۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۰

طرح اوجالان برای پایان درگیری در ترکیه

عبدالله اوجالان رئیس حزب شورشی کارگران کردستان ترکیه طرحی را برای پایان درگیری در این کشور ارایه کرد که براساس آن جنگجویان کرد با فرا رسیدن ماه اوت از ترکیه خارج خواهند شد
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، گزارش های رسانه ای حاکی است که عبدالله اوجالان رهبر شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به "پ.ک.ک" خروج جنگجویان خود از ترکیه با فرا رسیدن ماه اوت آینده را - به موجب پیش نویس (طرح) صلحی که به شورش مستمر از ۲۸ سال پیش پایان می دهد- پیشنهاد کرده است.
برپایه این گزارش، اوجالان از سال ۱۹۹۹ میلادی در جزیره امرالی زندانی است و مذاکرات بین او و دولت ترکیه از ماه اکتبر درباره خطوط کلی توافقی که به درگیری بین دوطرف پایان می دهد، ادامه دارد. این درگیری از زمان بدست گرفتن سلاح توسط شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه در سال ۱۹۸۴ میلادی ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.
این گزارش افزود: پیش نویس این طرح به حزب اصلی موید کردها در ترکیه و رهبری حزب کارگران کردستان ترکیه ارسال شده است.
دو روزنامه صباح و ستار نزدیک به دولت نوشتند: براساس این طرح، قرار است جنگجویان آتش بس رسمی را از ۲۱ ماه مارس که مصادف با سال جدید کردها است، آغاز کنند.
برپایه این گزارش، ارزیابی ها حاکی است که گروه پ.ک.ک حدود دو هزار جنگجو در ترکیه و چندین هزار نفر دیگر در پایگاههای خود در شمال عراق دارد.
این گزارش حاکی است: قرار است براساس این طرح، خروج جنگجویان کرد از خاک ترکیه با فرا رسیدن ۱۵ ماه اوت کامل شود که مصادف با بیست و نهمین سالگرد آغاز درگیری است که باعث برهم خوردن ثبات ترکیه شد و توسعه جنوب شرقی این کشور دارای اکثریت کرد را مختل کرد.
برپایه این گزارش، "نقشه راهی" که اوجالان با دست خط خودش نوشته و ۲۰ صفحه می باشد، منتشر نشده است و همچنین دقت این گزارش ها تایید نشده است؛ گزارش هایی که در آن گفته شده، قرار است اوجالان آخرین تغییرات و نقطه نظرات خود را روی این طرح در نیمه ماه مارس آینده اعمال کند.
ادریس بالوکن عضو حزب صلح و دموکراسی موید کردها در پارلمان ترکیه که یک نسخه از پیش نویس طرح را روز سه شنبه دریافت کرد؛ جدول زمانی منتشر شده در رسانه های ترکیه را کم اهمیت دانست و گفت: تصمیماتی در این زمینه اتخاذ نشده است.
وی افزود: اوجالان خط مشی های کلی پیشنهاداتش را در سند آورده و از حزب صلح و دموکراسی به همراه رهبری حزب پ.ک.ک در شمال عراق و در اروپا خواسته است که به پیشنهاداتش در طول دو هفته‌ آینده پاسخ دهند.
بالوکن گفت: اوجالان می خواهد بداند که‌ آیا دولت جدی است یا نه.. می خواهیم به طور مثبت صحبت کنیم اما پیشرفت زیادی در زمینه سیاسی بدست نیاورده ایم.
برپایه این گزارش، موفقیت این روند به اقدام ترکیه به تصویب اصلاحاتی بستگی دارد که حقوق اقلیت کرد این کشور را تقویت می کند که حدود ۱۵ میلیون نفر هستند و حدود ۲۰ درصد ساکنان ترکیه را تشکیل می دهند.
گزارش های مطبوعاتی گفتند که طرح اوجالان دربردارنده درخواست برای خودمختاری کردهای ترکیه نیست.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سه شنبه شب به خبرنگاران گفت: نباید کسی بایستند و هرچیزی را که به وحدت ملی ما ضربه می زند، درخواست کند.
وی افزود: اگر سلاح خود را زمین بگذارید و کشور ما را ترک کنید، اماکن زیادی در جهان وجود دارد که می توانید به آنجا بروید.
براساس گام های اولیه پیشنهادی براساس این عملیات، ممکن است که حزب پ.ک.ک بیش از ۱۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی ترکیه را که در بازداشت خود دارد، آزاد کند.
اما دوران کالکان یکی از سران بارز حزب کارگران کردستان ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات گفت که آزادی آنها بستگی به گام هایی دارد که ترکیه اتخاذ خواهد کرد و کسی نباید توقع داشته باشد که ما این کار را یکجانبه انجام دهیم.
برپایه این گزارش، اوجالان در مباحثات خود با سیاستمداران کرد در آغاز هفته هشدار داد که اگر گام هایی برای پایان شورش اتخاذ نشود، ترکیه ممکن است شاهد ناآرامی های نظیر سوریه یا عراق باشد.
کد مطلب: 24345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *