۰
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
وابسته یک دم

حکایتهای روان درمانی به سوی زندگی بهتر

جواد لگزیان
کتاب امروز آمده است تا به ما در یافتن معنای زندگی کمک کند و رهنمونی باشد به سوی زندگی بهتری که باید می‌داشتیم. اروین یالومروان‌درمان در این کتاب که شرح دقیق ده جلسه روان‌درمانی است بایادآوری اندوهی به نام مرگ به اهمیت زندگی تاکید و در جهت اعتلاء آن می‌کوشد.
حکایتهای روان درمانی به سوی زندگی بهتر

«می‌بینم که شما شیفته ی کلمات هستید، از به رقص درآوردن کلامحظ می برید. اما کلمات تنها در حکم نت موسیقی هستند. آنچه نغمه را می‌سازد معناست. معناست که به حیات انسانی سازوارگی میبخشد... »
کتاب امروز آمده است تا به ما در یافتن معنای زندگی کمک کند و رهنمونی باشد به سوی زندگی بهتری که باید می‌داشتیم. اروین یالومروان‌درمان در این کتاب که شرح دقیق ده جلسه روان‌درمانی است بایادآوری اندوهی به نام مرگ به اهمیت زندگی تاکید و در جهت اعتلاء آن می‌کوشد.

«ما همه مخلوقاتی هستیم وابسته ی یک دم،چه او که در یاد میدارد،چه او که در یاد می ماند. همه چیز فانی است،حافظه و محفوظ به یکسان. زود باشد که همه را از یاد برده باشی و زود باشد که همه ات از یاد برده باشند. هرگز از یاد مبر که دمی دیگر چنینی : بیوجود و لامکان...هشدار که این مِی ناب چیزی نیست جز تفاله ی انگور و این ردای ارغوان امپراتوری پشم گوسپندی است رنگ گرفته از خون حلزونی دریایی...این گونه نگریستن،امری است همواره واجب،تاپوست از هرچه هست باز کنیم و عبث بودنش ببینیم، تا پرده ی افسون و افسانه از گِردَش بدریم...»

اروین یالوم چه در مقام روان‌پزشک و چه در مقام نویسنده، همیشه مراجعان و خوانندگانش را با این دو مسئله‌ی اساسی زندگی در انداخته است؛ این‌که ما همه روزی خواهیم مرد، و این‌که مسئولیتچگونه زیستن بر گرده‌ی خود ماست. در وابسته‌ی یک دم، یالومروان‌پزشک و مراجعانش مدام در تقلای یافتن پاسخی به این دو مسئله‌اند؛و یالوم نویسنده نه تنها اوصافی مسحورکننده از امیال و انگیزه‌های نهفته‌ی مراجعان به دست می‌دهد،بلکه روای تلاش‌های «آن دیگری» - یالوم روان‌پزشک - است برای آشتی دادن عواطفش در مقام انسانی مرگ آگاه، با آنچه به تناسب موقعیت حرفه‌اش از او انتظار میرود.

وابسته یک دم نشان‌مان می‌دهد که فرآیند روان‌درمانی در حکمصحنه‌ای است برای نمایش‌هایی بس گیرا در باب سرنوشت آدمی، یالوم در این کتاب تصویری هوشمندانه و مهربانانه، و در عین حال بی‌بزک از طبع آدمی به دست می‌دهد و از آن همه درد و سرگشتگیو امید که ملازم حیات انسانی است. این کتابی است پر مغز و جذاب، سرشاز از شوخ‌طبعی و بازیگوشی و انسان دوستی، در باب کارسترگی که هریک از ما، هر روز، پیش رو داریم؛ معنا دادن به اینآمدن و رفتنی که نامش زندگی است. 

«وابسته‌ی یک دَم و چند حکایت روان‌درمانی دیگر» نوشته اَروینیالوم(-۱۹۳۱)، روان‌درمان آمریکایی با ترجمه پیام یزدانی را نشر اختران در ۲۳۲ صفحه و با قیمت ۱۱۰۰۰۰۰ریال رهسپار بازار کتابکرده است.

کد مطلب: 199662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *