصريح کرد: روابط و همکاري‌هاي بين دو کشور بر پايه يکسري اصول مشترک بنا شده که يکي از مهمترين‌هاي آنها همانطور که  رئيسي عنوان کردند، نياز به تجميع همه ظرفيت‌هاي بالقوه و نيروي کار و استعدادهاي دو کشور در راستاي پشت سر گذاشتن موفق تحريم‌هاي ظالمانه‌اي است که امپرياليسم آمريکا بر ما تحميل کرده است.
ميگل دياز کانل با اشاره به تجربه موفق همکاري دو کشور در زمينه توليد واکسن کرونا خاطرنشان کرد: اين تجارب موفق به ما اين امکان را مي‌دهد که يک راهبرد مبتني بر اقتصاد مقاومتي و خلاقيت را پايه‌گذاري کنيم که امکان تجارت تهاتري را براي ما فراهم کند تا در حوزه‌هاي راهبردي مثل انرژي، توليد مواد غذايي، سلامت، علم و فناوري همکاري‌هاي سازنده‌اي رقم بزنيم.
وي با تاکيد بر موضع کوبا در محکوميت اقدامات مداخله‌جويانه ايالات متحده آمريکا در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران، گفت: کوبا حمايت خود از حق مشروع جمهوري اسلامي ايران براي تعيين سرنوشت و اعمال حق حاکميت را ابراز و قدرداني خود از حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از کوبا در مسير مبارزه با محاصره ظالمانه ايالات متحده را اظهار مي‌کند.
رئيس جمهوري کوبا همچنين نسل‌کشي عليه ملت فلسطين را محکوم و بر ضرورت تلاش براي توقف فوري اين جنايات تاکيد کرد.
امضاي 7 سند همکاري ميان ايران و کوبا
يادداشت‌هاي تفاهم و اسناد همکاري ميان جمهوري اسلامي ايران و  کوبا در بخش‌هاي مختلف علم و فناوري، بهداشتي، کشاورزي، انرژي و معدن، ارتباطات و پزشکي توسط مقامات دو کشور به امضا رسيد.
اين اسناد همکاري از سوي معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري، وزاري جهادکشاورزي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي و معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با همتايان کوبايي امضا شد.
پس از آن رئيس جمهوري کوبا به ديدار رهبر معظم انقلاب رفت.
کد مطلب: 207541
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *