۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
ساختمان ناايمن برای شهر خطرناک‌تر است يا مدير کارنابلد؟!

بی مسئوليتی در ساختمان‌های ناايمن

در حاليکه سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران خبر داده که تاکنون 2 نفر زنده از زير آوار ريزش چند ساختمان نيمه کاره در خلازير شهرک احمديه واقع در منطقه 19 پايتخت خارج شدند و تعداد جانباختگان اين حادثه به پنج نفر رسيده است، ريزش اين ساختمان همچنان در شبکه‌هاي اجتماعي بازتاب گسترده اي داشته و موجب بروز انتقادات شديدي به شهرداري تهران و شخص شهردار شده است.
بی مسئوليتی در ساختمان‌های ناايمن
گروه اجتماعي سعيد تهراني: در حاليکه سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران خبر داده که تاکنون 2 نفر زنده از زير آوار ريزش چند ساختمان نيمه کاره در خلازير شهرک احمديه واقع در منطقه 19 پايتخت خارج شدند و تعداد جانباختگان اين حادثه به پنج نفر رسيده است، ريزش اين ساختمان همچنان در شبکه‌هاي اجتماعي بازتاب گسترده اي داشته و موجب بروز انتقادات شديدي به شهرداري تهران و شخص شهردار شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ماجرا از آنجا آغاز شد که صبح يکشنبه طبق دستور مقام قضايي، ساختمان‌هاي غيرمجاز در حال احداث در منطقه خلازير در حال تخريب بود که به علت عدم رعايت نکات ايمني، تعدادي از ساختمان‌هاي همجوار دچار تخريب شدند. به طوريکه يکي از ساختمان‌ها به طورکامل ريزش کرده و بخش‌هايي از چند ساختمان نيز ريزش کرد. واحدهاي انتظامي‌فرماندهي تهران بزرگ نيز به جهت پشتيباني از عوامل شهرداري تهران در محله خلازير واقع در منطقه 19 تهران حاضر شده بودند تا از تخريب حمايت کنند. اما عمليات تخريب، بدون هيچ اقدام کارشناسي انجام شد و خسارات زيادي در پي داشت و مرگ پنج نفر و زخمي‌شدن بيش از ده نفر را در پي داشت.
سرهنگ بابک نمک شناس؛ رئيس مرکز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي‌تهران بزرگ درباره اين حادثه گفت: در زمان اجراي تخريب يکي از واحدهاي غيرايمن در اين منطقه، به علت عدم رعايت نکات ايمني از سوي ساختمان‌هاي همجوار اين ساختمان و عدم پايداري سازه، تعداد 5 ساختمان همجوار دچار تخريب شد.
همچجنان عمليات آواربرداري ادامه دارد و احتمال افزايش تلفات حادثه هم وجود دارد. در همين راستا  سيدجلال ملکي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: اکنون 6 ايستگاه آتش نشاني به همراه چند دستگاه جرثقيل و لودر در محل مستقر شده‌اند. عوامل ستاد بحران، هلال احمر و شهرداري نيز در صحنه حضور دارند. تنها قسمت مياني به مساحت حدود 100 مترمربع با حجم زيادي از ضايعات آهن دپو شده باقي مانده که عمليات آواربرداري در آن بخش نيز آغاز شده تا اگر کسي باقي مانده به آن دسترسي پيدا کنيم.
وي گفت: ديروز دومين روز از امداد رساني و آواربرداري حادثه ريزش ساختمان در شهرک احمديه است. بلاانقطاع از ظهر روز يکشنبه تا کنون که حدودا 24 ساعت از زمان حادثه گذشته اين امداد رساني ادامه دارد. آواربرداري قسمت جنوبي روز يکشنبه به پايان رسيد که سه نفر فوتي و 2 نفر نجات يافته در آن قسمت پيدا شدند، از عصر روز يکشنبه نيز آواربرداري و جست و جو در قسمت شمالي آغاز شد که نفر چهارم و پنجم فوت شده از اين قسمت پيدا شدند. ملکي ادامه داد:تنها قسمت مياني به مساحت حدود 100 متر با حجم زيادي از ضايعات آهن دپو شده باقي مانده که عمليات آواربرداري درآن بخش نيز آغاز شده تا اگر کسي باقي مانده به آن دسترسي پيدا کنيم.
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در پايان درخصوص زمان اتمام عمليات خاطرنشان کرد: نمي‌توان زمان پايان عمليات را پيش بيني کرد، با توجه به اينکه ساختمان‌هاي اطراف پايدار نيستند و برخي از آنها در وضعيت معلق قرار دارند ممکن است اتفاقات غيرقابل پيش بيني بيفتد که زمان عمليات را طولاني تر کند، حتي ممکن است که نياز به برش برخي از تيرآهن‌ها باشد که باعث متوقع شدن کار در چند ساعت شود، اما ما تلاش مي‌کنيم تا آخر شب کار را جمع کنيم.
اين حادثه انتقادات از مديريت شهري را باز هم افزايش داد و تيغ تند انتقادات به سمت عليرضا زاکاني شهردار تهران نشانه رفت؛ شهرداري که بر خلاف قانون و بدون مدرک تحصيلي و تجحربه مرتبط با شهرداري، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد تا سهم خود را از اصولگرايان، پس از انصراف از کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري سال 1400 و عدم رقابت با ابراهيم رئيسي گرفته باشد. اما عملکرد او انتقادات فراواني را در پي داشته است.
در پي اين حادثه، انتقادات صريحي عليه زاکاني صورت گرفت اما او ترجيح داد سکوت کند. آذري جهرمي‌وزير پيشين ارتباطات در کانال تلگرام خود نوشت: «خطر مدير پرروي کارنابلد براي يک شهر به مراتب بيشتر از ساختمانهاي ناايمن است.» جالب اينجاست که در همان روزي که اين اتفاق رخ داد شهرداري تهران از استخدام 400 نفر حجاب بان براي مترو با حقوق 12 ميليون تومان خبر داده و پيش از آن هم از جمع آوري پله برقي‌هاي سطح شهر خبر داده بودند. کاربران شبکه‌هاي اجتماعي اين موضوع را دستمايه انتقاد قرار دادند و نوشتند که شهردار تهران به جاي پاسخگويي در قبال حادثه ريزش ساختمانها در منطقه 19، به فکر استخدام حجاب بان و جمع آوري پله‌هاي برقي است. همچنين سخنان قبلي شهردار تهران که در زمان دولت قبل مدعي شده بود بيش از 80 درصد مشکلات کشور ناشي از مديران بي غيرت و بي عرضه و تنها 20 درصد آن ناشي از تحريم است بازنشر شده و اين پرسش مطرح شده که کدام مديران بي غيرت و بي عرضه هستند؟! همچنين نقل قول يک عضو شوراي شهر که گفته در صدد جمع آوري پله‌هاي برقي تهران هستند چراکه قطعات يدکي ندارند! مورد توجه قرار گرفته که اين موضوع احتمالا ناشي از تحريم است.
سخنان زاکاني درباره عدم وقوع زلزله در تهران در روزهاي اخير هم با واکنش کارشناسان و صاحبنظران اين حوزه مواجه شده است.
عملکرد شهرداري تهران در دو سال اخير که با مديريت زاکاني همراه بوده به گونه اي بوده است که نه تنها در قبال اتفاقاتي که در شهر افتاده خود را مسئول نمي‌دانند، بلکه با فرافکني، اولويتهاي ديگري براي خود تعيين مي‌کنند که استخدام حجاب بان، از جمله اين موارد است.
تنها واکنش شهردار تهران به اين حادثه، به جز حضور در محل بروز حادثه، پيام تسليت بوده است و نه خبري از عذرخواهي است و نه پيگيري.
در همين حال حميد رضا صارمي‌معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران درباره حادثه اخير به خبرنگار فارس گفته: در زمان تخريب به خاطر شرايط حاکم و اقدامات انجام شده يکي از ساختمان‌ها به ساختمان‌هاي مجاور ضربه وارد مي‌کند و دومينويي شکل مي‌گيرد و باعث فرو ريختن ساختمان‌هاي مجاور مي‌شود که البته آن ساختمان‌ها هم اصول ايمني را نداشتند و شاهد ضايعه دردناکي شديم که جبران آن امکان‌پذير نيست.  صارمي‌با اشاره به حضور پليس در هنگام تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز گفت: از منظر قانوني آراء ماده 100 شهرداري تهران حکم قانوني دارد و ضابط آن مي‌تواند شهرداري، مالک و يا نيروي انتظامي‌باشد در بيشتر تخريب‌ها نيروي انتظامي‌همراه شهرداري است چرا که به عنوان ضابط  است و بعضا باندهاي ساخت و سازهاي غيرمجاز مجهز به سلاح هستند و با ورود پليس بهتر مي‌توان اقدامات تخريب را انجام داد.
کد مطلب: 200583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *