۰
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
سخنگوی وزارت امورخارجه برحفظ تماميت ارضی ايران تاکيد کرد

هشدار صريح ايران به روسيه و کشورهای عربی

نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه پيش از ظهر ديروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي طبق روال هميشگي برگزار شد.
هشدار صريح ايران به روسيه و کشورهای عربی
گروه ديپلماسي- علي ودايع: نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه پيش از ظهر ديروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي طبق روال هميشگي برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«ناصر کنعاني» در اين  نشست نسبت به آخرين وضعيت جنگ غزه ، ادعاهاي آمريکا درباره نقش ايران در تنش دريايي ، امضاي لاوروف پاي ادعاي عربي درباره جزاير سه گانه و آخرين وضعيت روابط ايران و جمهوري آذربايجان موضع گيري کرد.
سخنگوي وزارت امورخارجه در ابتدا ضمن تبريک فرا رسيدن ميلاد حضرت مسيح و سال نوي ميلادي تصريح کرد: مسيحيان عزيز در شرق و غرب عالم اين روزها دل‌شان با مردم فلسطين است. امروز افکار عمومي دنيا از جمله مسيحيان عزيز خواستار توقف فوري جنايات‌هاي صهيونيست‌ها عليه مردم غزه هستند.
اين ديپلمات ارشد ايران با اشاره به قطعنامه اخيرشوراي امنيت سازمان ملل در مورد جنگ غزه گفت: قطعنامه تصويب شده يک قطعنامه بي‌محتوا و غيرقابل اجراست و اين قطعنامه عملاً چيزي نيست که ملت فلسطين به آن نياز دارد و منعکس کننده خواسته جامعه جهاني براي توقف فوري جنگ نيست.
انتقاد از لفاظي ديويد کامرون
کنعاني در مورد اتهام‌زني‌هاي اخير «ديويد کامرون» وزير امور خارجه بريتانيا عليه ايران گفت: ادعاهاي غير قابل قبول وزير خارجه انگليس مشابه ادعاهاي آمريکايي‌ها بي‌پايه و اساس، تکراري، نخ نما و مردود است و در چارچوب حمايت دولت انگليس از رژيم غاصب اسرائيل مطرح مي‌شود و بيان اين ادعاها از سوي شخص ديويد کامرون که سران رژيم صهيونيستي از او به عنوان بهترين دوست اين رژيم در غرب ياد کرده اند، عجيب و دور از انتظار نيست.دولت انگليس در ارتباط با تحولات جاري در غزه داراي  مسئوليت حقوقي و بين‌المللي است و در اين زمينه در جايگاه متهم قرار دارد . لندن نبايد در جايگاه مدعي در مورد ديگر کشورها از جمله ايران قرار بگيرد.
ميخ به تابوت سربازان صهيونيستي
وي با اشاره به وضعيت لبنان و تنش آفريني رژيم صهيونيستي گفت: به نظر مي‌رسد صهيونيست‌ها يا شرايط بغرنج و پيچيده خود را درک نمي‌کنند  و يا دنبال تحرکات فرافکنانه است.رژيم صهيونيستي هر روزي که به جنگ ادامه مي‌دهد نه فقط ميخ‌هاي جديدي به تابوت سربازان اسرائيلي مي‌کوبد بلکه ميخ‌هاي جديدي به تابوت رژيم صهيونيستي نيز  مي‌کوبد. به نظر مي‌رسد که صهيونيست‌ها متوجه شرايط بحراني خود نيستند  و آنها در مقابل انتخاب‌هاي خوبي قرار ندارند.
سخنگوي وزارت امورخارجه با بيان اينکه صهيونيست‌ها در انجام اين جنگ خطاي راهبردي داشته‌اند  و ادامه اين جنگ نيز خطاي راهبردي بزرگتري از سوي آنها است، ادامه داد: زمان به نفع اين رژيم و حاميان آن نيست. رژيم صهيونيستي چاره‌اي جز پايان جنگ ندارد. اين رژيم در جايگاهي قرار ندارد که بخواهد در مورد پايان جنگ شرط و شروط‌هايي براي ديگران قرار بدهد.
تکذيب ادعاهاي آمريکا درباره نقش ايران
کنعاني درباره ادعاي وزارت دفاع آمريکا که حمله پهپادي اخير  به کشتي تجاري در ساحل هند را به ايران نسبت داده است با تاکيد بر اين که اتهام‌زني‌هاي آمريکا بي‌پايان است، تصريح کرد: بزرگ‌ترين مجرم  آمريکاست که عملا بخشي از جنايت جنگي رژيم صهيونسيتي عليه مردم غزه است و شايد بتوان گفت مسئول اول و آخر هم آغاز جنگ و هم استمرار اين جنگ است.دولت آمريکا از منظر  اخلاقي و حقوق بين‌المللي در جايگاهي قرار ندارد که نسبت به ديگر طرف‌ها در خارج و داخل منطقه اتهاماتي را مطرح کند.  ما اين اتهامات را مردود و بي ارزش مي‌دانيم و  معتقديم که اين اتهامات در راستاي فرافکني و  سرپوش گذاشتن بر جنايات رژيم صهيونيستي از سوي دولت آمريکا مطرح مي‌شود. وي با تاکيد مجدد مبني براين که اين اتهامات با انگيزه‌هاي سياسي مطرح مي‌شود و هيچ گونه ارزشي ندارد، تصريح کرد: آمريکا با حمايت تمام عيار از جنايت جنگي صهيونيست‌ها در فلسطين تنفر عمومي ملت‌هاي جهان را متوجه خود کرده است.دولت آمريکا در جايگاهي نيست که به ايران اتهام وارد کند.
گلايه تند از روسيه
ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي در واکنش به بيانيه مشترک روسيه و کشورهاي عربي در رابطه با جزاير سه گانه ايران و خشم افکار عمومي در ايران گفت: ما موضع خود را در اين ارتباط مطرح کرديم . لازم است يک بار ديگر تأکيد کنم که ادعاهاي مندرج در بيانيه مشترک روسيه و کشورهاي عربي در مراکش درباره جزاير سه‌گانه ايراني به منزله اقدام عليه حاکميت و تماميت ارضي ايران تلقي شده و مفاد آن از نظر ايران از اساس مردود و غيرقابل قبول است. کنعاني تاکيد کرد : طرح نکات مندرج در بيانيه درباره جزاير سه‌گانه ايراني به منزله نقض اصول پذيرفته شده در حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد مبني بر احترام به حاکميت و تماميت ارضي کشورها است .همان طور که بارها گفته‌ايم‌، ما در ارتباط با تماميت ارضي کشور با هيچ طرفي تعارف نکرده و نمي‌کنيم، گفت: جمهوري اسلامي ايران با صريح‌ترين و شفاف‌ترين عبارات اعتراض خود به اين بيانيه اعلام کرده و مفاد بيانيه را کاملا مردود شمرده  است. در مورد روسيه نيز صريح‌ترين عبارات ايران در اعتراض به اين بيانيه مشترک در عالي‌ترين سطح به مقامات دولت روسيه اعلام شده است.
وي تاکيد کرد: مواضع ايران در زمينه دفاع از تماميت ارضي کاملا روشن است. ايران در ارتباط با حاکميت و تماميت ارضي خود با هيچ طرفي مسامحه نمي‌کند و  عکس‌العمل‌ها، واکنش‌ها و اقدامات ديپلماتيک ايران هم در چارچوب اهتمام جدي، قاطعانه، مسئولانه و توأم با دقت نسبت به حاکميت و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران و هم در چارچوب منافع ملي و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع ملي ايران انجام مي‌شود.
حکم ناعادلانه سوئد عليه حميدنوري
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي درباره تاييد حکم حبس ابد حميد نوري از سوي دادگاهي در سوئد و  بحث‌هاي مطرح شده درباره مبادله او با يک تبعه سوئدي که در ايران  به جرم امنيتي در زندان به سر مي‌برد، گفت: دفاع از حقوق شهروندان ايران جزو مسئوليت‌هاي ذاتي و مهم دستگاه ديپلماسي است و اين دستگاه همه تلاش‌هايي که مي‌توانسته در اين زمينه انجام داده است، کما اينکه ساير دستگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران اعم از قوه قضائيه و وزارت دادگستري نيز در اين رابطه از به‌کارگيري حداکثر تلاش‌هاي خود براي آزادي اين  شهروند ايراني که به ناحق در سوئد بازداشت شده دريغ نکردند.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران ادامه داد:  انتظار  اين بود  که دولت سوئد در روند تشکيل جلسات دادگاه تجديدنظر اقدام مسئولانه‌اي انجام دهد و اشتباه فاحش خود را در روند بازداشت و در مرحله اول محاکمه در دادگاه بدوي در مرحله تجديدنظر جبران کند که متاسفانه شاهد چنين اقدامي از سوي دولت سوئد نبوديم. وي تاکيد کرد: حکم غيرعادلانه و ظالمانه صادره به منزله پايان تلاش‌هاي ديپلماتيک و همه جانبه جمهوري اسلامي ايران براي آزادي و بازگرداندن اين شهروند ايراني نيست و ما به تلاش‌هاي خود ادامه مي‌دهيم و از همه ابزارهاي قانوني و در دسترس در اين زمينه استفاده خواهيم کرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تاکيد براين که  نسبت به راي صادره و  نقض حقوق اين شهروند ايراني در جريان بازداشت و برگزاري جلسات دادگاه اعتراض جدي داريم، تصريح کرد:  حقوق اوليه انساني اين شهروند در زندان‌هاي سوئد رعايت نشده و از حداقل حقوق ابتدايي محروم بوده است. کنعاني با بيان اين که در اين زمينه متاسفانه شاهد تناقض در رفتار و گفتار کشور سوئد هستيم، افزود: انتظار داريم دولت سوئد رفتار خود را اصلاح و دستگاه قضايي سوئد اقدام جدي براي جبران خطاهاي خود انجام دهد.
توسعه روابط ايران و مصر به نفع منطقه 
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص آخرين وضعيت ايران و مصر افزود: بر مبناي توافقات وزير خارجه در نيويورک و نقشه راهي که ترسيم و گفت و گوهاي خوبي که در اين زمينه ميان روساي جمهور انجام شد، اين رخداد، توسعه و پيشرفت روابط به نفع دو کشور و تمام منطقه خواهد بود.
کنعاني در خصوص اولويت‌هاي ايران در موضوع فلسطين و آينده آن نيز افزود: ما با همه طرف‌هاي موثر ارتباط داريم و اولويت ما پايان دادن به جنايات جنگي و حملات نظامي عليه غزه است و پرداختن به موضوعات ثانويه به نظر انحرافي است. وي با اشاره به اينکه آنهايي که عامل جنگ هستند در خارج از منطقه از مرحله پسا جنگ سخن مي گويند، گفت: ديدگاه ما در اين خصوص روشن است، پايان جنگ، باز شدن مسير ارسال کمک‌هاي بشردوستانه به غزه و اينکه هيچ کس غير از مردم فلسطين شايسته تصميم گيري براي آينده اين کشور نيست.
کد مطلب: 208729
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *