۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۸
وزير امور خارجه:

تمامي اعضا در اجلاس غیرمتعهدها شركت خواهند كرد

وزير امور خارجه با بيان اينكه "تمامي اعضاي جنبش غيرمتعهدها در اجلاس تهران شركت خواهند كرد"، درباره تعداد سران شركت‌كننده گفت: معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد اعضا در سطح مقامات بلندپايه در اين مراسم شركت مي‌كنند.
تمامي اعضا در اجلاس غیرمتعهدها شركت خواهند كرد

 علي‌اكبر صالحي در حاشه جلسه هيات دولت درباره شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها، در پاسخ به اين پرسش كه "آيا همه اعضا در اين اجلاس شركت خواهند كرد؟" گفت: همه ۱۲۰ عضو اين جنبش در اين اجلاس شركت خواهند كرد اما مساله اين است كه چه مقدار از آنها در سطح سران شركت خواهند كرد.

وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه "چه كسي پيام دعوت ايران به رييس‌جمهور مصر را به اين كشور خواهد برد؟" پاسخ داد: در زماني كه اين اقدام را بخواهيم انجام بدهيم، آن فرد را نيز معرفي خواهيم كرد.

وي درباره هياتي كه از سوريه به ايران آمده است نيز گفت: اين هيات اقتصادي است. معاون اقتصادي نخست‌وزير و تعدادي از وزراي اقتصادي دولت سوريه به ايران آمدند و ديدارهايي با همتايان خود و همچنين جناب آقاي سعيدلو، بنده و احتمالا با رييس‌جمهور خواهند داشت.

صالحي درباره وضعيت سوريه گفت: بعد از انفجاري كه در سوريه شاهد بوديم توقع برخي اين بود كه در دولت سوريه يك خلاء ايجاد خواهد شد كه چنين نشد و كساني كه چنين اقداماتي را انجام مي‌دهند به اهداف خود نرسيدند و امروز ارتش سوريه با روحيه بهتري در حال مبارزه با افرادي است كه از خارج از اين كشور آمده‌اند و با دولت در حال مبارزه هستند.

صالحي در ادامه افزود: ما در سوريه با دو دسته از مخالفان مواجه هستيم عده‌اي هستند كه معارضند و تقاضاهايي دارند كه ما از ابتدا هم بر رسيدگي و توجه به مسايل اينها تاكيد داشته‌ايم اما حتي غربي‌ها هم اذعان دارند كه عده‌اي از كشورهاي ديگر وارد سوريه شده‌اند و سلاح‌هاي سنگين وارد كرده‌اند و به منظور براندازي حكومت سوريه تلاش مي‌كنند تا يك جنگ داخلي راه بياندازند. اين مساله را حتي نهادهاي بين‌المللي نيز نمي‌پذيرند و هيچ نهاد بين‌المللي با اين افراد همراهي نمي‌كند.

صالحي در پاسخ به اين سوال كه آيا با معارضان سوريه مذاكره براي ميانجي‌گري داشته‌ايد؟ گفت: بله، اقداماتي هم در اين زمينه صورت گرفته است البته بايد بدانيد كه معارضان دولت سوريه يك طيف هستند كه داخلي و خارجي دارند و هر كدام از اين طيف‌ها نيز اهداف خاص خود را دنبال مي‌كنند و هر كدام از سوي جريان‌هايي مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

وي افزود: ما هم با معارضان از يكسال پيش تاكنون در تماس بوده‌ايم و با آنها نشست و برخاست‌هايي داشته‌ايم و حتي اعلام آمادگي كرده‌ايم كه بين آنها و دولت سوريه ميانجي‌گري كنيم تا اين كشور از شرايط فعلي و درگيري‌هايي كه در آن وجود دارند خارج شود البته وضعيت سوريه روبه آرامش مي‌رود.

وزير امور خارجه كشورمان درباره حوادثي كه در ميانمار اتفاق افتاده است، گفت: در خردادماه درگيري‌هايي در اين كشور به بهانه‌اي ايجاد شد و خاموش شد. مشكل در اين است كه عده‌اي در اوايل قرن بيستم از بنگلادش به ميانمار مهاجرت كردند كه دولت ميانمار اينها را جزو مردم ميانمار نمي‌داند. طبق قانوني كه در ميانمار به تصويب رسيده است ۹ قوميت جزو مردم ميانمار نيستند كه برخي از آنها نيز مسلمان نمي‌باشند.

صالحي افزود: جمعيت مسلمانان ميانمار دقيقا مشخص نيست و از چهاردرصد تا بيست درصد عنوان شده است. حتي تعدادي از مسلمانان ميانمار كه جزو شهروندان اين كشور هستند ايراني‌تبار هستند و از شهرهاي مختلف ايران قرن‌ها پيش به آنجا سفر كردند. البته تعدادي از مسلمان‌ها هم هستند كه بلاتكليفند، همان افرادي كه در اوايل قرن بيستم از بنگلادش به ميانمار رفته‌اند در نگاه دولت ميانمار، ميانماري نيستند و در عين حال بنگلادش نيز آنها را نمي‌پذيرد و اينها بلاتكليف هستند و دولت ميانمار با اينها مشكل دارد كه همين مشكلات باعث شد در خردادماه امسال درگيري‌هايي ميان آنها و دولت ايجاد شود. آمار كشته‌شدگان اين درگيري‌ها از ۷۰ نفر اعلام شده است و در بيشترين حد ۱۲۰۰ نفر اعلام شده است. البته سفارت ما در بانكوك كه كشور ميانمار را نيز پوشش مي‌دهد در گزارش خود تعداد كشته‌شدگان اين درگيري از هر دو طرف را ۴۰۰ نفر اعلام كرده است.

صالحي خاطرنشان كرد: البته در رسانه‌هاي ما آمارهاي غيرواقعي داده شده و حتي گفته‌اند كه در اين حوادث ۵۰ هزار نفر كشته شدند كه اگر چنين بود يك نسل‌كشي اتفاق افتاده بود در حالي كه آمارها چنين چيزي را نمي‌گويند البته دولت ايران توسط سخنگوي وزارت خارجه مراتب اعتراض خود را به اين حادثه اعلام كرده است در عين حال بايد بگويم كه رابطه ما با ميانمار رابطه خوبي است و اين كشور با جمعيت ۵۳ ميليون نفري كشور مهمي است حتي ما به دنبال تاسيس سفارت دراين كشور هستيم و همان‌طور كه مي‌دانيد شرايط اين كشور به سمتي است كه هر روز آزادي‌ها در آن بيشتر مي‌شود و اين احتمال وجود دارد كه در آينده براي حل مشكل آن دسته از افراد بلاتكليف اقداماتي صورت گيرد.
کد مطلب: 724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *