۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵

اولین واکنش عربستان به نیمه‌کاره ماندن سفر هیئت آمریکا به این کشور

طبق گزارش روزنامه القدس العربی، در بیانیه سفارتخانه عربستان آمده است: باید توضیحاتی را در این باره ارائه دهیم؛ این حادثه ناگوار نتیجه سوء فهم درباره پروتکل‌های داخلی است.
اولین واکنش عربستان به نیمه‌کاره ماندن سفر هیئت آمریکا به این کشور

به گزارش مردم سالاری آنلاین، پس از آنکه یک هیئت آمریکایی سفر خود به عربستان را به دلیل درخواست از یکی از اعضای آن برای برداشتن کلاه یهودی‌اش، نیمه‌کاره گذاشت، ریاض توضیحاتی را در این باره ارائه داد.

سفارت عربستان سعودی در آمریکا در بیانیه‌ای این اتفاق را نتیجه نوعی «سوء فهم» ارزیابی کرد.

هیئتی از کمیته آزادی مذهبی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد پس از درخواست از یکی از اعضای این کمیته برای برداشتن کلاه یهودی که بر سر داشت، تصمیم به توقف سفر رسمی خود به عربستان گرفت.

هیئت وزیران عربستان با برگزاری نشستی فوق‌العاده به ریاست محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد سعودی خواستار پایان یافتن درد و رنج ملت فلسطین شد.

«آبراهام کوپر» رئیس کمیته آزادی مذهبی بین‌المللی آمریکا که یک یهودی ارتدوکس است در بیانیه‌ای گفت: هیچ‌کس نباید از دسترسی به مکان‌های باستانی به‌ویژه مکان‌هایی که برای نشان‌دادن وحدت و پیشرفت در نظر گرفته شده است، صرفاً به این دلیل که یهودی است، محروم شود.

وی با اشاره به برنامه اصلاحات بلندپروازانه عربستان باهدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور، افزود: عربستان برای تغییر در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ فشار می‌آورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در زمانی که یهودستیزی بیداد می‌کند، درخواست از من برای برداشتن کلاهم چیزی است که ما اعضای کمیته آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده را از ادامه بازدید خود از منطقه باستانی الدرعیه در شمال غرب ریاض که یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی ثبت کرده است، باز داشت.

سفارت عربستان در واشنگتن همچنین در این باره اضافه کرد: این موضوع با مقامات ارشد آمریکا در میان گذاشته شد و سفیر این فرصت را پیدا کرد که با خاخام مذکور صحبت کند.

در بیانیه این سفارتخانه همچنین آمده است: موضوع حل شده است و در هر صورت ما به تصمیم این خاخام مبنی بر عدم ادامه سفر احترام می‌گذاریم.

کمیته آزادی مذهبی یک نهاد مشورتی دولتی است که از سوی کنگره آمریکا مجاز به فعالیت شده است.

طبق این گزارش، اتفاق مذکور پنجم مارس و در سایه تنش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ در نوار غزه و تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان آنها پس از پایان درگیری رخ داد.

کد مطلب: 213267
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *