۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۸
در دیدار از تلویزیون مرکزی چین:

مهمان‌پرست بر همکاری رسانه‌های کشورهای مستقل برای تغییر فضای جامعه بین‌الملل تأکید کرد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه حقایق به خوبی به مردم دنیا منعکس نمی‌شود، گفت: رسانه‌های کشورهای مستقل با همکاری هم می‌توانند فضای موجود جامعه بین‌المللی را تغییر دهند.
مهمان‌پرست بر همکاری رسانه‌های کشورهای مستقل برای تغییر فضای جامعه بین‌الملل تأکید کرد

 رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه سفرش به چین عصر امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی از تلویزیون مرکزی چین cctv بازدید و با "سان یوشنگ" معاون این تلویزیون دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این ملاقات اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که دیپلماسی عمومی در تحقق سیاست خارجی پیدا کرده، ما یک معاونت را در وزارت خارجه برای دیپلماسی عمومی ایجاد کردیم که دارای دو اداره کل می‌باشد که یکی کار رسانه‌ای را پیگیری و اداره کل دوم همه فعالیت‌های دیپلماسی عمومی غیر از رسانه را دنبال می‌کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که این روزها سیاست خارجی کشورها بدون استفاده از دیپلماسی عمومی نمی‌تواند به اهدافش دست یابد، خاطرنشان کرد: کشوری در تحقق سیاست‌ها و اهدافش موفق است که توانایی تاثیرگذاری بر افکار عمومی دنیا را بیشتر داشته باشد.
به گفته مهمان‌پرست با توجه به پیشرفت علوم ارتباطات نمی‌شود کشورها مثل گذشته سیاست‌هایی را اعمال و مردم از آنها بی خبر و بی اطلاع باشند.
وی با بیان اینکه شکل رقابت قدر‌ت‌های بزرگ تفاوت یافته، گفت: آنها می‌دانند اخبار به اطلاع مردم می‌رسد بنابراین سعی می‌کنند شکل اطلاع رسانی را مدیریت کنند به ویژه کشورهای غربی با در اختیار داشتنن رسانه‌های بسیار مجهز و زنجیره‌ای در دنیا سعی می‌کنند برخی از موضوعات را به صورت واقعیت به مردم دنیا تحمیل کنند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: هر زمان منافع آنها ایجاب کند برخی حقایق و واقعیات را تحریف می‌کنند. آنها می‌توانند از حکومت‌هایی که دموکراسی دارند و مستقل هستند یک تصویر بسیار منفی به مردم دنیا نشان دهند.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هر وقت منافع آنها ایجاب کند می‌توانند از نظام‌های دیکتاتور به گونه‌ای تعریف کنند که گویی بهترین حکومت‌ها هستند.
به گفته مهمان‌پرست با کمک این رسانه‌هاست که بحث‌هایی مثل حقوق بشر، دموکراسی و مقابله با تروریسم توسط آنها تحریف می‌شود و اینها با زمینه سازی خبری خود می‌توانند حتی عملیات نظامی علیه یک کشور را کاملا توجیه کنند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: در کشوری پرونده‌های حقوق بشری درست می‌کنند به جرم اینکه آنها می‌خواهند براساس فرهنگ و ارزش‌های خود جامعه را اداره کنند.
وی ادامه داد: در همین شرایط در کشورهای غربی و یا کشورهایی که با آنها دوست و متحد هستند ممکن است انسان‌های بیگناهی کشته شوند، ولی بحث حقوق بشر اصلا مطرح نمی‌شود. این نشانگر قدرت رسانه است.
به گفته مهمان‌پرست اگر کشورهای بزرگ و مستقل بخواهند از استقلال خود دفاع کنند باید رسانه‌های قوی داشته باشند.
مهمان‌پرست افزود: اگر رسانه‌های کشورهای مستقل با هم ارتباط نزدیک و همکاری داشته باشند اجازه نخواهند داد حقایق تحریف شود.ما یک وظیفه بسیار سنگینی به دوش داریم و آن مسئولیت اطلاع رسانی دقیق به مردم دنیاست. فکر می‌کنیم حقایق و واقعیات به خوبی به مردم دنیا منعکس نمی‌شود و به همین خاطر معتقدیم همکاری رسانه‌های کشورهای مستقل می‌تواند فضای موجود جامعه بین‌المللی را تغیییر دهد.
وی خاطرنشان کرد: اگر راجع به چین اطلاعاتی به دست بیاوریم علاقه‌مندیم از طریق رسانه‌های چینی به آن اطلاعات دست یابیم و شما نیز برای کسب اطلاعات درباره ایران بهتر است این اطلاعات را از رسانه‌های ایران به دست آوردید یا نماینده رسانه‌های شما در ایران حضور یابند و مستقیما گزارش تهیه کنند و بالعکس.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه نباید مطالب در رابطه با ۲ کشور را از طریق رسانه‌های غربی دریافت کنیم.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌‌هایی که ما در حوزه دیپلماسی عمومی دنبال می‌کنیم سفرهایی است که به دعوت همتایان خود انجام و تیمی از رسانه‌ها ما را در این سفرها همراهی می‌کنند.در این سفرها زمینه ارتباط رسانه‌های ما با رسانه‌های کشورهای دوست فراهم می‌شود و ما رسانه‌های خود را تشویق می‌کنیم با رسانه‌های دیگر کشورها ارتباط کاری داشته باشند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه افزود: ما رابطه بسیار خوب و استراتژیکی با چین داریم و حجم روابط اقتصادی مثل روابط خوب سیاسی رو به گسترش است.
مهمان‌پرست افزود: اما با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در خلیج فارس و خاورمیانه و قدرت اقتصادی چین احساس می‌کنیم این روابط ظرفیت بیشتری برای گسترش دارد. با کمک همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور می‌توانیم ابعاد همکاری‌های اقتصادی را توسعه دهیم و جذابیت‌های زیادی که در دو کشور وجود دارد را به اطلاع مردم ایران و چین برسانیم.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید کمک کنیم تا صنعت توریسم بین دو کشور رونق بیشتری یابد و اگر توریسم بین دو کشور گسترش بیشتری پیدا کند حتما در روابط اقتصادی دو کشور اثر زیادی خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه ایران و چین کشورهایی با تاریخ و تمدن چند هزار ساله هستند، گفت: فرهنگ مردم شرق آسیا به هم نزدیک است. مردم ما به فرهنگ کشورهای شرق آسیا علاقه دارند و فکر می‌کنیم مردم چین نیز نسبت به ایران ذهنیت مثبتی دارند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: می‌توانیم به کمک هم از فرهنگ آسیا و ارزش‌های موجودمان دفاع کنیم. ضمن اینکه شرایط اقتصادی دو کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم به هم کمک کرده و سرعت رشد اقتصادی را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: تبلیغات رسانه‌های غربی با واقعیات کشور ما فاصله زیادی دارد و تبلیغات غرب راجع به چین نیز سنگین است و تصویر واقعی را به نمایش نمی‌گذارد.
سان یوشنگ معاون تلویزیون مرکزی چین نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر مهمان‌پرست، به مشترکات تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اکثر اخبار توسط کشورهای غربی منتشر می‌شود ولی باید راهی پیدا کنیم که خودمان اخبار را منتشر کنیم. اگر بخواهیم دیگران صدای ما را بشنوند باید توانایی‌های خود را افزایش دهیم.
وی در عین حال گفت که رقابت با سی ان ان و بی بی سی زمان بر ولی امکانپذیر می‌باشد.
رامین مهمان‌پرست دوشنبه در رأس یک هیئت رسانه‌ای و در پاسخ به دعوت رسمی وزارت خارجه چین وارد پکن شد و قرار است از شهرهای شانگهای و گوانگجو نیز بازدید کند.
کد مطلب: 1440
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *