۲
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۱
بررسی تغيير مواضع برخي منتخبان مجلس دهم

بي‌‌تعهدي اصولگرايانه!

داستان دقيقا بعد از انتشار ليست اميد در تهران شروع شد. بعضي اسامي‌آنقدر بحث‌برانگيز شدند که يک تنه مي‌توانستند کل ليست را زير سوال ببرند.
عکس تزیینی است
عکس تزیینی است

داستان دقيقا بعد از انتشار ليست اميد در تهران شروع شد. بعضي اسامي‌آنقدر بحث‌برانگيز شدند که يک تنه مي‌توانستند کل ليست را زير سوال ببرند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اصولگراياني در ليست قرار گرفته بودند که براي خودشان يک «الهه راستگو»ي ديگر به شمار مي‌رفتند. الهه راستگو همان کسي است که به وسيله ليست اصلاح‌طلبان توانست در شوراي شهر تهران راي آورد اما بعد از اينکه پايش به شورا رسيد، تغيير مواضع داد و به عنوان نمادي براي زير پا گذاشتن تعهدات در ميان اصلاح‌طلبان شهره شد. مشکلي که از همان ابتدا درباره ليست اميد هم زمزمه‌هايش شنيده مي‌شد. اينکه چه ضمانتي وجود دارد که اصولگرايان حاضر در ليست اميد بعد از انتخابات مواضعشان را عوض نکنند و نامشان در ميان فراکسيون اصولگرايان برده نشود؟ اما صحبت از اين بود که تمام اعضا ميثاق‌نامه‌اي امضا کرده‌اند که تحت لواي «اميد» باقي بمانند. هنوز پاي نمايندگان مجلس دهم به خانه ملت باز نشده که کاظم جلالي يکي از چهره‌هاي بنام اصولگرايي و رئيس فراکسيون رهروان ولايت مجلس نهم و کسي که با اعلام نامش در ليست اميد به مجلس دهم راه پيدا کرد، اعلام کرده: «من در اردوگاه آقاي لاريجاني هستم، من فرم ليست اميد و هيچ فرم ديگري را امضا نکردم.» به نظر مي‌رسد واقعيت کم کم روي ترسناکش را به اصلاح‌طلبان نشان مي‌دهد. شنيده‌ها حاکي از آن است که بهروز نعمتي ديگر عضو ليست اميد هم همايش اصولگرايان را به اصلاح‌طلبان ترجيح داده و غايب همايش اصلاح‌طلبان بوده. حتي به نظر مي‌رسد علي مطهري هم سعي دارد هر دو جبهه را براي خود نگه دارد و در همايش هر دو جريان شرکت کرده است. در واقع يکي به نعل مي‌زنند و يکي به ميخ! حال سوال اين است که چه تضميني وجود دارد که اصولگراياني که با حضور در ليست اميد توانستند به مجلس راه پيدا کنند، الهه راستگويي ديگر از آب در نيايند؟

ميثاق‌نامه ضمانت اجرايي ندارد

حسين مرعشي عضو ارشد و سخنگوي حزب کارگزاران درباره امضاي ميثاق‌نامه توسط اعضاي فراکسيون اميد به تسنيم گفته بود: «همه افراد ميثاق‌نامه را امضا کردند که در قالب فراکسيون حرکت کنند.» اما هنوز يک سوال باقي مي‌ماند؛ واقعا تمام افراد به اين ميثاق‌نامه پايبند مي‌مانند؟

حجت‌الاسلام و‌المسلمين رسول منتجب‌نيا قائم‌‌‌مقام حزب اعتماد ملي که خود نماينده سه دوره مجلس شوراي اسلام بوده درباره ضمانت اجرايي ميثاق‌نامه‌هايي که از طرف منتخبين ليست اميد امضا شده به ايلنا گفته است: «ضمانت اجرايي وجدان، تعهد و احساس مسئوليت منتخبان است. منتخبان ما افراد با شخصيت و با اعتباري هستند که وقتي قول دادند و متعهد شدند قطعا نقض عهد نکرده و در مجلس هماهنگي و انسجام را در جهات مختلف حفظ خواهند کرد.

شوراي عالي سياستگذاري در ادامه ضامن هيچ تعهدي نمي‌تواند باشد و اگر خداي نکرده منتخبي خواست تعهدش را زير پا بگذارد شورا هيچ قدرت اجرايي ندارد.» اما اين صحبت‌هاي منتجب‌نيا که يکي از مهره‌هاي اصلي در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بود، خيلي دير بيان مي‌شود، درست زماني که کاظم جلالي يکي از چهره‌هاي شاخص اصولگرايي و از افراد ليست اميد، اعلام مي‌کند همچنان در اردوگاه علي لاريجاني است و اين يعني ساز جدايي در حال کوک شدن است! نام کاظم جلالي از همان زمان که در ليست اميد قرار گرفت، بحث برانگيز بود. آنقدر که حتي دو روز در زمان اعلام ليست تهران تعويق انداخت.

آنچه از پشت پرده مي‌رسيد اين بود که شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان چندان تمايلي براي گذاشتن نام او در ليست ندارند. اما نام او را اعتدال و توسعه و رهروان ولايت داده بودند و چون دو ضلع اصلي ائتلاف بودند، نمي‌شد ان قلتي روي حرفشان آورد. جلالي اما از همان اول سفره‌اش را از ائتلاف اصلاح‌طلبان جدا کرده بود و مدام خودش را اصولگرا مي‌خواند و بارها اعلام کرده بود ميثاق‌نامه‌اي امضا نکرده.

مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري و يکي از منتخبان ليست اميد مي‌گويد: «کسي که با ليست اميد راي آورده و ميثاق‌نامه را امضا کرده نبايد در فراکسيون ديگري برود و اين بي‌تعهدي پذيرفتني نيست.»

حزب اعتدال و توسعه معرف کاظم جلالي

به ليست اميد

«کاظم جلالي از طرف حزب موسوم به دولت براي ليست معرفي شد. يعني حزب اعتدال و توسعه اين فرد را معرفي کرده و بايد از خودشان بپرسيد چرا کسي را معرفي کردند که بعدا منکر امضاي ميثاق‌نامه شود.» اينها صحبت‌هاي ‌حسين کمالي است. او يکي از اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و دبيرکل حزب اسلامي‌ است. کمالي در پاسخ به اين سوال که «مگر همه افراد ليست ميثاق‌نامه را امضا نکرده‌اند، پس چرا جلالي مي‌گويد امضا نکرده؟» به مردم سالاري مي‌گويد: «طبيعتا کساني که در ليست قرار مي‌گرفتند، بايد ميثاق‌نامه را امضا مي‌کردند اما بايد از کساني که ايشان را معرفي کرده اند بپرسيد که آيا امضاي ميثاق‌نامه را از او گرفته اند يا نه. ولي ما نمي‌دانيم چرا ايشان رفتار متفاوتي دارد.»

جلالي هم در پاسخ به اين سوال که آيا فرم مربوط به ليست اميد را امضا کرده يا خير گفته است: «من فرم ليست اميد و هيچ فرم ديگري را امضا نکردم ضمن اينکه اين ليست ائتلافي بوده و من هم از ناحيه‌ دوستان اعتدالي معرفي شدم که در اين ليست قرار بگيرم.» از طرفي کمالي در پاسخ به اين سوال که «مگر معرفي يک فرد به تاييد تمام اعضاي شورا نرسيده؟» نيز مي‌گويد: «به تاييد بقيه رسيده ولي معلوم نبود که اين ائتلاف بعد از انتخابات بماند يا نه.

ائتلافي که تشکيل شد براي انتخابات بوده و افراد مي‌توانند متعهد نمانند!» براساس شنيده‌ها، کاظم جلالي کسي است که به واسطه پيوستن به ليست اميد، مطرود اصولگرايان به شمار مي‌رود. از طرفي در ميان اصلاح‌طلبان هم چندان طرفداري ندارد. بعضي از اصولگراياني که در ليست اميد قرار گرفته و راي آورده‌اند، کساني هستند که در ليست ائتلاف اصولگرايان جايي نداشتند و بيشتر به نظر مي‌رسد دنبال کانالي براي رسيدن به صندلي‌هاي سبز بهارستان بوده‌اند! کانالي که آنها را به مدينه فاضله‌شان رسانده و حالا ديگر نيازي به آن ندارند. حداقل اين نظريه درباره کاظم جلالي و بهروز نعمتي، مشهود است. با اين تفاسير بايد منتظر بمانيم و شاهد ريزش اصولگرايان ليست اميد باشيم؟ همان چيزي که از ابتدا ترسش وجود داشت و تنها با اغماض از کنارش عبور مي‌کرديم.
گزارش : محبوبه شعاعی

 

کد مطلب: 55516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *