۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۴

رئیس کمیسیون اصل۹۰: بی ثباتی بازار ارز از سوی مخالفان دولت نیست

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می گوید: نابسامانی بازار ارز در چند ماه اخیر سیاسی نیست.
محمدعلی پورمختار رئیس کمیسین اصل نود مجلس نهم در گفت وگو با خبرآنلاین درباره اطلاعات جدیدی که در کمیسیون اصل نود درباره پرونده قدیمی کرسنت به دست آمده،اظهار دشت: این موضوع در حال بررسی است چون بحث مهمی است و بررسی آن زمان می برد.
پرونده کرسنت مربوط به قراردادی است که در سال ۸۱ میان ایران و شرکت اماراتی کرسنت در خصوص انتقال گاز از ایران به امارات به مدت ۲۵ سال امضا شد، اما اجرای این پروژه در سال ۱۳۸۴ با دلایل ارائه شده از سوی دیوان محاسبات از جمله تغییر نیافتن بهای گاز صادراتی و ثابت ماندن آن در ۷ سال اول اجرای قرارداد متوقف شد و برای رسیدگی به علت بسته شدن چنین قراردادی، پرونده‌ای تشکیل شد.
در سال ۸۷ یکی از روزنامه های صبح از تشکیل پرونده کرسنت دو خبر داد و خبری در این زمینه منتشر کرد که با جنجال های زیادی همراه شد.
همچنین در همان سال حمیدرضا کاتوزیان که در آن دوران رئیس کمیسیون انرژی مجلس بود در گفت وگویی این قرارداد را «استعماری» خوانده و اظهار داشته بود: «فروش گاز به امارات از لحاظ قیمت گاز یک قرارداد پرمساله بوده و به صورت استعماری در آن عمل شده است. این قرارداد برخلاف عرف اقتصاد بین المللی با دولت امارات نیست و با یک شرکت است.»
رئیس کمیسیون اصل نود در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که فکر می کنید چه زمانی این موضوع به نتیجه برسد؟ گفت: اینکه این امر چه زمانی به نتیجه برسد را شاید در این برهه نتوان زمانش را تعیین کرد، چون ابعاد جدیدی در این پرونده باز شده است و به این جهت ما در حال پیگیری موضوع هستیم.
پورمختار درخصوص دستورکارهای کنونی کمیسیون اصل نود، اظهار داشت: پرونده های در حال بررسی را نمی شود نام برد ولی در کلیت، مسائل مختلفی هست که عمده ترینش در خصوص بانک ها و عملکرد آنها است.
وی همچنین از ورود این کمیسیون به موضوع تلاطم بازار سکه و ارز خبر داد و از نشست های این کمیسیون در این زمینه سخن گفت.
نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس نهم در پاسخ به اینکه آیا دیدگاه دولت درباره وجود دست های مخالفان سیاسی در موضوع بی ثباتی بازار را تائید می کنید، خاطر نشان کرد:در اینکه در این فضا کسانی هستند که بخواهند از فضای موجود بازار ارز سوء استفاده کنند، حرف درستی است «ولی اینکه بخواهیم این موضوع را سیاسی بدانیم، بنده به چنین مساله ای نرسیدم که این مساله سیاسی است و با هدف زدن رقیب باشد.»
وی با بیان اینکه من فکر می کنم این بحث به آن معنا سیاسی نیست و بیشتر سوء استفاده برخی در طول سالهای بعد از انقلاب است، گفت: این افراد دوره ای در دوران جنگ تحمیلی و امروز در نوسانات ارز و جو روانی تحریم ها نوعی سوء استفاده داشتند.
کد مطلب: 7254
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *