۰
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۶

واکنش آلمان به شرط اردوغان برای عضویت سوئد در ناتو

صدراعظم آلمان به اظهارات اردوغان که شرط عضویت سوئد در ناتو را پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام کرد واکنش نشان د اد.
واکنش آلمان به شرط اردوغان برای عضویت سوئد در ناتو
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا،رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ساعاتی پیش گفت که شرط نهایی‌ آنکارا برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو، این است که با درخواست عضویت ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت شود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در واکنش به این شرط اردوغان گفت که عضویت سوئد در ناتو هیچ ارتباطی به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ندارد.

 

پیش‌تر اردوغان قبل از پرواز به سمت ویلنیوس برای شرکت در اجلاس سران ناتو گفت: ترکیه ۵۰ سال است که پشت درهای اتحادیه اروپا انتظار می‌کشد. اگر درهای اتحادیه اروپا به روی ترکیه باز شود، ما هم درهای ناتو را به روی سوئد باز خواهیم کرد؛ همانطور که با فنلاند این کار را کردیم.به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. با این حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده است. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تایید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

رهبران کشورهای عضو ناتو قرار است سه‌شنبه و چهارشنبه در اجلاس سران این اتحاد نظامی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی شرکت کنند.

کد مطلب: 198957
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *