۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مجلسی که نکوست از رای حداقلی اش پيداست

مدعيان اصولگرايی نيامده به جان هم افتادند

از همان زمان که تعداد کثيري از اصولگرايان تاييد صلاحيت شدند و افراد بسياري از اصلاح طلبان، از گردونه رقابت‌هاي انتخاباتي حذف شدند، پيش بيني مي‌شد که قطعا اصولگرايان چون خود را در اين ميدان بدون رقيب مي‌دانند، با ليست‌هاي متعددي خواهند آمد و تنها خود را رقيب خود مي‌دانند.
مدعيان اصولگرايی نيامده به جان هم افتادند
گروه سياسي- سيدمجيد حسيني: از همان زمان که تعداد کثيري از اصولگرايان تاييد صلاحيت شدند و افراد بسياري از اصلاح طلبان، از گردونه رقابت‌هاي انتخاباتي حذف شدند، پيش بيني مي‌شد که قطعا اصولگرايان چون خود را در اين ميدان بدون رقيب مي‌دانند، با ليست‌هاي متعددي خواهند آمد و تنها خود را رقيب خود مي‌دانند. به همين دليل قطعا پيروز انتخابات آنها خواهند بود به همين دليل براي رياست مجلس آينده نيز دعواي ميان اصولگرايان است. يعني اينکه براساس رسمي نانوشته سرليست تهران به عنوان رئيس مجلس معرفي خواهد شد. البته رئيس مجلس براي نمايندگان مانند ديگر نمايندگان است و از نظر آنها تنها سخنگو وکلاي ملت بوده بنابراين به عنوان نماينده در مجامع و جلسات مختلف شرکت مي‌کند تا بتواند قدرت چانه زني بيشتري داشته باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بعد از برگزاري انتخابات ششم خبرگان و دوازدهم مجلس شوراي اسلامي که بسيار کم رمق و با مشارکت پايين در سال‌هاي اخير و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد، مشخص شد که ترکيب مجلس آينده قطعا اصولگرا بوده اما برخي از صندلي‌ها ميان نمايندگان تندرو و برخي نيز ميان نمايندگان ميانه روتر جريان اصولگرايي تقسيم شد.
بهم زنندگان بازي اصولگريان
اينکه سهم اعضاي نزديک به جبهه پايداري در مجلس در شهرهاي بزرگي مانند تهران بيشتر شده اما همين سهم در شهرهاي ديگر مانند مشهد کمتر، کاملا قابل پذيرش است اما با رفتن جواد کريمي قدوسي از مجلس قاسم روانبخش نماينده تندرو ديگر جايگزين وي شده و از هم اکنون برنامه آينده خانه ملت را به سرانجام رساندن طرح صيانت از فضاي مجازي و تکميل لايحه عفاف و حجاب عنوان کرده است که با واکنش تند نماينده ديگر اصولگراي مجلس روبرو شد که گفت: انگار برنامه آقايان براي حضور در مجلس حل مشکلات مردم نيست و تنها به دنبال راه رفتن روي اعصاب مردم برنامه‌ريزي کرده‌اند. از سوي ديگر جبهه‌اي جديد به نام (امنا) تشکيل شده و آن طور که خود آنها مي‌گويند به دنبال زير ميز زدن پدرخوانده‌ها است. يعني تنها کاري که مي‌خواهند انجام دهند اين است که بازي را بهم بزنند، حالا چه بازي؟ خدا مي‌داند.
بعد از اتمام انتخابات و شمارش آرا و مشخص شدن حضور افراد مختلف در مجلس، دعواهايي که تا ديروز بخاطر مصلحت برگزاري انتخابات در ريز خاکستر پنهان شده بود، ناگهان زبانه گرفت و مانند دمل چرکين دهان باز کرد.
اين داستان از جايي شروع شد که دبيرکل حزب تازه تاسيس دولتي شريان، يعني حميد رسايي با انتشار نامه اي از سردار سليماني به حسن روحاني در زمان رياست جمهوري وي، او را با ابوموسي اشعري مقايسه و اقدام به توهين به وي کرد.
همين موضوع باعث عصبانيت بخش ديگري از جريان اصولگرايي شد و حملات توپخانه رسانه اي آنها بخصوص روزنامه جوان و خبرگزاري تسنيم به سمت بدنه تندرو شدت گرفت.
همين موضوع آنقدر در جامعه و ميان مردم و مسئولان بازتاب داشت که رهبر معظم انقلاب بطور تلويحي نمايندگان جديد مجلس را از هرگونه دعواهاي سياسي برحذر داشتند و تاکيد کردند که نبايد شيريني انتخابات را به دهان مردم تلخ کرد.
اما چند ساعتي از سخنان ايشان نگذشته بود که صداوسيماي تحت مديريت تندروهاي اصولگرا و جليلي در اقدامي عجيب از نماينده تازه وارد مجلس و هتاک به گفت وگويي خبري دعوت کردند.
اين نماينده کسي نبود جز همان کسي که سردار سليماني را با ابوموسي اشعري مقايسه کرد.
دعواي اصولگرايي بالا ميگيرد
وي همچنين همکيشان خود را مورد عتاب قرار مي‌دهد و خبرگزاري تسنيم و روزنامه جوان را ابزاري در دست سپاه براي منکوب کردن مخالفان خود مي‌داند.
اين اقدام آنقدر براي بخش ديگر جناح اصولگرا سنگين بود که تسنيم در گزارشي مي‌نويسد: «حميد رسايي براي خيلي‌ها اولين فردي بود که به‌عنوان دست‌کم يکي از مصاديق تذکر رهبر معظم انقلاب به ذهن مي‌آمد و به همين دليل، اقدام شب گذشته صداوسيما، بسياري از مخاطبانش را شگفت‌زده و شوکه کرد. برنامه گفتگوي ويژه خبري، خودِ حميد رسايي، يعني يکي از مصاديق اصلي بداخلاقي و ستيزه‌جويي دشمن‌شادکن را به‌عنوان ميهمان ويژه براي تبيين بيانات رهبر معظم انقلاب به استوديو آورده بود!»
اين خبرگزاري در ادامه آورده است: «اين اقدام از سوي صداوسيمايي که بعضي مسئولان ارشد آن جزو همفکران رسايي محسوب مي‌شوند، مشخصاً اين‌طور تحليل شد که اين رسانه قصد دارد رسايي را در افکار عمومي نجات دهد، برخي هم در اين بين در فضاي مجازي نوشته بودند که رکورد سرعت تذکر رهبر انقلاب شکسته شده است؛ به اين معنا که بعضي از اين منتخبان، فقط چند روز بعد از انتخابات و در حالي که هنوز ماه‌ها به تشکيل مجلس جديد مانده، در همين ابتدا تذکر شديد اخلاقي دريافت کرده‌اند. اما موضوع فقط به تطهير رسايي منحصر نماند بلکه صداوسيما عملاً به يک عمليات بسيار عجيب عليه بيانات رهبر معظم انقلاب روي آورد و خودِ همين برنامه را هم به ميداني براي بداخلاقي و ستيزه‌جويي تبديل کرد، اتفاقي که اين بار مورد واکنشهاي منفي و تعجب شديد برخي از کاربران فضاي مجازي قرار گرفت.»
اين رسانه در بخشي از اين گزارش رسايي را اينگونه توصيف مي‌کند: «در يکي از مقاطع اين برنامه، حميد رسايي که ويژگي اصلي شخصيت او را در سياست، اقدامات سلبي و نزاع با اين و آن تشکيل مي‌دهد، در يک مظلوم‌نمايي عجيب براي فرار و توجيه بداخلاقي‌ها، ديگران و به‌ويژه بعضي رسانه‌ها را متهم کرد که درباره او انتقادات ناروايي مطرح کرده‌اند.»
اين رسانه نزديک به بسيج سپاه پاسداران در بخش پاياني مطلب خود مي‌نگارد«رسايي روز گذشته هم توئيتي منتشر کرد که مضمون آن اتهام مشخص به يک نهاد انقلابي مبني بر دخالت در انتخابات ادوار گذشته بود. او در توئيتي دوپهلو نوشت؛ «از مسئولان سپاه (سردار سلامي و سردار نقدي و رئيس اطلاعات سپاه) سپاسگزارم که در «انتخابات اين دوره» اجازه دخالت اين نهاد در انتخابات را ندادند.»؛ معناي ضمني اين حرف اتهام به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبني بر دخالت در ادوار گذشته است و قاعدتاً مسئولان اين نهاد انقلابي پيگير اتهام صورت‌گرفته هم خواهند بود.»
اين موضع آخري بسيار جالب توجه است، يعني حميد رسايي نماينده مجلس بود که در زمان آن انتخابات سال 88 برگزار شد و خود جزء کساني بود که همواره به دنبال گردن زدن اصلاح طلبان و به گفته خودشان فتنه گران بودند، چون اعتقاد داشتند آنها صحبت‌هاي دروغي کرده اند که موجب شادي دشمن شده است. حالا اين مطلب را يکي از خود آنهايي عنوان کرده که طي سالهاي اخير از تمامي زواياي اتفاقات رخ داده در سال 88 و بعد از آن با خبر بوده است. اصلاح طلبان البته سخنان وي را تاييد و يا تکذيب نمي‌کنند و قضاوت درباره آنرا به مردم مي‌سپارند.
پيامدهاي پس از اين سخنان
البته اين سخنان در رسانه‌هاي اصولگرا سنگين آمد و خبرگزاري فارس ديروز نوشت: «روز گذشته پويشي در سامانه «فارس‌من»  ثبت شد که خواستار رد اعتبارنامه آقاي رسايي شده بود اما به علت دامن نزدن به تنش‌هاي غيرضرور که مي‌تواند از حلاوت انتخابات بکاهد،به حالت تعليق درآمد.»
اين خبرگزاري ادامه مي‌دهد:«البته مشابه آن در روزهاي گذشته براي برخي نمايندگان ديگر از جمله رئيس مجلس هم اتفاق افتاده بود که با آنها نيز برخورد مشابه صورت گرفت. مورد عجيب  تحليل‌ها و تفاسير مختلفي است که معمولا در مورد سوژه‌هاي اين چنيني بيان مي‌شود و عده‌اي تلاش مي‌کنند که اين موارد را سياست خبرگزاري فارس جلوه دهند. مخاطبان خبرگزاري فارس مي‌دانند که اين پويشها توسط کاربران ثبت مي‌شود و ربطي به سياستها و اهداف خبرگزاري ندارند. کما اينکه بارها پويش‌هاي متعددي عليه خبرگزاري فارس يا سياستهاي آن منتشر شده است.» صبح شنبه نيز تسنيم در خبري کوتاه آورده است: عليرضا خدابخشي معاون سياسي صداوسيما از سمت خود برکنار شده است و قرار است محمدعلي صائب رئيس خبرگزاري صداوسيما با حفظ مسئوليت خود، سرپرستي معاونت سياسي را نيز به‌عهده بگيرد. خدابخشي 22 مهر 1400 با حکم جبلي به‌عنوان معاون سياسي سازمان صداوسيما منصوب شده بود. به نظر مي‌رسد که تکانه‌ها و زلزله‌هاي شديدي در پسا انتخابات اخير همچنان ادامه داشته باشد که البته بيشتر به نظر مي‌رسد که اصولگرايان با اين رفتارها به دنبال سرپوش گذاشتن بر بي کفايتي خود در کشور داري و حل مشکلات مردم هستند تا افکار عمومي را به سمت و سوي ديگري سوق دهند. بنابراين مجلس که نکوست از راي حداقلي‌اش پيداشت.
کد مطلب: 213041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *