۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۰
بلومبرگ به واشنگتن هشدار داد

تهديد نتانياهو برای منافع راهبردی آمريکا

«بلومبرگ» در مقاله‌اي با اشاره به جنگ تمام عيار اسرائيل عليه غزه و حمله اين رژيم به کنسولگري ايران در دمشق، بر لزوم نقش آفريني فعال جو بايدن، رييس‌جمهوري آمريکا در منطقه تاکيد کرد و نوشت: «بايدن بايد با مهار اسرائيل از گسترش جنگ در خاورميانه جلوگيري کند.
تهديد نتانياهو برای منافع راهبردی آمريکا
گروه ديپلماسي - سعيد تهراني: «بلومبرگ» در مقاله‌اي با اشاره به جنگ تمام عيار اسرائيل عليه غزه و حمله اين رژيم به کنسولگري ايران در دمشق، بر لزوم نقش آفريني فعال جو بايدن، رييس‌جمهوري آمريکا در منطقه تاکيد کرد و نوشت: «بايدن بايد با مهار اسرائيل از گسترش جنگ در خاورميانه جلوگيري کند.  به گزارش مردم سالاری آنلاین ،آندرياس کلوت، ستون‌نويس بلومبرگ، در مقاله‌اي با اشاره به پاسخ تنبيهي ايران عليه اسرائيل (که در واکنش به حمله گستاخانه اين رژيم به کنسولگري ايران در دمشق صورت گرفت) نوشت: اکنون جلوگيري از گسترش مراحل احتمالي بعدي تنش در خاورميانه و حتي جهان بر عهده جو بايدن، ‌رييس جمهوري ايالات متحده است.
اين گزارش با اشاره به اهداف متضاد در منطقه خاورميانه افزود: «بايدن در عين حال که حمايت خود را از اسرائيل نشان مي‌دهد، ‌موظف است مرگ و رنج غيرنظاميان در غزه را به حداقل برساند، ‌هدفي که تاکنون در آن ناکام مانده است. او همچنين بايد از تبديل شدن تنش‌ها به يک جنگ منطقه‌اي يا حتي جهاني جلوگيري کند، چشم‌اندازي رسين به آن غيرممکن نيست.»
کلوت در ادامه به دردسرهايي که بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در سطح خاورميانه ايجاد کرده پرداخت و نوشت: «او بدون اطلاع بايدن، هواپيماهاي جنگي را براي انهدام بخشي از ساختمان ديپلماتيک ايران در سوريه فرستاد و چند فرمانده ارشد ايراني را هدف قرار داد. حمله (رژيم) اسرائيل به کنسولگري ايران، کنوانسيون وين در مورد روابط ديپلماتيک را نقض کرده است.»
بلومبرگ با اشاره به ويژگي‌هاي پاسخ تنبيهي ايران عليه اسرائيل که در سطح وسيعي از خاک ايران صورت گرفت، نتيجه نهايي اين اقدام را همانگونه که مورد نظر تهران بود، ‌محدود توصيف کرد.
هيئت ايراني در سازمان ملل متحد با استناد به منشور اين سازمان، در توئيتي نوشت: «مسئله را مي‌توان پايان يافته تلقي کرد». ايراني‌ها به آمريکا هشدار دادند که از هرگونه مداخله در اين زمينه دوري کند.
اين کارشناس حوزه ديپلماسي، امنيت ملي و ژئوپليتيک ايالات متحده در ادامه تحليل خود نوشت: نتانياهو و شرکاي ائتلاف راست افراطي او ممکن است اکنون وسوسه شوند اوضاع را بيشتر متشنج کنند. وي پيش از پاسخ تنبيهي ايران، ادعا کرده بود که اسرائيل هر ضربه اي را در خاک خود با حمله به خاک ايران پاسخ خواهد داد. اين در حالي است که اين امر به نوبه خود ايران را وادار به واکنش خواهد کرد.
نويسنده بر لزوم مقابله آمريکا با تنش آفريني اسرائيل و ماجراجويي‌هاي خطرناک نتانياهو در خاورميانه تاکيد کرد و نوشت: بايدن بايد از (وقوع) بدترين (سناريوها) جلوگيري کند. او بايد نتانياهو را در مقابل ايران مهار کند.
انتظار آمريکا از پاسخ اسرائيل
درهمين حال، يک رسانه آمريکايي در گزارشي مطرح کرد که آمريکا بر اساس ارزيابي مکالمات مقامات اين کشور و رژيم صهيونيستي پيش از عمليات «وعده صادق» ايران، انتظار دارد که پاسخ احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران محدود باشد.
شبکه آمريکايي ان‌بي‌سي در اين باره گزارش داد که چهار مقام آمريکايي به شبکه ان‌بي‌سي گفتند مقامات اين کشور انتظار دارند که گستره پاسخ رژيم صهيونيستي به حمله روز شنبه ايران به اهدافي در اراضي اشغالي، محدود و احتمالا شامل حمله عليه نيروهاي نظامي و «نيروهاي نيابتي تحت حمايت ايران» در خارج از ايران باشد. اين ارزيابي بر اساس مکالمات بين مقامات ايالات متحده و مقامات اسرائيلي قبل از شليک بيش از 300 پهپاد و موشک از سوي ايران در شنبه شب اتفاق افتاد.
 در حالي که اسرائيل هفته گذشته براي حمله احتمالي ايران آماده مي‌شد، مقامات اسرائيلي به ايالات متحده در مورد گزينه‌هاي پاسخ احتمالي، خبر دادند.
تذکر نرم به تل آويو
روزنامه فايننشال تايمزهم با اشاره به عمليات «وعده صادق» ايران عليه رژيم صهيونيستي آمده است که حمله موشکي و پهپادي ايران به اراضي اشغالي نقطه عطفي خطرناک را در خصومت‌هاي ايجاد شد در منطقه در نتيجه جنگ غزه ايجاد کرده است. اين حمله دهه‌ها جنگ در سايه ميان جمهوري اسلامي ايران و اسراييل را به طور کامل علني کرد. در اين مطلب اشاره شده است که هم رژيم صهيونيستي و هم ايران، حالا، با وجود گسترش خطرناک تنش‌ها به دنبال احياي بازدارندگي خود هستند و هر دو آن‌ها بايد متقاعد به خودداري از گسترش تنش‌ها شوند.
در يادداشت فايننشال تايمز آمده است: ايران نشان داده است که به دنبال گسترش بيشتر تنش‌ها نيست. شرکاي غربي اسراييل نيز به رهبري آمريکا، ضمن تلاش براي هماهنگ‌ کردن پاسخي ديپلماتيک، سعي مي‌کنند آن را متقاعد کنند که پاسخ ندهد و وارد خطرات جنگي تمام‌عيار با ايران نشود. اسراييل بايد به اين خواسته‌ها توجه کند.
در هفته‌هاي اخير، در ميان گسترش ويراني‌ها در غزه، اسراييل با وجود افزايش انتقادات «جو بايدن» رييس جمهور آمريکا از اقدامات جنگي آن، بيش از پيش منزوي شد. اما درسي که اسراييل مي‌تواند بگيرد اين است که وقتي با تهديداتي مواجه مي‌شود، متحدانش به کمک آن مي‌آيند. در واقع، امنيت اسراييل به حمايت غرب و موافقت همسايگان عربي آن بستگي دارد که نگراني‌هاي مشابهي درباره تهديدهاي ناشي از ايران و اسلام‌گرايي افراطي دارند. «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي چند ماه متحدان خود را با ناديده گرفتن بيشتر توصيه‌هاي آن‌ها خشمگين کرد، حتي وقتي درباره پيامدهاي خطرناک اقدامات او هشدار دادند. اکنون زمان آن رسيده است که تل‌آويو حمايت دوستانش را پذيرا شود، امور را بسنجد و شتابزده وارد جنگي بزرگ‌تر نشود. در بخش پاياني اين مطلب با اشاره به پيامدهاي پاسخ نظامي احتمالي رژيم صهيونيستي به عمليات ايران آمده است: کابينه جنگ اسراييل در حال بررسي گزينه‌هاي خود است. عوامل افراط‌گراتر در دولت نتانياهو پيشنهاد پاسخ ندادن به حمله ايران و پايان يافتن جنگ غزه را رد مي‌کنند. اما بدون به پايان رسيدن جنگ غزه که ضمن آسيب جدي به حماس، تلفات زيادي ميان غيرنظاميان و فجايع انساني زيادي به بارآورده است، امنيت و ائتلاف‌هايي که اسراييل به آن نياز دارد،  شکل نمي‌گيرد. اسراييل با انتخاب سختي روبه‌رو است. بايد به متحدان خود گوش بدهد.
کد مطلب: 214732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *