۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
جدال پرسپوليس و استقلال در يکصد و سومين دربی پايتخت

تيمی که به جای ترس، بجنگد بازی را می برد

تيم‌هاي فوتبال پرسپوليس و استقلال تهران در يکصد و سومين دربي پايتخت امشب از ساعت 20  به مصاف هم مي‌روند. پيروز اين بازي مي‌تواند گام بلندي براي قهرماني در فصل بيست و سوم بردارد.
تيمی که به جای ترس، بجنگد بازی را می برد
گروه ورزشي - محمد حسين يزدي: تيم‌هاي فوتبال پرسپوليس و استقلال تهران در يکصد و سومين دربي پايتخت امشب از ساعت 20  به مصاف هم مي‌روند. پيروز اين بازي مي‌تواند گام بلندي براي قهرماني در فصل بيست و سوم بردارد. تيم‌هاي فوتبال پرسپوليس و استقلال در صد و دو ديداري که تاکنون با هم داشته‌اند آمار جالبي را از خود به جاي گذاشته‌اند که يکي از آنها مربوط به نداشتن بازيکن «سه گله» در بين آبي‌پوشان است.
هتتريک دو بازيکن پرسپوليس
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همايون بهزادي و ايمون زائد دو بازيکن سابق پرسپوليس توانسته‌اند در ادوار برگزاري دربي براي پرسپوليس موفق به زدن 3 گل در يک بازي شوند. در تيم استقلال هنوز بازيکني نتوانسته در يک بازي برابر پرسپوليس 3 بار گلزني کند. حسين کلاني (پرسپوليس)، علي جباري (استقلال)، ايرج سليماني (پرسپوليس)، غلامحسين مظلومي (استقلال)، صفر ايرانپاک (پرسپوليس)، شاهرخ بياني (پرسپوليس)، هادي نوروزي (پرسپوليس)، مجتبي جباري (استقلال)، مهدي طارمي (پرسپوليس)، اميرارسلان مطهري (استقلال) و گئورگي گولسياني (پرسپوليس) از جمله بازيکناني هستند که دو بار در يک بازي براي تيم خود در دربي گلزني کرده‌اند.
بيشترين پيروزي از آن پرسپوليس
در 102 ديدار گذشته رو در روي دو تيم، 26 برد با 94 گل سهم استقلال و 27 پيروزي با 101 گل زده سهم پرسپوليس بوده است. نتيجه 49 بازي اين دو تيم با نتيجه تساوي خاتمه يافته است. با اين حساب سرخ‌ها يک پيروزي بيشتر از رقيب سنتي خود دارند. از مجموع تمام مسابقات برگزار شده 4 بازي ناتمام بوده‌است که يک بازي با نتيجه يک بر صفر به‌سود استقلال باقي ماند و 3 بازي ديگر هم 3 بر صفر به‌سود استقلال اعلام شد و يک مسابقه هم در سوپر جام فوتبال ايران به‌دليل انصراف تيم استقلال نتيجه بازي بدون برگزاري به‌سود تيم پرسپوليس اعلام شد. هر دو تيم در تعداد جام‌هايي که به دست آورده‌اند در عدد 38 مساوي هستند. ليگ‌هاي سراسري ايران پرسپوليس 15 و استقلال 9 بار به مقام قهرماني رسيده‌اند. در جام حذفي هر دو در عدد 7 برابر هستند.
يک استقلالي اولين گلزن دربي
در دربي‌هاي برگزار شده 59 بازيکن براي پرسپوليس و 56 بازيکن براي استقلال گلزني کرده‌اند؛ در مجموع 115 بازيکن موفق به گلزني شده‌اند که از اين تعداد 3 بازيکن (مهدي هاشمي نسب، شاهرخ بياني و غلامرضا فتح آبادي) براي هر دو تيم موفق به گلزني شده‌اند. احمد منشي زاده اولين گلزن دربي در بازي دوم است که توانست براي استقلال دروازه پرسپوليس را باز کند. صفر ايرانپاک با 7 گل زده بهترين گلزن دربي و پرسپوليس است و علي جباري و غلامحسين مظلومي با 5 گل زده بهترين گلزن استقلال در دربي به شمار مي‌روند.
رکورد دست نيافتني ايرانپاک در دربي
صفر ايرانپاک تنها بازيکني است که موفق به گلزني در 6 دربي مختلف شده‌است، حسين کلاني و مهدي هاشمي‌نسب نيز بازيکناني هستند که در پنج دربي مختلف در امر گلزني موفق بوده‌اند. غلامحسين مظلومي، علي جباري، فرهاد مجيدي و علي عليپور بازيکناني هستند که در چهار دربي مختلف موفق به باز کردن دروازه تيم رقيب شده‌اند.
پرگلترين دربي
در ادوار دربي، دو بازي با به ثمر رسيدن 6 گل عنوان پرگل‌ترين دربي‌هاي ادوار را داشته‌اند. در سال 1352 تيم پرسپوليس موفق شد در يک بازي يکطرفه با نتيجه 6 بر صفر استقلال را از پيش رو بردارد. در دربي شماره 83 نيز پرسپوليس توانست با نتيجه 4 بر 2 استقلال را شکست دهد که در هر دو بازي 6 گل رد و بدل شده است.
نخستين کاپيتانها و نخستين
اخراج در دربي
همايون بهزادي از پرسپوليس و کامبيز جلالي از استقلال در اولين مصاف رويارويي دو تيم بازوبند کاپيتاني را به بازو بستند تا نخستين کاپيتان‌هاي دو تيم نام بگيرند. رضا وطنخواه هم در دربي سال 1348 از داور بازي کارت قرمز دريافت کرد تا نخستين بازيکن اخراجي در دربي باشد.
بيشترين کلين شيت
مهدي رحمتي دروازه‌بان سابق تيم استقلال سابقه حضور در 15 دربي را دارد و در 9 بازي توانست دروازه خود را بسته نگه دارد تا عنوان بيشترين تعداد کلين شيت به دروازه‌بان سابق استقلال برسد. عليرضا بيرانوند دروازه‌بان پرسپوليس تاکنون در 11 دربي حضور داشته و در 6 مسابقه کلين شيت کرده است و بهترين آمار را در بين دروازه بانان پرسپوليس دارد.
سريعترين و ديرترين گل دربي
در مصاف دو تيم، دو بازيکن براي استقلال توانسته‌اند سريع‌ترين و ديرترين گل دربي را به ثمر برسانند. علي سامره در دربي سال 1381 در ثانيه 47 دروازه پرسپوليس را باز کرد و سريع‌ترين گل دربي را به ثمر رساند و محمدحسين مرادمند سال گذشته و در بازي جام حذفي موفق شد در دقيقه 11+ 90 گل تساوي را براي استقلال به ثمر برساند تا ديرترين گل دربي را هم يک استقلالي به ثمر رسانده باشد.
بيشترين تعداد پاس گل در اختيار پرسپوليسيها
ابراهيم آشتياني با 6 پاس گل بهترين پاسور دربي به حساب مي‌آيد، مهدي ترابي نيز با 5 پاس گل در رده دوم قرار دارد که هر دو بازيکن از پرسپوليس هستند. ترابي که اکنون هم در پرسپوليس حضور دارد مي‌تواند در دربي 103 آمار خود را بهبود ببخشد.
بيشترين برد در دربي
به عنوان بازيکن
کارو حق‌ورديان، علي جباري، اکبر کارگرجم، غلامحسين مظلومي، چهار بازيکني هستند که 7 برد را در دربي به عنوان بازيکن تجربه کرده‌اند. محمود فکري، عزت جانملکي، منصور پورحيدري، شاهرخ بياني، علي پروين، احمدرضا عابدزاده، احمد نورالله‌ي نيز بازيکناني هستند که 6 برد را در دربي به عنوان بازيکن تجربه کرده‌اند.
بيشترين مساوي در دربي به عنوان بازيکن
عليرضا واحدي‌نيکبخت 13 مساوي در دربي را تجربه کرده‌است. (8 مساوي با پيراهن استقلال و 5 مساوي با پيراهن پرسپوليس). اميرحسين صادقي نيز 11 مساوي در دربي را تجربه کرده‌است.
بيشترين شکست در دربي به عنوان بازيکن
علي پروين در دوران بازي هشت شکست را به عنوان بازيکن در شهرآورد تجربه کرده‌است که بيش از هر بازيکني مي‌باشد. ناصر حجازي، اصغر اديبي هم شش شکست را به عنوان بازيکن تجربه کرده‌اند.
گلزني در اولين دربي
اين 12 بازيکن براي استقلال موفق به گلزني در اولين دربي شده‌اند: اميرارسلان مطهري – جابر انصاري – سجاد شهباززاده – اميدرضا روانخواه – فرد ملکيان – ادموند اختر – عباس سرخاب – غلامرضا فتح‌آبادي – محرم عاشري – جواد قراب – غلامحسين مظلومي – اميرحسين جابري‌زاده
اين 16 بازيکن براي پرسپوليس موفق به گلزني در اولين دربي شده‌اند: گئورگي گولسياني – عيسي آل‌کثير – مهدي عبدي – سروش رفيعي – جري بنگستون – علي عليپور – ايمون زائد – عادل کلاه‌کج – محسن خليلي – شيث رضايي – عيسي ترائوره – بهنام طاهرزاده – ادموند بزيک – نادر ميراحمديان – رضا عابديان – علي پروين – حسين هميشه‌جوان.
جابر انصاري و اميدرضا روانخواه از استقلال، ادموند بزيک و محسن خليلي از پرسپوليس در هر دو بازي اول خود موفق به گلزني شده‌اند. همچنين ايمون زائد تنها بازيکني است که در اولين دربي خود هت‌تريک مي‌کند و اميرارسلان مطهري و گيورگي گولسياني دو بازيکني هستند که در اولين دربي خود موفق به ثبت دبل شده‌اند.
دو تيم در شرايطي به مصاف هم خواهند رفت که پيش از اين 10 بار در اسفندماه مقابل يکديگر قرار گرفته‌اند که 5 برد سهم آبي‌ها و 2 برد هم سهم پرسپوليسي‌ها بوده است. دو تيم 3 بار هم در دربي‌هاي اسفندماه با يکديگر مساوي کردند.
آمار نشان مي‌دهد که استقلال در دربي‌هاي اسفندماه موفق تر بوده و توانسته نتايج بهتري را نسبت به حريف سنتي خود بگيرد. دربي 103 با توجه به شرايطي که تيم‌ها در جدول دارند حساسيت اين ديدار نسبت به گذشته خيلي بيشتر است.
در اين ديدار اگر استقلال به پيروزي برسد 45 امتيازي مي‌شود و با اختلاف از رقبا در صدر قرار مي‌گيرد اما اگر پرسپوليس در اين ديدار به برتري برسد 42 امتيازي مي‌شود و با در نظر گرفته تفاضل گل در تعقيب آبي‌پوشان مي‌ماند.
کد مطلب: 213233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *