۰
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۲
نود و ششمين دوره جايزه اسکار برگزيدگانش را شناخت

انفجار اوپنهايمر در شب اسکار

فيلم اوپنهايمر اثر  کريستوفر نولان توانست در نود و ششمين دوره اسکار خوش بدرخشد و 7 جايزه از جمله اسکار بهترين فيلم را ازآن خود کند.
انفجار اوپنهايمر در شب اسکار
گروه فرهنگي - هديه گل محمدي: فيلم اوپنهايمر اثر کريستوفر نولان توانست در نود و ششمين دوره اسکار خوش بدرخشد و 7 جايزه از جمله اسکار بهترين فيلم را ازآن خود کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،امسال هم همچون سال‌هاي گذشته مراسم اسکار شکوه سابق خود را نداشت و اجراي کيمل، محافظه‌کارانه‌ترين انتخاب براي مجري‌گري مراسم، چندان چنگي به دل نزد. به جز اجراي ترانه‌هاي نامزدشده، اتفاق خاص ديگري در مراسم نيفتاد. شايد حضور آل پاچينو براي اهداي جايزه بهترين فيلم تنها اتفاق ويژه شب بود و همين‌طور دو جايزه غيرمنتظره که کمي از قابل پيش‌بيني بودن جوايز اسکار در سال‌هاي اخير کاست.
در شب  رويايي «کريستوفر نولان» جايزه بهترين فيلم به اوپنهايمر رسيد؛ او همچنين جايزه بهترين کارگردان را در دست گرفت. در همين حال، «کيلين مورفي» هنرپيشه اصلي اين فيلم هم جايزه اسکار خود در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد را دريافت کرد. او پيش از اين نيز جواز بفتا و گلدن گلوب را براي بازي در همين فيلم به دست آورده بود.
اوپنهايمر همچنين جايزه بهترين فيلمبرداري براي ون هويتما، بهترين تدوين براي جنيفر ليم و بهترين بازيگر نقش مکمل مرد را نيز براي رابرت داني جونيور از آن خود کرد. جايزه بهترين موسيقي متن هم به اوپنهايمر رسيد و اين فيلم که با نامزدي در 13 رشته از ساير رقباي خود پيش بود، در مجموع 7 اسکار را به دست آورد. تدوين و فيلمبرداي و موسيقي متن اين فيلم حقيقتاً قابل تحسين بود. تنها شگفتي جايزه صدا بود که به «منطقه مورد علاقه» تعلق گرفت.
بعد از «اوپنهايمر»، فيلم «بيچارگان» به کارگرداني يورگوس لانتيموس با يازده نامزدي، بيشترين تعداد کانديدها را به خود اختصاص داده بود و چهار جايزه را دريافت کرد، از جمله جايزه شگفتي‌ساز بهترين بازيگر نقش اول زن براي اما استون. سه اسکار ديگري که اين فيلم دريافت کرد، بهترين طراحي توليد، طراحي لباس و گريم هم جوايز بحقي بود. «قاتلان ماه کامل» مارتين اسکورسيزي که در ده شاخه نامزد دريافت جايزه شده بود، بزرگ‌ترين ناکام شب بود و هيچ جايزه‌اي را دريافت نکرد؛ حتي جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن که پيش‌بيني مي‌شد به ليلي گلداستون برسد. «باربي» فيلم جنجالي گرتا گرويگ هم که در هشت شاخه نامزد دريافت جايزه اسکار شده بود، تقريباً ناديده گرفته شد و تنها يک جايزه، بهترين ترانه را با خود به خانه برد.
بهترين فيلم خارجي
جايزه بهترين فيلم بين‌المللي گلدن گلوب 2024 به «آناتومي يک سقوط» به کارگرداني ژوستين تريه رسيد. اما اين فيلم حتي به عنوان نماينده سينماي فرانسه هم به آکادمي اسکار معرفي نشد و اسکار بهترين فيلم بين‌المللي سال 2024 به رقيب اصلي‌اش فيلم نماينده بريتانيا «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گليزر رسيد. در عوض، جايزه بهترين فيلمنامه اورجينال به «آناتومي يک سقوط» رسيد.
«منطقه مورد علاقه» نامزد دريافت سه جايزه ديگر اسکار از جمله اسکار بهترين کارگردان هم بود که از آنها بازماند.
جوايز ديگر
در مراسم شب نود و ششم اسکار در لس آنجلس، ديواين جوي ردولف به خاطر ايفاي نقش در فيلم «جاماندگان» جايزه بهترين بازيگر مکمل زن را به چنگ آورد.
«جنگ به پايان نرسيده» اسکار بهترين انيميشن کوتاه را کسب کرد و به اين ترتيب فيلم ايراني «يونيفرم ما»، ساخته نرگس مقدم از کسب اين جايزه بازماند.
جوايز اسکار بهترين چهره‌پردازي و آرايش مو و نيز بهترين طراحي لباس را فيلم «بيچارگان» برد و اما استون، هنرپيشه اين فيلم نيز برنده جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن شد. او پيش از اين براي نقش‌آفريني در فيلم لالالند، اسکار گرفته بود.
داروان اسکار جايزه بهترين فيلم اقتباسي را به ژوستين تريه آرتور هراري براي فيلم «‌آنامومي يک سقوط» دادند، فيلمي که براي چهار جايزه ديگر يعني بهترين فيلم، بهترين کارگرداني و بهترني بازيگر زن براي بازي هنرپيشه آلماني‌اش، زاندرا هولر هم نامزد شده بود.
جايزه اسکار بهترين جلوه‌هاي بصري به فيلم «گودزيلا منهاي يک» رسيد و «آخرين تعميرگاه» نيز بهترين مستند فيلم مستند کوتاه شناخته شد. پس از آن جايزه بهترين ترانه براي ترانه «من براي چه ساخته شدم؟» به فيلم «باربي» تعلق گرفت اما اين فيلم نتوانست به جوايز اسکار بهترين کارگردان و بهترين بازيگر نقش اول زن که در آن نامزد شده بود، دست يابد.
مراسم امسال همچنين رنگ و بوي سياسي هم به خود گرفت زيرا فيلم مستند اوکرايني «بيست روز در ماريوپل» ساخته مستيسلاو چرنوف برنده جايزه اسکار شد. داستان اين فيلم روايت بيست روز از اقامت کارگردان آن در شهر محاصره شده ماريوپل است. اين نخستين جايزه اسکار تاريخ براي اوکراين است. جايزه براي پويانمايي «پسر و شترمرغ»، اثر هايايو ميازاکي، کارگردان 83 ساله ژاپني از ديگر جوايز اسکار نود و ششم بود.
مجري برنامه اسکار 2024 جيمي کيمل، کمدين و صداپيشه بود و زندايا، آل پاچينو، ميشل فايفر و ميشل يئو نيز در اهدا جوايز مشارکت داشتند.
کد مطلب: 213174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *