۰
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» حضور وزير بهداشت در صحن مجلس را بررسی می کند

ناتوانی دولت و مجلس در علاج مشکل دارو و درمان

بيشترين ميزان وقت جلسه علني روز سه‌شنبه مجلس شوراي اسلامي ‌به موضوع بهداشت و بررسي سوال رمضانعلي سنگدويني نماينده گرگان و آق‌قلا و تعدادي ديگر از نمايندگان از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رسيدگي به گزارش کميسيون بهداشت و درمان در مورد ارزيابي اثر بخشي سياست‌گذاري‌ها و اقدامات عملياتي دستگاه‌هاي مسئول براي ساماندهي مشکلات زنجيره تامين و توزيع دارو و تجهيزات پزشکي در کشور اختصاص داشت.
ناتوانی دولت و مجلس در علاج مشکل دارو و درمان
 گروه سياسي- حسين قباديان: بيشترين ميزان وقت جلسه علني روز سه‌شنبه مجلس شوراي اسلامي ‌به موضوع بهداشت و بررسي سوال رمضانعلي سنگدويني نماينده گرگان و آق‌قلا و تعدادي ديگر از نمايندگان از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رسيدگي به گزارش کميسيون بهداشت و درمان در مورد ارزيابي اثر بخشي سياست‌گذاري‌ها و اقدامات عملياتي دستگاه‌هاي مسئول براي ساماندهي مشکلات زنجيره تامين و توزيع دارو و تجهيزات پزشکي در کشور اختصاص داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين جلسه رمضانعلي سنگدويني عضو کميسيون انرژي با اشاره به زحمات کادر درمان در دوران کرونا اين پرسش را از وزير بهداشت طرح کرد که برنامه وزارتخانه شما براي نيروهاي پرستاران طرحي و نيروهاي روزمزد چيست؟ و افزود: چرا علي رغم تمام زحمات پرستاران و کادر درمان در زمان پاندمي ‌کرونا و وعده‌هاي داده شده، وزارت بهداشت اقدام به تعديل کادر بيمارستاني و عدم تمديد طرح پرستاران کرده است؟
بهرام عين‌اللهي با حضور در صحن علني ضمن پاسخ به اين سوال گفت: کادر درمان به ويژه در زمان کرونا کارهاي بسيار مهمي‌انجام دادند و وظيفه ماست که بتوانيم اين نيروهاي مورد نظر را در حوزه‌هاي مختلف به کار گيريم و بتوانيم از خدمات آنها استفاده کنيم.
وي به ارائه گزارشي درباره وضعيت تامين نيروي انساني در وزارت بهداشت گفت: موضوع حضور کارکنان حوزه سلامت در کرونا براي وزارت بهداشت اهميت داشته در همين راستا نيز در همه آزمون‌هاي استخدامي‌ وزارت بهداشت متناسب با سابقه خدمتي که کادر درمان در کرونا داشتند امتيازاتي کسب کردند. در دو سال گذشته در نخستين آزمون استخدامي‌حدود 28 هزار و 961 نفر استخدام شدند که از اين تعداد 22 هزار و 97 نفر آنها امتياز کرونا را داشتند.
اخيرا هم که آزمون استخدامي‌جديد را برگزار کرديم و حدود 25 هزار نفر در آن پذيرفته مي‌شوند، از 988 هزار نفر شرکت کننده، 60 هزار نفر از امتياز کرونا استفاده کردند؛ اين آزمون در مرحله مصاحبه و گزينش است و نتايج نهايي آن به زودي اعلام مي‌شود.
نماينده مردم گرگان و آق‌قلا پس از استماع توضيحات وزير بهداشت در خصوص اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي کادر درماني به صورت مشروط قانع شد و افزود: لازم است که در خصوص فوق‌ العاده خاص کادر درمان به صورت متفق‌ القول در بودجه سال 1403 گام برداريم.  اگر وزير بهداشت قول دهند که مسائل کادر درمان و پرستاران طرحي و نيروهاي روزمزد و تبديل وضعيت نيروهاي بيمارستاني را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداري استخدامي‌دنبال کنند بنده از توضيحات وي قانع مي‌شوم و سوال را به راي نمي‌گذارم. از وزير تقاضا دارم که در بازه زماني دو ماهه به اين موضوع رسيدگي کنند.
پس از آن سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس گزارش اين کميسيون درباره ارزيابي اثر بخشي سياست گذاري‌ها و اقدامات عملياتي دستگاه‌هاي مسئول براي ساماندهي مشکلات زنجيره تامين و توزيع دارو و تجهيزات پزشکي را قرائت کرد.
سپس بهرام عين الهي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به تشکيل قرارگاه تدابير ويژه دارويي گفت: مساله تامين دارو و تجهيزات پزشکي مساله‌ بين وزارتخانه‌اي و بين سازماني است که از ابتدا تا انتهاي آن به همکاري نياز دارد. ارگان‌هايي همچون بانک مرکزي با تامين به موقع ارز، گمرک براي ترخيص به موقع دارو، استاندارد براي ترخيص و سازمان برنامه براي تامين منابع بودجه در اين تامين دارو و تجهيزات پزشکي دخيل هستند که هر زنجيره کارش را به خوبي انجام دهد و يک حلقه خوب بچرخد بقيه هم تا انتها خواهند چرخيد.
در جريان بررسي گزارش کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي‌درباره ارزيابي اثر بخشي سياست گذاري‌ها و اقدامات عملياتي دستگاه‌هاي مسئول براي ساماندهي مشکلات زنجيره تامين و توزيع دارو و تجهيزات پزشکي در کشور تعدادي از اعضاي اين کميسيون به  بيان نظرات خود در اين باره پرداختند.
مسعود پزشکيان هم با تاکيد بر اينکه بايد بر روي نوع مصرف نيز نظارت صورت بگيرد اگر ما مصرف را کنترل نکنيم کل منابع کشور را نيز به اين حوزه بياوريم باز هم کم است، تصريح کرد: دارو و تجهيزات پزشکي همواره براي سيستم‌ها هزينه‌بر است ما اگر پزشک خانواده را اجرايي کنيم مي‌توانيم مصرف را کنترل کنيم. انتظار ما اجراي قانون است.
همچنين عبدالحسين روح‌الاميني از دولت خواست تا در برنامه هفتم توسعه، به موضوع نوسازي و بازسازي صنعت دارو توجه کند و گفت: دولت در برنامه هفتم به صنعت دارو توجه بيشتري کند تا اين صنعت نه تنها بتواند نياز داخل را تامين کند بلکه صادرات نيز انجام دهد. زهرا شيخي اما از فروش اينترنتي دارو در پلتفرم‌ها انتقاد کرد و افزود: اگر خداي نکرده اين سکوها يک داروي اشتباهي را به مريضي برسانند و اتفاقي براي آن بيمار بيفتد و منجر به فوت شود، آيا آنها پاسخگو هستند؟
در اين جلسه رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه تاکنون 75 درصد اعتبارات بودجه‌اي حوزه درمان تخصيص داده شده است، تاکيد کرد: حوزه درمان در اولويت دولت است، تاکنون اعتبارات هيچ بخشي به اين ميزان تخصيص داده نشده است. موارد باقي مانده را با جديت دنبال مي‌کنيم. سال گذشته 13 همت براي حوزه دارويار تخصيص يافته بود اما امسال تا به امروز 32 همت تخصيص يافته است.
اين درحالي است که رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اينکه اعلام شد «تعداد داروهايي که کم بوده امسال کاهش پيدا کرده است» توضيح داد: اين درست است اما متاسفانه داروهايي که کم بوده حياتي هستند کما اينکه بيماران قلبي براي تهيه وارفارين و بيماران پيوند کليه و مبتلا به گولوکوم در تهيه داروهاي‌شان با مشکل مواجه شدند؛ پس تعداد کم مهم نيست چرا که متاسفانه شامل داروهاي حياتي مي‌شود.
 

رئيس مجلس اذعان کرد
محدوديت در 150 قلم دارو
 
رئيس قوه مقننه گفت: اين جلسه چهارمين نشست ما درباره ماده 107 در حوزه دارو است، اين جلسه چهارم نيز برگزار شده اما ما نتوانستيم به عنوان مجلس بحث دارو و مسائل درمان مردم را علاج کنيم.
به گزارش ايلنا، محمدباقر قاليباف در نشست صحن علني روز گذشته (سه‌شنبه) مجلس شوراي اسلامي ‌پس از قرائت گزارش کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزيابي اثربخشي سياستگذاري‌ها و اقدامات عملياتي دستگاه‌هاي مسئول براي ساماندهي مشکلات زنجيره تأمين و توزيع دارو و تجهيزات پزشکي کشور، خطاب به وزير بهداشت و رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت:  دارو نسبت به سال قبل 107 درصد افزايش قيمت داشته و اين يک واقعيت تلخ است که وجود دارد، در واقع اين افزايش حتي از تورم کشور نيز بيشتر است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه دارو موضوع مهم و اساسي ما است، ادامه داد: اکنون ما در جامعه در حدود 150 قلم دارو محدوديت داريم و 65 قلم دارو کمبودهاي جدي داريم.  قاليباف تصريح کرد: اعتبارات مربوط به 10 درصد هدفمندي، يک درصد مربوط به ماليات بر ارزش افزوده و درآمد هزينه‌هاي بيمارستان مشخص است که براي چه محلي بايد هزينه شود. به نظر ما هم تخصيص و هم هزينه اشکال دارد و نتيجه اين موضوع اين شده که اين وضعيت را داريم.
رئيس قوه مقننه با يادآوري اينکه جلسه امروز چهارمين نشست ما درباره ماده 107 در حوزه دارو است، افزود: ما چنين موردي در طول اين 4 سال نداشتيم و عملاً اين جلسه چهارم نيز برگزار شده اما ما نتوانستيم به عنوان مجلس بحث دارو و مسائل درمان مردم را علاج کنيم. وي خطاب به وزير بهداشت و رئيس سازمان برنامه و بودجه بيان کرد: فلسفه وجودي ما و دولت حل مشکل مردم است. ما و دولت نتوانستيم تاکنون اين را حل کنيم. قاليباف با بيان اينکه ديوان محاسبات بايد گزارش دقيقي از نحوه هزينه‌هاي اعتبارات و تخصيص‌ها و محل‌هاي هزينه‌ شده‌ها به مجلس ارائه دهد، عنوان کرد: درمان تنها جايي است که ارز 4200 توماني مي‌دهيم، اينها بايد جايي از مشکلات مردم را حل و فصل کنند.
کد مطلب: 209608
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *