۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۰

استیضاح وزیر آموزش و پرورش به کجا رسید؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش توضیح داده که جماران منتشر کرده است.
استیضاح وزیر آموزش و پرورش به کجا رسید؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شیوا قاسمی‌پور دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس گفت: متأسفانه در دولت‌ها آموزش و پرورش اولویت آخر هم نیست و تا زمانی که آموزش و پرورش به عنوان دغدغه و اولویت اول مسئولان رده بالای کشور نشود، مشکل این حوزه رفع نمی‌شود.

نماینده سروآباد و مریوان در مجلس در خصوص مشکلات عدیده‌ای آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی به خصوص در بحث کمبود معلم به خبرنگار جماران گفت: در حال حاضر در آموزش و پرورش یک سری مشکلاتی وجود دارد؛ که آن‌ها را قبول داریم و نمی‌توانیم انکار کنیم. یکی از مشکلات، کمبود نیروی انسانی است که مشکل امروز و دیروز نیست؛ بلکه از گذشته با آن رو به رو بوده‌ایم، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان پایین آمده است و آزمون‌های استخدامی که باید برگزار می شد انجام نشده است. اما طی سال قبل و سال جاری ظرفیت دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ هزار نفر به ۳ یا ۴ هزار نفر رسیده است و این اتفاق بدی است.وی افزود: ما طی جلساتی سعی کردیم به حل این مشکل کمک کنیم و ظرفیت استخدامی برای اولین بار در یک‌سال چندین بار برگزار شد، اما مجوزهای دیگری هم گرفته شده است و ۲۲ هزار معلم، دبیر و ۱۱ هزار نفر مربی پرورشی جذب می‌کنیم و به دنبال یک سری کارها هستیم که مشکلات آموزش و پرورش رفع شود، چند روز قبل جلسه‌ای با حضور {رییس سازمان استخدامی} لطیفی و {وزیر آموزش و پرورش} صحرایی برگزار کردیم، حدود ۳۳ هزار نفر آزمون استخدامی دادند و منتظر هستیم که گزینش و مصاحبه آن‌ها انجام شود. البته ایراد کار اینجا است که باید قبل از شروع مهرماه این آزمون‌ها برگزار و گزینش‌ و مصاحبه‌ها انجام می‌شد و معمولا این‌گونه قرار بود معلمی که این گونه از طریق آزمون‌ها استخدام می‌شود حتما باید یک‌سال دانشگاه فرهنگیان برود.

در مهرماه هنوز در حال گزینش و مصاحبه برای استخدام معلم هستیم

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در مهرماه هستیم، اما هنوز در حال گزینش و مصاحبه هستیم و این‌ها یک سری ایرادات هستند. اما نمی توان گفت این ایرادات باعث این اتفاقات شده است و مشکلات از گذشته بوده است و کمک می‌کنیم این اتفاقات هر چه سریع‌تر رفع شود و طبق آنچه که وزیر به ما قول دادند در هفته آتی این مشکلات برطرف می‌شود.

شیوا قاسمی پور در پاسخ به این سوال که آیا جا به جایی وزرا مشکلی را حل می کند؟ گفت: آن چیزی که عمده مشکلاتی را در آموزش و پرورش و جاهای کلیدی پیش آورده بی‌ثباتی مدیران بوده است. در دوره‌ای که ما حضور داریم هر سال سه وزیر داشتیم و دو وزیر را نیز رد کردیم و مجموعا ۵ وزیر شدند. در وزارت صمت نیز ۵ نفر آمدند که تصدی و سرپرستی وزیر صمت را بر عهده گرفته است و قطعا این بی‌ثباتی مدیریت مشکلات را بیشتر می‌کند، چرا که فردی می‌آید و کاری را شروع می‌کند و به محض اتمام رساندن کار نفر بعدی سر کار می‌آید و شاید نفر بعدی برنامه‌های وزیر بعدی را قبول نداشته باشد که متاسفانه همین گونه است.

مشکل ما در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است

 

وی گفت: از این جهت باید رویه‌ای باشد که اگر افراد تغییر می‌کنند، روال و سیاست تغییر نکند و کار همان کار باشد. مشکل ما در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است که باید به دنبال این‌ها باشیم هر کسی می‌آید آن روال را در نظر بگیریم و خط و ریلی باشد که آن‌ها دنباله رو این خط باشند، من با اطمینان می‌گویم که آمد و رفت افراد مشکلات را بیشتر کرده است.


آموزش و پرورش کلیدی‌ترین وزارت خانه است

 

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه آموزش و پرورش کلیدی‌ترین وزارت خانه است، افزود: اگر مشکلات آموزش و پرورش رفع شود خیلی از مشکلات دیگر در کشور نیز رفع می‌شود؛ از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی و.... . اما متأسفانه در دولت‌ها آموزش و پرورش اولویت آخر هم نیست و تا زمانی که آموزش و پرورش به عنوان دغدغه و اولویت اول مسئولان رده بالای کشور نشود، مشکل این حوزه رفع نمی‌شود.


استیضاح وزیر آموزش و پرورش را حداقل ۳۰ نفر امضاء کرده‌اند؛ این مشکل را رفع نمی کند

 

قاسمی پور در خصوص وضعیت استیضاح وزیر گفت: استیضاح را حداقل ۳۰ نفر امضاء کرده‌اند که این مشکل را رفع نمی‌کند.وی در خصوص اینکه آیا استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده است یا خیر؟ گفت: خیر امضا نکردم، چون به دنبال این نیستم که مشکلات را بیشتر کنم. اگر قرار است من به عنوان حامی آموزش و پرورش هستم و باید کمک کنم نه این که مقابل آن بمانم.

کد مطلب: 204572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *