۰
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
تکذيب دستور رئيس جمهوری تکذيب شد

دعوا بر سر موضع نامعلوم رئيس‌جمهوری درباره گشت ارشاد

با شروع کار دوباره گشت ارشاد و انتقادهايي که از اين موضوع در هفته گذشته مطرح شد، در برخي رسانه ها اين خبر مطرح شد که اين کار با دستور سيد ابراهيم رئيسي صورت گرفته است، خبري که اگرچه نشانه هايي دال بر صحت آن وجود دارد اما مقامات اجرايي دولت طي هفته اخير تلاش زايدالوصفي صورت دادند تا به افکار عمومي و رسانه‌ها بقبولانند که رئيس‌جمهور و دولت، ارتباطي با راه‌اندازي دوباره گشت ارشاد ندارند!
دعوا بر سر موضع نامعلوم رئيس‌جمهوری درباره گشت ارشاد
سرويس سياسي - خاطره ميرزا: با شروع کار دوباره گشت ارشاد و انتقادهايي که از اين موضوع در هفته گذشته مطرح شد، در برخي رسانه ها اين خبر مطرح شد که اين کار با دستور سيد ابراهيم رئيسي صورت گرفته است، خبري که اگرچه نشانه هايي دال بر صحت آن وجود دارد اما مقامات اجرايي دولت طي هفته اخير تلاش زايدالوصفي صورت دادند تا به افکار عمومي و رسانه‌ها بقبولانند که رئيس‌جمهور و دولت، ارتباطي با راه‌اندازي دوباره گشت ارشاد ندارند! اوج اين تلاش اين بود که سه شنبه گذشته از سوي انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور تکذيب شد اما بلافاصله حسين شريعتمداري مديرمسئول کيهان آن را تائيد کرد و خطاب به خزعلي گفت که نقش خداپسندانه رئيس جمهور در طرح اخير را کمرنگ نکنيد! اما گويي اظهارات مديرمسئول کيهان مسير را عوض کرد، طوري که دفتر خزعلي اعلام کرد که سخنان خزعلي تحريف شده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،داستان از جايي شروع شد که با توجه از نظر برخي اصولگرايان مجلس در تصويب لايحه «حجاب و عفاف» تعلل مي کند، رئيسي براي جلب ناظر اين افراد چند روز قبل و در جلسه اي که براي بررسي وضعيت اجراي تکاليف قانوني دستگاه‌ها در حوزه حجاب و عفاف تشکيل شده بود، از دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت ارشاد، قوه قضاييه و نيروي انتظامي خواست تا به تکاليف قانوني خود عمل کنند و اجراي تکاليف قانوني هيچ دستگاهي نبايد به بهانه تاخير در تصويب لايحه جديد حجاب و عفاف معطل بماند.
 در روزهاي پس از اين دستور فيلم‌هايي از حضور دوباره ماموران در سطح شهر منتشر شد و پس از آن پليس بازگشت گشت‌ارشاد به خيابان‌ها را تاييد کرد. 25 تير  مهدي منتظرالمهدي سخنگوي نيروي انتظامي گفت: پليس در پي مطالبات مردمي و خواستگاه گروه‌ها و نهادهاي مختلف اجتماعي و همچنين تأکيد رياست جمهور و قوه قضائيه در چارچوب قانون به منظور بسط و گسترش امنيت عمومي و تحکيم بنيان خانواده ضمن تقدير و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزيزمان ايران که با رعايت هنجارهاي اجتماعي و پوشش متعارف بر آرامش رواني جامعه کمک مي‌کنند، از امروز با استقرار گشت‌هاي خودرويي و پياده در سراسر کشور ضمن انجام ماموريت‌هاي متعدد پليسي ناگزير با آن دسته از کساني که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکني خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر در صورت عدم تمکين از دستورات پليس برخورد قانوني و آنان را به دستگاه قضائي معرفي خواهد کرد.
در پي اظهارات سخنگوي فراجا، گزارشي در خبرگزاري تسنيم، نزديک به سپاه منتشر شد و بازگشت «گشت‌هاي ارشاد» را بنا به «دستور و تاکيد رئيس جمهوري و رئيس قوه قضائيه» جمهوري اسلامي اعلام کرد. اما ساعاتي بعد اين خبر از روي خروجي خبرگزاري حذف شد. تسنيم در توضيح علت حذف اين بخش از خبر اعلام کرد بعد از «تماس برخي افراد در دولت» بخش مربوط به «دستور ابراهيم رئيسي» براي راه‌اندازي دوباره اين گشت‌ها، حذف شده است.
تسنيم همچنين نوشت: «صورت مساله واضح است؛ سخنگوي فراجا رسما مسئله‌اي را مطرح کرده و اگر نياز به تکذيب دارد، بايد مستقيما درباره مطلب خود او توضيح داده شود.» علي بهادري جهرمي، سخنگوي دولت هم در توييتر خود نوشت که رئيس‌جمهوري اخيرا نيز در جلسات مختلف از نيروي انتظامي و قوه قضاييه خواستند «در چارچوب قوانين موجود» نسبت به نظم‌بخشي امور اقدام کنند. او تاکيد کرد که «شيوه» برخورد با زناني را که تن به حجاب نمي‌دهند، متوجه دولت سيزدهم و شخص ابراهيم رئيسي نيست و «تدبير شيوه اجراي قانون بر عهده قوه قضائيه و ضابطان است.»
پس از آن تکذيب انسيه خزغلي شايد براي محکم کاري منتشر شد! اين معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور روز سه شنبه و درحاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، درباره دستور رئيس جمهور براي بازگشت گشت‌هاي مربوط به حجاب در سطح شهر گفت: مسئول اجرايي نيستيم، دستور را نشنيده‌ام؛ از مسئولان وزارت کشور بپرسيد. او درباره اين که گفته شده اين مساله دستور رئيس جمهور بوده تاکيد کرد که چنين چيزي نشنيده‌ايم.
با اين حال حسين شريعتمداري که در هفته گذشته روزنامه اش از بازگشت گشت هاي ارشاد استقبال شايان توجهي به عمل آورده بود، به ميدان آمد و در مصاحبه اي با اشاره به اينکه طرح يادشده با تصميم مشترک و مستقيم آقايان رئيسي و اژه‌اي اتخاذ شده است، اظهارات برخي از نزديکان دولت را تعجب‌آور ارزيابي کرد و گفت:‌ به عنوان مثال، خواهر گرانقدرمان خانم دکتر خزعلي معاون رئيس جمهور در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، دخالت دولت در اين طرح را با تلويحي نزديک به تصريح رد کرده است و در پاسخ به اين سئوال که آيا بازگشت گشت‌هاي مربوط به حجاب دستور رئيس جمهور بوده است؟ مي‌فرمايند؛ چنين چيزي نشنيده‌ام، از مسئولان وزارت کشور بپرسيد!
شريعتمداري گفت: ممکن است خانم خزعلي بگويند پليس ضابط قوه قضائيه است که بايد عرض کرد، اولاً پليس تحت امر وزارت کشور است و وزارت کشور بخشي از دولت است و ثانياً اين تصميم به طور مشترک و مستقيم از سوي دو قوه مجريه و قضائيه اتخاذ شده است و نبايد از سوي برخي از اعضاي دولت در انجام آن ترديد ايجاد شود.
مدير مسئول روزنامه کيهان تصريح کرد: از خانم خزعلي که خود از حاميان و مروجان عفاف و حجاب هستند انتظار مي‌رود در اظهارات خود دقت بيش‌تري داشته باشند و بي آن که بخواهند، نقش خداپسندانه رئيس جمهور در طرح اخير را کمرنگ نکنند.
جالب اينجاست که بعد از اين اظهارات حسين شريعتمداري، معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: خبري در برخي رسانه‌هاي کشور درباره مصاحبه معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده در حاشيه جلسه هيئت دولت منتشر شده که تحريف شده است. و نکته نهايي اينکه همه اين ماجراها در حالي اتفاق مي‌افتد که رئيسي ترجيح مي‌دهد ساکت باشد؛ شايد نمي‌داند بايد اين موضوع را تائيد کند يا تکذيب، که هر کدام از اين دو موضع تبعاتي براي او دارد!
کد مطلب: 199656
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *